Søt middag

Jeg har tenkt litt på det, og kommet fram til at det finnes alt for få søte middagsalternativer (nutrilettbar og 1/2 posebananchips (mandag) teller visst ikke som middag).  I skrivende stund kan jeg bare komme på tre: pannekaker, grøt og en fantastisk rett som jeg fant i Nord Trøndelag: klubb med duppe; som rett og slett er komla med en saus basert på brunost, fløte og sukker.  Når det gjelder pannekake er jeg litt forvirret omkring at dette teller som middag når vafler ikke gjør det, men jeg velger å ikke snakke så høyt om det, slik at ikke folk skal ombestemme seg med hensyn til pannekakene.

Uansett, for å rette opp i mangelen på søte middagsalternativer velger jeg nå å blogge en oppskrift som har vært i vår familie i flere generasjoner (fire, faktisk) og som er fra en kokebok fra 1800-tallet.  Den beskriver blandt annet tilberedning av spurv, og spesifiserer hva du skal gjøre selv, og hva du skal be piken om å gjøre.  Det dreier seg om Dampfnudeln.  Dampnudler, direkte oversatt.  Det er her snakk om noe bollelignende, stekt i panne, servert med… vent på det… vaniljesaus!  Jeg mener vaniljesaus til middag!  En gang i blandt har Belinda Carlisle rett, og himmelen er virkeliget sted på jord.

(rakk ikke kjøpe vaniljesaus i dag, så da blir det med forhåndsomtalen, og selve matbloggingen kommer i løpet av helga)

  1. #1 by Kine on 26 september 2008 - 11:30 pm

    Høres ut som noe jeg burde prøve 🙂 Elsker søte middager, og å spise vaniljesaus til middag høres ut som himmelen 😀

  2. #2 by Håkon on 26 september 2008 - 11:57 pm

    *kremt* nå er vel ikke Nudeln bare nudler på tysk 😉 og her snakker vi vel om noe som etymologisk og gastronomisk er i familie med Knödel (og i gastronomien tror jeg vi er i nærheten av Germknödel). Geografisk tror jeg du et sted i nærheten av Bayern og Bøhmen. 😀

    Pannekaker er ikke bare middag. Pannekaker servert med blåbær og flesk er middag og dessert på en gang.

    Dagens tyskkurs: Ich bin wie genudelt

  3. #3 by Gutt on 27 september 2008 - 3:34 am

    Franskmennene skiller mellom middagspannekaker (galettes) og dessertpannekaker (crepes).

  4. #4 by annetten on 27 september 2008 - 5:54 am

    Tja, det er jo mye thai- og kinamat som er ganske søtt, men da følger kjøtt og grønnsaker og slikt rask med på kjøpet. hvis du liker søt ris kan du forresten koke den i kokosmelk.

  5. #5 by Lise on 27 september 2008 - 8:18 am

    Nei, nei, nei. Søt middag er tullemat. Vi trenger søt mat også, men det kan man ta til dessert. Søte middager frarøver oss ofte byggesteinene (proteiner), og det er dumt. Og det er forskjell på dessertpannekaker og middagspannekaker. Skal en ha middagspannekaker, så har en ekstra egg, ikke sukker i, og ha flesk til. Så kan du ha fruktsuppe til dessert eller ved siden av.

  6. #6 by Sonja Dadam on 27 september 2008 - 10:31 am

    Kine: Følg med utover søndagen, da kommer oppskriften.

    Håkon: Det spørs jo hva du definerer som nudler på norsk, det. Er det bare sånne kinesiske, eller er feks makaroni også nudler? Geografisk er vi i sør Tyskland, men jeg tror litt lenger nord.

    Gutt: Sånne crepes er jo umulige å lage, de faller bare frahverandre. Jeg vil ha ordentlig tykke nederlandske/svenske pannekaker! (men ikke så tykke som de amerikanske frokostpannekakene)

    annetten: Jeg er sånn som alltid ender opp med å spise svinekjøtt i sur/søtsaus på kinarestaurant, mye fordi når jeg skjelden gang prøver noe annet, så synes jeg ikke det er like godt. Men det er helt klart et område å utforske.

    Lise: Jeg synes det er veldig vanskelig å svelge at du mener du kan fortelle meg hva jeg kan ha til middag og hva ikke, men greit nok, det er sikkert bare et spørsmål om formuleringer. Etter jeg skrev denne posten begynte jeg å tenke litt på at de søte middagsalternativene ofte er veldig usunne, og det er det neste jeg har tenkt å ta fatt i.

  7. #7 by Håkon on 27 september 2008 - 11:46 am

    Hm, at søtt alltid er usunt tull er bare fjas. Du kan få rikelig søtsmak når du bruker frukt i maten da. Tror ikke f.eks. eple, appelsin, mango eller ananas slår så veldig negativt ut med tanke på folkehelsa, liksom.

    Bruker stort sett bare én pannekakeoppskrift, og den er det slett ikke sukker i. Skal jeg bruke dem til dessert bytter jeg ut litt av melken med ufiltrert eplesaft, og det kan hende jeg moser en banan i røra også. Og, pannekaker er undervurdert som frokost. Pannekaker med bacon må da være verdens beste start på dagen?

    Jeg tror det er noe litt annet enn nudler eller pasta som ligger i det tyske nudel-ordet, Sonja, men NRK har visst et program hvor du kan sende inn spørsmålet og kanskje få et faglig svar til og med. 😀

    I mellomtiden kan jeg jo prøve å avlede deg ved å nevne at du kan finne oppskrift på sjokolade-damfnudeln på nettet. 😉

  8. #8 by annetten on 27 september 2008 - 5:44 pm

    Alt med hoi sin-saus er vanligvis bankers. Nam nam! Og hvis du finner crispy duck på menyen må du for guds skyld spise det. Er du på noe mer viet-thai-aktig anbefaler jeg kylling i xate- (eller sate-)saus, fabelaktig gode greier. Og satay (små grillspidd med kylling i søt peanøtt-saus) til forrett.

    Jeg pleier forresten å ha rundt 1/3 sammalt mel i pannekakene mine, og spise dem med bacon. Voila, protein og fiber, samtidig som jeg kan øse på med blåbærsyltetøy (antioksidanter galore). Kan ikke skjønne annet enn at dette må være supersunt. Mm. Dessuten liker jeg å ha cottage cheese på pannekakene sammen med syltetøyet, men alle andre enn mammaen min synes jeg er gal når jeg forteller det, så jeg har skjønt at det ikke er en helt vanlig kombinasjon.

  1. Vaniljesaus til middag! Hurra! « Sonjas ordentlige blogg

Legg igjen en kommentar

