Stakkars meg!

Jeg må innom to kirkegårder for å besøke foreldrene mine, og jeg tenker «‘kirkegård’, der har du et ord ingen skulle trenge å kunne flertallsformen av.»

På ungdomsskolen var en av de største karakterbristene man kunne ha det å «synes synd på seg selv».  Det var nesten verre enn å være «falsk».  Jeg har et dagboknotat fra niendeklasse etter at Pål i parallellklassen min har fortalt meg at han synes det kan virke som om jeg synes litt synd på meg selv.  Jeg behandler disse beskyldningene med et alvor og en høytidelighet, som om han hadde påpekt at jeg hadde et narkotikaproblem eller tilsvarende, som var i ferd med å ødelegge livet mitt.

Og jeg prøvde å slutte å syndes synd på meg selv.

Jeg vet ikke helt i hvilken grad jeg lykkes, men da en kollega 15 år senere påpekte «Det er synd på deg, Sonja, du har ingen, du», ble jeg helt satt ut.  For selv om jeg jo visste at det var dritkjipt, så slo det meg ikke at jeg kunne synd på meg for det.  Så da gjorde jeg det.  Og jeg har gjort det siden.  Ikke hele tiden selvfølgelig, men innimellom tar jeg litt tid til å synes synd på meg selv.

Jeg kjøper to gravkranser, og kjører 6 mil.  I det jeg legger den ene ned på graven tenker jeg «dette er meg som pynter til jul»

Så gir jeg meg en mental klem og en sjokolade, og fortsetter som før.

Beklager emo-tendensene, det nærmer seg jul, en vanskelig tid for oss foreldreløse, som kompensasjon en tegning jeg har laget selv. (det var i alle fall den opprinnelige planen, men så viste seg at jeg ikke kan tegne juletre.  Eller tenner.  Så det blir et bilde satt sammen av ting jeg har stålet på Internettet.)

Tannjul

Tannjul

  1. #1 by kamikaze on 15 desember 2008 - 3:28 pm

    Har forsøkt å finne på noe smart å si, men tror jeg sender en klem i stedet. Det er lov å synes synd på seg selv innimellom — du kan være heldige Sonja en annen dag.

    Klem!

  2. #2 by sokken on 15 desember 2008 - 3:55 pm

    Det er absolutt lov å synes synd på seg selv innimellom. Det er tungt å være tøffere enn toget hele tiden.
    Dette var ett sterkt innlegg og jeg synes det er trist å lese at du må innom to kirkegårder for å besøke foreldrene dine. Det er ikke sånn det skal være. Juletiden slipper opp for mange tanker og følelser, og det er ikke alle forunt å feire den standard A4 jula. Det synes jeg det er viktig å tenke på.
    Jeg gir deg også en mental klem og en svææær sjokolade, Sonja.

  3. #3 by Frøken Skavlan on 15 desember 2008 - 4:57 pm

    Du skriver det så fint, du. Jeg får klump i magen bare ved tanken på at det skal skje. Jeg håper det blir lettere for deg, selv om det helt sikkert aldri blir lett.

  4. #4 by Sonja Dadam on 15 desember 2008 - 8:05 pm

    Takk for klem, Kamikaze, jeg kjenner det er nesten litt slemt å ikke bare stenge kommentarfeltet på slike poster, samtidig som jeg blir så glad av kommentarene, så jeg tillater meg å være litt ego.

    Takk, Sokken, for klem (og sjokolade. Du kjenner meg!) Jeg har heldigvis en søster som jeg skal feire jul med, så det blir bra.

    Takk, Frøken Skavlan. Det går allerede lettere, jeg talte over og jeg har bare skrevet fire møkkasjukdomposter i år. Resten av tiden har jeg det jo bra, selv om det ikke akkurat er ideelt.

  5. #5 by RosaVerden on 16 desember 2008 - 12:48 am

    Det høres sikkert merkelig ut, men etter å ha lest denne posten ble jeg med en gang veldig takknemmelig for familien min. Jeg tror det er viktig å bli minnet på at ikke alle har det like bra som en selv..

    Du må nok være en meget sterk jente, og når du sier at det med å legge på kransene er din måte å pynte til jul på, så får jeg faktisk veldig vondt av deg.

    Det er ikke svakhet å synes synd på seg selv, selv om vi som du sier, blir opplært til å ikke vise slike følelser.

    Mye omtanke er herved avsendt!!

  6. #6 by sokken on 16 desember 2008 - 2:02 am

    Det gleder meg å høre.
    Akkurat nå skulle jeg ønske at det gikk ann å frakte sjokolade via ett tastatur slik at det tøt opp via ett annet. Altså ditt. Masse sjokolade.
    Hjerteformede, stjerneformede, tåreformede og gla’formede…

  7. #7 by Sonja Dadam on 16 desember 2008 - 1:13 pm

    Rosaverden: Ikke merkelig i det hele tatt, det er litt det jeg ønsker å oppnå. Foreldre er en ting som er litt lett å ta for gitt.

    sokken. det kjørtes fantastisk ut. klissete, men fantastisk.

    Og jeg må spesifisere en ting om Pål, det dreide seg om et helt annet tema da vi snakket om å synes synd på seg selv. Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg foreldre, og helt andre problemer.

  8. #8 by ~SerendipityCat~ on 16 desember 2008 - 3:26 pm

    Du har jo rett, det å synes synd på seg selv er faktisk veldig undervurdert. Vi burde da virkelig få lov til å gjøre det når det faktisk ER slik at verden og livet er ille i blant.

    Trist å høre om foreldrene dine forresten, jeg savner også min pappa i jula som døde altfor tidlig. Det er spesielt hvert år det.

    Men jeg håper du får en god førjulstid og en god jul likevel!

    *klemmer*

    (Jeg skulle si noe fint til deg, men det er ikke så lett å formulere seg alltid…)

  9. #9 by Alter Ego on 17 desember 2008 - 3:17 am

    Og her sitter jeg og skulle egentlig lagt meg men maatte bare lese deg siden vaio endelig snakker wifi igjen. Ble veldig ettertenksom av posten din – stor eske sjokkis og ei flaske roed vin kommer herfra ogsaa. Jeg toer ikke tenke paa den dagen jeg ikke har foreldren mine lenger.

    Det ER lov til aa synes synd paa seg selv. For i noen tilfeller handler det simpelthen om aa erkjenne en situasjon, en virkelighet som bare er der. Og du er ikke typen som graver deg ned i selvmedlidenhet, det skal du ha, i alle fall ikke i offentligheten her inne. Jeg faar litt lyst til aa invitere deg paa julefeiring jeg, egentlig, men det er ikke sikkert det er saa lurt det heller?

    Nei, jeg skal slutte aa spamme uansett. Jeg maa nok legge meg heller. Jeg haaper jula di blir bra, likevel.

  10. #10 by crydla on 17 desember 2008 - 8:20 am

    Du er flink til å skrive!

    Svb: Takk for svar. Ja, okei. middels er ganske greit svar 🙂

  11. #11 by Sonja Dadam on 17 desember 2008 - 10:28 am

    Tusen takk, ~SerendipityCat~, jeg synes det du sa var veldig fint, jeg. Savnet blir sterkere i julen, men, ja, jeg tror den kan bli fin likevel.

    Å, du er vel fin Alter Ego. Enn så lenge har jeg steder å feire jul, men jeg kvier meg til den tid kommer der søskene mine krangler «du får ta Sonja i år, vi hadde henne i fjor!» (ikke egentlig, jeg har veldig bra forhold til søskene mine, og planlegger å fortsette med det). Tusen takk for veldig fin kommentar.

    crydla: Takk skal du ha. «middels» er fint og uforpliktene, ja.

  12. #12 by Fata on 17 desember 2008 - 4:31 pm

    Det er jo synd på dem som ikke har foreldre man kan tilbringe julen med. Du må grabbe fatt i noen andre istedet.

  13. #13 by Esquil on 17 desember 2008 - 4:54 pm

    klem herfra også.

    men synes synd på seg selv funka dårlig i de årene jeg lå i mørket. ikke meningen å være hjerterå, men slutt med det.

  14. #14 by Sonja Dadam on 18 desember 2008 - 1:04 pm

    Fata: Ja, jeg vet. Neste år skal jeg bygge meg en mannefelle som jeg skal sette opp i bakgården, for å få orden på ting.

    Esquil: Takk. Nå er jeg ferdig med å synes synd på meg selv. For lenge side. Jeg har også hatt en runde med dårlig samvittighet for å tuske til meg folks oppmerksomhet på dette viset, før jeg har gått videre til å ha dårlig samvittighet for ikke å ha kommet videre i juleforberedelsene.

  15. #15 by Håkon on 18 desember 2008 - 7:31 pm

    Det er kanskje bedre å synes synd på seg selv enn å la andre gjøre det, for da er det mulig å holde opp med den følelsen før det blir for mye av det. 😉

    (lurer litt på om en bakgård er det smarteste stedet å sette opp en slik felle, egentlig)

  16. #16 by Jannicke on 19 desember 2008 - 5:30 pm

    Eskil, jeg skjønner at årene i mørket var kjipe, men andre har det vondt, de og, og Sonja har lov til å synes synd på seg selv av og til. Det er godt å få følelsene ut fra tid til annen, i stede for å måtte fake happy happy joy-time hele tiden.

    Sonja, jeg er veldig glad i deg, synes synd på deg, jeg og, og gir deg herved en kjempeklem du kan kæsje inn neste gang vi møtes.

  17. #17 by Sonja Dadam on 20 desember 2008 - 4:28 pm

    Håkon: Jeg tror du er inne på noe der (og det kan jo kry av bra menn i bakgården min når jeg ikke kikker. Det finner jo ikke ut før etter jeg har satt opp fella mi)

    Tusen takk, Jannicke, du er nå meg en fining. Jeg skal holde deg til løfte om klem neste gang vi møtes (i buskene utenfor hvem-det-nå-var vi skulle stalke i England)

  18. #18 by Håkon on 21 desember 2008 - 1:29 pm

    Jeg liker den systematiske tilnærmngen du har til faunaen i bakgården din, Sonja :mrgreen:

Legg igjen en kommentar

