Den snakkende leiligheten – Tredje del

Detektiv Sonja trev opp dørene til Garderobeskapet.

-Aha! Sa hun høyt på detektivers vis.

I Garderobeskapet lå fire dusin Vesker.

-Dere stjeler! Hver gang jeg ransaker dere er dere fulle av vekslepenger, leppestifter og all slags småting.

-Ja, men vi gir dem alltid villig tilbake, sa Talstasken, det du ser etter er sporløst borte, du kan ikke bare klandre oss hver gang noe sånt skjer. Vi ligger bare her i skapet, og blir med deg ut på tur når du trenger oss. Hvorfor konfronterer du ikke den ene tingen som faktisk har utført kriminelle handlinger?

-Hm. Sa Detektiv Sonja, og slo en pekefinger mot leppene sine.  Oppvaskmaskin har verken mulighet eller motiv, men han har en voldelig fortid. Det kan vær en indikator på… noe.

Detektiv Sonja la nok en gang ut på kjøkkenet, hvor Oppvaskmaskin stod og gapte.

-Halla, balla, sa Oppvaskmaskin.

-Hei, svarte Detektiv Sonja kort. Du er den eneste her med en kriminell fortid. Og i motsetning til Vaskemaskin, hvor jeg ikke kan bevise noe, så vet det helt sikkert med deg, da jeg var øyenvitne da det skjedde. Ikke bare det, jeg var offeret. Vel, ville vært offeret, om du hadde truffet.

-Ikke vær så hysterisk, svarte oppvaskmaskinen.

-Hysterisk? Du kastet en kniv etter meg!

-Du ville kalle meg Kent!

-Jeg skjønner fortsatt ikke problemet. Kent er et bra navn, og han hadde en fabelaktig blogg på den tiden. Og han var den som var desidert mest imponert over at jeg klarte å koble deg til kranen.

(Om dette hadde vært en musikal ville det nå kom et sang- og dansenummer, om hvor synd Detektiv Sonja synes det er at Kent nesten aldri blogger lenger. Med synkront dansende elektriske kjøkkenartikler i bakgrunnen. Men siden dette er en bloggkrim og ikke en musikal, så blir det ingenting av)

-Jeg vil ikke hete Kent, har jeg sagt, sa Oppvaskmaskin.

-Ja, og du har har kastet kniver etter meg for å poengtere det, derfor tenkte jeg at jeg skulle spørre deg om forsv…

-Hvitevarediskriminering! Utbrøt Oppvaskmaskin

-Hvah?

-Hvitevarediskriminering! Ropte han igjen.

-Har du hengt med Vaskemaskin igjen når jeg ikke har vært hjemme? Han der er dårlig innflytelse på deg. Det er ikke diskriminering hver gang jeg ikke er positiv til deg, jeg har jo vært rundt og spurt ut andre møbler også.  Og veskene.  Du kan ikke påstå at jeg hvitevarediskrimenerer vesker?

-Nei… Oppvaskmaskin ble tydelig flau.

-Så.  Kjenner du til disse forsvinningene?  Detektiv Sonja visste egentlig Oppvaskmaskin var uskyldig, og hva hun hadde å gjøre, men hun grudde seg og utsatte det derfor i det lengste.

siste episode kommer i morgen…

  1. #1 by Håkon on 4 oktober 2008 - 12:48 pm

    Det må være stumtjeneren som gjorde det, helt sikkert, men der har du også et ganske slitsom utspørring i vente. 😉

  2. #2 by Frøken Fryd on 4 oktober 2008 - 1:11 pm

    Fantastisk!
    Jeg gleder meg til fortsettelsen 🙂

  3. #3 by kamikaze on 4 oktober 2008 - 1:31 pm

    Jeg gjetter på kjøleskapet! Faren min er ekstremt distre og setter alle mulige saker i kjøleskapet. Kanskje er Sonja i samme klasse?

  4. #4 by karolina on 4 oktober 2008 - 2:27 pm

    Gleder meg….! 😀

    *biter meg gjennom pekefinger-neglen*….

  5. #5 by Sonja Dadam on 5 oktober 2008 - 10:34 am

    (tør ikke svare på kommentarene, av frykt for å røpe noe)

  1. Den snakkende leiligheten - Andre del « Sonjas ordentlige blogg

Legg igjen en kommentar

