Wannabe-kjeltringer

Kollegaen tidligere kjent som verdens ondeste står med et lurt smil om munnen i døra til kontoret mitt. 

-Jeg har stjålet denne av sjefen! sier han, og holder stolt opp en strømpadde*

-Kult, svarer jeg, jeg var og stjal denne hos sjefen i går.  Jeg viser fram en gammel målestokk i tre.

-Eller, jeg stjal den ikke, innrømmer kollegaen tidligere kjent som verdens ondeste, men jeg byttet den med en med bare tre hull.

-Ja, jeg har vel ikke ikke stjålet jeg heller, mumler jeg, sekretæren sa jeg bare kunne ta den.

(Grunnen til at jeg trengte en målestokk, er at kollegaen tidligere kjent som verdens ondeste fikk den lille linjalen min til å forsvinne inn i veggen, og det er klin umulig å få den ut igjen.)

*Jeg er blitt fortalt at det ikke heter ”strømpadde”, men skjøteledning.  Men det var en sånn en hvor man har mulighet til å ha inntil 5 stikkontakter i en padde. Dere skjønner hva jeg mener.

 

  1. #1 by Strekker on 22 september 2008 - 2:28 pm

    Jeg kaller det også padde! Et klokere hode enn mitt har antydet at det kommer fra engelsk, «pad». Ordet padde (brukt som benevnelse på den gjenstanden du omtaler) forekommer for øvrig hyppig i musikerkretser.

  2. #2 by Iversen on 22 september 2008 - 2:36 pm

    Nei, padder er de som er runde. Om det er en sånn avlang en er det ingen padde, da er det en… eh.. dings.

  3. #3 by Strekker on 22 september 2008 - 2:46 pm

    Iversen: Jeg kjenner flere musikere med hang til rullings og BMI som overstiger din (20?). Pass deg litt, du! Har jeg sagt padde, så mener jeg padde.

  4. #4 by Ragnhild on 22 september 2008 - 3:29 pm

    Det heter padde! (Meg er blitt fortalt at det er en typisk vestland/østlands-strid – på vestlandet sier de padde, på østlandet er visst alt skjøteledning?)

  5. #5 by Iversen on 22 september 2008 - 5:27 pm

    Strekker: Det var en sprek BMI-utregning, du. Du bomma bare med ca 25 prosent. 😀 Padder er runde. Om noen andre har bastardisert kjælenavnet får være deres sak, altså. Man kan da virkelig ikke kalle de avlange padder.

  6. #6 by Sonja Dadam on 22 september 2008 - 6:21 pm

    Strekker & Iversen: Litt slapp research har ledet meg til at «Skjøteledning med fem uttak» muligens ville være den korrekte betegnelsen, men hvor kult er det? Jeg tror man må vurdere det ut fra sammenhengen ordet blir brukt i. Å bare fortelle at kollegaen min stjal en padde av sjefen vår tror jeg ikke hadde gitt mening for noen. Samtidig som jeg aldri har sagt noe om hvorvidt den er rund eller ikke. Det viser seg dessuten at «padde» også kan bety «grov språkfeil (i talemål)», noe jeg synes var nevneverdig.

    Ragnhild: Det forklarer en hel del. Jeg test-fortalte denne historien til en venninne fra østlandet, og hun fallt helt av da jeg kom til padde-delen, og det var derfor jeg bestemte meg for å spesifisere litt rundt det i posten her, da jeg vet jeg har noen lesere på østlandet også 🙂

  7. #7 by Håkon on 22 september 2008 - 8:36 pm

    En sånn lang sak hvor støpslene kan stå pent på rad? Er ikke det en stripe da? Tror jeg har hørt musikere spørre om en stripe…

  8. #8 by Thomas on 22 september 2008 - 9:00 pm

    Mener dere en splitter?

  9. #9 by Håkon on 22 september 2008 - 9:41 pm

    Egentlig et grenuttak, men det ordet minner meg av en eller annen grunn på hagearbeid.

  10. #10 by Iversen on 22 september 2008 - 10:58 pm

    Dette var en god diskusjon, dere!

  11. #11 by Sonja Dadam on 23 september 2008 - 5:58 am

    Håkon: He he. Og jeg er med på at «grenuttak» minner om hagearbeid.

    Thomas: Jeg mener «padde», men jeg kan gå med på at jeg ikke mener riktig.

    Iversen: Enig. Jeg liker ikke at jeg går rundt og ikke vet hva ting heter.

Legg igjen en kommentar

