Leserne spør – Sonja svarer

(føkk! Jeg klarte å slette denne posten. Heldigvis er jeg så forfengelig at jeg har min egen blogg i google leser, så den var der, og jeg klarte å finne den fram igjen, men kommentarene er søkk borte tror jeg.  Sorry folkens. )

De av dere som studerer bloggen min nøye, fører statistikk og sånn over den (ikke nekt for det, jeg vet dere finnes der ute) vet hva som kommer nå. Litt uinspirert blogging, så fjortispoesi, så…? Anyone? Nettopp! Gøyale søkeord. Vel, ikke så mye “gøyale søkeord”, som “spørsmål som har kommet inn”. Må variere litt, vet dere, og folk lurer på så mye rart, og det er bare hyggelig å være til hjelp Jeg bare kjører på med spørsmålene:

“hva er en nåså?” Åh, du historieløse, du. Dette er nesten like ille som “vilken dato er julaften?” (et spørsmål jeg koste meg fryktelig med, helt til det gikk opp for meg at det sikkert var en av våre nye landsmenn som hadde søkt på dette, av frykt for å bli driti ut på fritidsklubben ved å ikke vite hvilken dato julaften er på. Den er 24. Desember, lille venn). Nåsåer er skurkene i tv2’s The Julekalender.  (Frøken Makeløs la igjen en kommentar i den opprinnelige posten, om at grunnen til at nåsåene heter nåsåer er at serien er oversatt fra dansk, og der sa de «nå så?» hele tiden, som betyr «ikke sant», som jo er det nåsåene sier, men tv-folkene bestemte seg altså for å beholde navnet «nåsåer» istedenfor «ikkesanter» for det høres bare rart ut.) 

” hva bruker man sjokolade til?”. Spørsmålet er vel “hva bruker man ikke sjokolade til?”. Foruten å spise, så kan man bruke den som trøst, oppmuntring, å be om unnskyldning, bestikkelser og i mer sjeldne tilfeller, til å redde verden. (åh, ja, verden kommer til å bli reddet av sjokolade. Bare vent)

“hvordan uttales ordentlig?”. Jeg liker å uttale det med trykk på “dent”. OrDENTlig, liksom, men jeg tror alt mulig er lov. Visse miljøer sier til og med “ånkli”.

” hva betyr subtil?” i følge ordboka på nett betyr det ” hårfin, spissfindig, underfundig”, men hvis du ikke vet hva “subtil” betyr, så er det ikke sikkert du kan bruke de ordene til noe heller. Mitt råd er å gjøre som meg, bare bruke ordet med en så fast overbevisning, at det er de andre som tror at de ikke vet hva det betyr. “Fytterakker’n, jeg hadde vel en subtil dag i går!”

“hva vil det si å ha ti tusen tommeltotter?” Det vil si at du har havnet i en Halvdan Sivertsen-sang, som ikke nødvendigvis er noe ille sted å være, men hvis jeg kunne valgt, ville jeg heller vært i “Kjærlighetsvisa”, da blir det i det minste noe på deg.

“Hvor gammel er Sonja?” Jeg er 31 år, men i går ble jeg tippet til 28. Takk for at jeg fikk bringe det på bane.

(Det viser seg at jeg ikke er så veldig til hjelp. Jeg bare herjer. Nå skal jeg krype sammen i fosterstilling, og være redd for at jeg har mistet evnen til å blogge.)

(når jeg først driver og redigerer denne posten så kan jeg jo innrømme at jeg feiget ut fra å svare på spørsmålet «hvordan kline med tunge?» tilfelle det viser seg at jeg gjør det feil, og at hele interenettet ville le av meg)

  1. #1 by Piff on 4 desember 2008 - 8:57 am

    Hei Sonja!
    Ang sjokkis: I England har de faktisk eksperimentert med å dele ut Kit-Kats til alle som kommer ut av en nattklubb. De var nemlig plaga med så mye slagsmål og dårlig stemning seint på natta når alle skulle hjem på en gang (engelskmenn er nå engang engelskmenn). Og tror du ikke alle ble så glade over å få den lille sjokkisen sin at ingen sloss, ingen knuste ølglass i skallen på han som sto nærmest, og ingen prøvde seg på andre sine damer! Jeg synes det er en glimrende, for ikke å snakke om godt vitenskapelig dokumentert idé, og at Oslo Taxi og alle andre taxiselskaper skal begynne å dele ut en Kvikk Lunsj og en kopp kakao til de hutrende julebordsgjestene som står i timeslang kø. Egentlig burde byrådet ta seg av det. Slutt å snakke, begynn å dele ut sjokolade til folket. Hurra!

  2. #2 by beamer on 4 desember 2008 - 11:59 pm

    Hehe, fin post 🙂 Å finne ut betydningen av fremmedord for å kunne bruke de riktig er livsnødvendig hvis man har en snusfornuftig storesøster som elsker å sette en på plass.

  3. #3 by vaarloek on 6 desember 2008 - 8:26 am

    i Singapore kan man dra på The Fullerton og indulge i en sjokoladebuffet. de har en sjokoladefontene. fontene av sjokolade. i kid you not.

  4. #4 by Sonja Dadam on 6 desember 2008 - 10:30 am

    piff: Det visste jeg ikke. Sjokoladen er allerede i gang med å redde verden!

    beamer: Jah, jeg innser at min metode har noen hull.

    vaarloek: Jeg vil til Singapore!

  5. #5 by plosiv on 26 mai 2009 - 4:06 pm

    Der jeg kommer fra, er faktisk nåså dialektord for nese…

Legg igjen en kommentar

