Den snakkende leiligheten – Fjerde del

Detektiv Sonja satt i Sofa og deppet.  Hun ville virkelig løse mysteriet, men alt hun hadde oppnådd så langt var at halve leiligheten hennes nå var sur på henne.  Det var nå på tide med det siste desperate skrittet.  Hun måtte tilbake til Vaskemaskin.  Han kunne rope «Hvitevarediskriminering» så mye han ville, men han var smart og  han visste ting.  Hun fikk bare unngå å bringe dette med sokkene på bane og håpe på det beste.  Hun gikk motvillig inn på badet.

-Hei Vaskemaskin.
-Hei Detektiv Sonja
-Jeg står fast.  Jeg skjønner ingenting, og jeg ber så ydmykt om hjelp.
-Forsvinningene.
-Forsvinningene, ja.
-Hvor mange er det snakk om til nå?
-La meg se.

Detektiv Sonja plukket opp en liten rund, oransje pappeske, og tok av lokket.  Etter litt sortering så hun opp, med et trist blikk.

-Ti ved forrige sortering.  Og det er en stund siden nå, så det er sikkert blitt flere.  Det er en eller to på kontoret mitt også.
-Og du mener i fullt alvor at du ikke vet hva som har skjedd?
-Ja…nei…eller…hvordan svarer man egentlig på et sånt spørsmål? Jeg aner ikke.
-Det er du!
-Hæ?
-Det er du.  Forsvinningene er din feil.
-Å nei, ikke si at dette er enda en sånn krim hvor det er hovedpersonen som står bak, men ikke vet det fordi hun har splittet personlighet?  Jeg mener det var kult første gangen jeg så det i den Antonio Banderas-filmen på midten av 90-tallet, men det er blitt gjort så mange ganger nå, konseptet er fullstendig oppbrukt.
-Ikke splittet personlighet.  Bare surrehue.
-Hva da, surrehue?
-Du er en rotekopp, og dessuten er du lat.  Du vet foreksempel at du hadde paret med trommene i bilen, før det plutselig bare var en av dem.  Har du gittet å rydde bilen din, støvsugd den, lett gjennom den, så er det ikke umulig at du hadde funnet den.  Men hva gjør du? Ingenting!  Bortsett fra å gå rundt å beskylde Oppvaskmaskin!  Hvordan  i alle dager så du for deg at det skulle ha skjedd?
-Jeg vet ikke.  Jeg bare tenkte…
-Du tenkte ikke.  Du bare lette etter noen andre å klandre.
-Jeg gjorde vel det.  Hva gjør jeg nå?
-Det vet vel ikke jeg.  Let!  Rydd!  Send en ettersøktmelding ut på internettet!  Eller lær deg å leve uten.  Du har mange nok andre.
-Du har nok rett.   Jeg vet hva jeg har å gjøre.

SAVNET
Savner min partner.  Helt lik meg selv.
10 stk øredobber er nå alene, etter at partner forsvant sporløst på forskjellige tidspunkt.
Vennligst ta kontakt om du har sett noen som ligner.
FINNERLØNN!

FINNERLØNN!

Klikk på bildet for å studere den enkelte øredobb nærmere

SLUTTEN

,

  1. #1 by Esquil on 5 oktober 2008 - 11:14 am

    dette var veldig bra ide, veldig bra gjennomført, og med en del store høydare, som den med fruktfatet. egentlig den beste måten å lindre saven etter kent, ved å blogge på kentnivå selv.

  2. #2 by Esquil on 5 oktober 2008 - 11:18 am

    ok. den siste setningen ble noe degenerert, men du mener hva jeg skjønner.

  3. #3 by Sonja Dadam on 5 oktober 2008 - 8:32 pm

    Jeg skjønner, Esquil. Takk. Veldig. Selv om jeg fortsatt holder en knapp på synkront dansende kjøkkenartikler som lindring for savnet etter bloggen til Kent.

  4. #4 by Sukkerspinnengelen on 5 oktober 2008 - 10:46 pm

    Takk for dedikasjonen. Jeg føler sterkt og inderlig med deg – pga. at det var deg sjøl som er opphav til disse forvinningene. En real avsjusking står for døren, formoder jeg.

  5. #5 by karolina on 5 oktober 2008 - 11:11 pm

    Hei Sonja, kommer det flere spennende fortellinger i snarlig fremtid? Liker måten du skriver på, du er morsom og artig, men kanskje du har hørt det før?

    (ps, nå har jeg skaffet meg sånn avatar-bilde. Fant det på nettet, synes det var litt stilig, jeg 😉 )

  6. #6 by Sandra Ba. on 6 oktober 2008 - 10:41 am

    Fantastisk! Jeg lo meg gjennom hele historien!

  7. #7 by Miss Piggy on 6 oktober 2008 - 6:54 pm

    Snakker meg om krim på høyt plan!! Jeg prøvde flere ganger å forestille meg hva det var som var forsvunnet, men jeg tenkte aldri på øredobber…

    Nok en gang genialt skrevet, Sonja!!

  8. #8 by Sonja Dadam on 7 oktober 2008 - 9:48 am

    Sukkerspinnengelen: Nei,da, så du ikke at Detektiv Sonja (det er forresten ikke sikkert at det er meg), fullstendig fraskriver seg alt ansvar på slutten der, og satser på at Internettet skal ordne opp?

    karolina: Jeg vet skjeldent hva jeg skriver før akkurat når jeg skriver det, så jeg aner ikke. Men jeg håper. Tusen takk! Og fint bilde. Nå mangler bare link til bloggen din:-)

    Sandra Ba: Så bra! Jeg liker når folk ler!

    Miss Piggy: Takk skal du ha. Det mangler forresten link til bloggen din også. Du vet at du fort kan stille inn det i dashbordet ditt et sted?

  9. #9 by Miss Piggy on 7 oktober 2008 - 1:31 pm

    Hmmm.. Har ikke peiling, men skal se om jeg klarer å få gjort noe med det 😉 Hvis ikke, så må du nok forklare meg *fnis*

  10. #10 by Miss Piggy on 7 oktober 2008 - 1:35 pm

    Og etter å ha sett etter, så fant jeg ut at DETTE skjønte jeg lite av!!! Hmmm… Me need help!! 😆

  11. #11 by Sonja Dadam on 7 oktober 2008 - 2:55 pm

    Jeg henviser deg til Undres krasjkurs:

    http://undreverset.wordpress.com/2007/08/09/krasjkurs-i-wordpresscom-26-hvordan-legge-til-link-i-nicket-og-endre-nick/

    Husk at wordpress er blitt oversatt til norsk siden hun lagde den der, så du må oversette litt i hodet. Hvis det fortsatt er trøbbel, så bare send meg en mail med kontaktsjemaet mitt.

  12. #12 by Tronds on 7 oktober 2008 - 6:39 pm

    Bra historie 🙂

    Hmm.. tror du Detektiv Sonja kunne løse mysteriet med de forsvunne sokkene her i huset? Vi har nå en hel korg som mangler sine partnere.

  13. #13 by Sonja Dadam on 8 oktober 2008 - 8:49 am

    Detektiv Sonja har Vaskemaskin under overvåkning når det gjelder sokkene, men hun kan ikke bevise noe. ENDA!

  14. #14 by Miss Piggy on 8 oktober 2008 - 5:12 pm

    Vel, har gjort et forsøk, men vet jo ikke om dette her funket.. Ka du trur???

  1. Den snakkende leiligheten - Tredje del « Sonjas ordentlige blogg

Legg igjen en kommentar

