Mitt forhold til Oslo (eller skumle trikken)

En av de mer overraskende bivirkning blogging har hatt for min del er at jeg stadig oftere befinner meg i Oslo.  Det virker som om det er her det skjer, det være seg for filminnspilling eller pøbbquiz eller hva det nå måtte være, så er det liksom dit man må dra hvis man skal ha det ordentlig gøy.  Skjerpings Sandnesbloggere!   Det er jo forsåvidt greit å dra til Oslo, at det bor hyggelige folk her visste jeg jo fra før av, så det er ikke det at jeg klager.  Tror jeg.

Men jeg er nå en gang en småbyjente (helt ærlig, så er jeg vel ikke annet enn ei enkel jente fra landet, men man prøver jo å slå seg opp og fram), og storbyen blir fryktelig skummel for sånne som meg.  Første gangen jeg var i Oslo alene, sånn etter at jeg ble «voksen», var jeg rett over tyve og besøkte ei venninne, som var fra samme lille byen som meg, men som altså hadde bodd i Tigerstaden et lite år.  Hun fortalte meg at jeg måtte være veldig forsiktig når jeg krysset gaten i Oslo, og iallefall ikke finne på å gå på rød mann, for her «kjøre di på deg, for en femøring».  Dette har jeg tatt med meg videre, og den dag i dag er jeg vettskremt hver gang jeg skal krysse en gate  Oslo.

Å komme seg rundt til fots er nå en ting; noe helt annet er det når man skal benytte seg av offentlig kollektivtrafikk (finnes det forresten kollektivtrafikk som ikke er offentlig?).  Oslo har nemlig det skumleste av alle transportmiddel:  trikken! Trikken er pisseskummel, t-banen er hakket bedre (eneste grunnen til at jeg nevner t-banen nå er at jeg ønsker å nevne at jeg helt greit har taklet t-banelignende transportsystemer, med fancy internasjonale navn i både London, New York og Paris, men jeg vil ikke bli tatt for en person som ikke vet forskjell på trikk og t-bane.  For det gjør jeg, nemlig).  Hver gang jeg går på en trikk er jeg sikker på at jeg kommer til å havne på en av de trikkene som ikke stopper før de er nesten i Hønefoss, hvor fleksikortet mitt ikke er gyldig lenger,og at jeg skal bli puttet i fengsel for trikkesniking, og at jeg aldri får komme til Oslo igjen, fordi jeg ikke skjønner alle de rare trikkereglene.  Og selv de gangene det går bra, som på fredag, så er jeg overbevist om at trikken prøver å lure meg, feks til å gå av et stopp for tidlig, slik at veibeskrivelsen jeg har blir helt feil, og jeg havner i Hønefoss igjen (den bekymrede leser kan jeg forsikre at jeg ikke havnet i Hønefoss, bare to og et halvt kvartal fra der jeg skulle ha vært)

I det minste har jeg i mellomtiden innsett at jeg ikke trenger løfte trillekofferten min når jeg går over trikkeskinnene, men kan trille den rett over, uten å få tusner av tusner på ampere av trikkestrøm gjennom meg.  Men å tråkke på dem selv, det gjør jeg ikke.  Jeg er jo ikke gal heller.

  1. #1 by Avil on 7 desember 2008 - 6:10 pm

    «finnes det forresten kollektivtrafikk som ikke er offentlig?»

    Og fins det offentleg individualtrafikk, sånn utanom ambulanse?

  2. #2 by trikkefører on 7 desember 2008 - 8:30 pm

    Du kunne ha vært med meg i dag, så kunne jeg ha prøvd å gjøre trikken mindre skummel. Det er mindre skummelt å være inne på trikken enn utenfor. Du kunne ha stått foran hos meg, og jeg kunne ha kommet med masse morsomme historier om merkelige passasjerer og hendelser.

  3. #3 by Windingstad on 7 desember 2008 - 8:31 pm

    Trikken er livsfarlig.
    Særlig når man går intetanende over gaten med ipod på øret.

    Har vært i noen nestenulykker der, ja. Men ellers er trikkenettet i Oslo så lite at det skal godt gjøres å havne på Hønefoss, altså:)

  4. #4 by girl in oslo on 7 desember 2008 - 10:32 pm

    også trikken da, som er den koseligste måten å reise gjennom oslo på.. bussen derimot, den liker jeg ikke like godt, bussen kjører hvor den vil, mens trikken skrangler seg frem langs skinner som man vet hvor går (ihvertfall nesten).. sakte og bråkete, men akkurat pga tempoet rekker man å få med seg hele byen på utsiden.

  5. #5 by Mona on 8 desember 2008 - 8:32 am

    Ikea-bussen må da regnes som kollektivtrafikk? Privat sådan.

  6. #6 by Arachne on 8 desember 2008 - 8:40 am

    Takk for sist Sonja! 🙂 Enig med girl in oslo – trikken er kjempekoselig. Særlig de lyseblå. Lubne og skranglete og veldig sakte. Skulle du tatt trikken til Hønefoss hadde du brukt et par dager…

  7. #7 by Sonja Dadam on 8 desember 2008 - 11:58 am

    Avil: Jeg tenkte først på rickshaw og tuk tuk, men så slo det meg at de sikkert er privateide, sånn som drosjene.

    trikkefører: Vet du hva? Det har jeg faktisk veldig lyst til å gjøre en gang! Jeg kommer til Oslo igjen, vet du, og da kommer jeg til å ta deg på ditt ord.

    Windingstad: Bra å se at jeg ikke er helt paranoid. Og Høneforr skal ikke tas bokstavelig, det er bare et eksempel på et sted man absolutt ikke ønsker å havne.

    girl in oslo: Jeg ble skremt med historier om løpske trikker i går. Men det kan være at jeg bare har onde venner som bruker informasjonen de finner på bloggen min som skremselsammunisjon for egen underholdnings skyld.

    Mona: Takk. Du virker oppvakt!

    Arachne: Takk det samme, var veldig hyggelig. Et par dager til og med. Vi får håpe at jeg lukter lunta når det begynner å bli natt, og jeg fortsatt ikke er framme ved Vigelandsparken, eller hvor det nå er jeg skal.

  8. #8 by Piff on 8 desember 2008 - 4:19 pm

    Det verste med trikken er vel at den ikke stopper på fotgjengeroverganger. Og at den faktisk har lov til å ikke stoppe på forgjengeroverganger. Strengt tatt er det kanskje ikke trikken sin feil, men inkonsekvente lovmakere.
    Men bortsett fra det er jeg trikkefan:) Det er koselig med trikk.

  9. #9 by Frøken Makeløs on 8 desember 2008 - 11:11 pm

    Trikken er jo den aller koseligste transportmiddelet i hele verden! Nei, nå skjønner jeg ingengting.

    Kan forøvrig opplyse om at den eneste trikken du ikke kan ta helt til endeholdeplassen på Flexikort, er Jar-trikken. Men du kan ta den også ganske langt på ett eneste klipp – antagelig lengre enn du har behov for. Ingen grunn til panikk, med andre ord 🙂

  10. #10 by Trikkefører on 9 desember 2008 - 3:26 pm

    Sonja: Jeg kjører bare en gang i måneden for tiden, men jeg kan alltids varsle deg neste gang jeg skal trille trikk. Neste anledning blir i januar.

    Piff: Jeg holder meg egentlig langt unna meningsutvekslinger rundt trikk på nettet. Men jeg vil likevel gi en liten kommentar. Lovgivningen i dette tilfelle har nok grunn i sunn fornuft over hvem som har best mulighet for å stanse. Kommer du med en tung trikk med mange passasjerer i bybildet, er det ikke alltid like lurt å stanse for en fotgjenger. Det er enklere for en gående å stå stille fem sekunder ekstra enn at trikken skal bremse opp, stå stille og sette igang igjen (ubehagelig kjøring for passasjerene og tidkrevende)..

    (Trikken har vikeplikt for fotgjengere som går over lyskryss med grønn mann)

  11. #11 by Sonja Dadam on 10 desember 2008 - 11:40 am

    Jeg merker mer og mer at jeg har vært alt for negativ til trikken! Takk piff, Frøken Makeløs og Trikkefører, neste gang jeg er i Oslo skal jeg angripe det hele med litt mer optimisme, så blir jeg nok glad i trikken etterhvert jeg også.

  12. #12 by Håkon on 11 desember 2008 - 1:21 am

    Vi har alle våre personlige utfordringer. Jeg gikk meg vill på busstermialen i Sandnes for et par uker siden. :mrgreen:

  13. #13 by Sonja Dadam on 11 desember 2008 - 7:19 pm

    (og der forsvant svaret mitt) Håkon: I alle dager! Den er jo bare en åpen plass? Men jeg har ikke funnet den et par ganger, så jeg skal kanskje ikke si noe.

  14. #14 by nyinnflytta storstadsbeboar on 20 desember 2008 - 1:02 pm

    eg har og trikke-angst. eller han e nok litt mildna nå.

    flytta te oslo, nærmare bestemt groruddalens drabantbyer, i begynnelsen av desember.

    men takk for fin tekst om trikkeangsten :p

  15. #15 by Sonja Dadam on 20 desember 2008 - 4:24 pm

    Vi trikkeredde må stå sammen! Lykke til videre med storbyens kollektivtrafikk!

  1. Oslo og jeg « Sonjas ordentlige blogg

Legg igjen en kommentar

