Blomster til Sonja(non)

Kristin leste 100 bøker i 2008, noe jeg synes er veldig imponerende, og så lagde hun grafer over dem, noe jeg bare synes er gøy.  Hun spurte hvilken graf som kunne kalles den deriverte av den andre, jeg svarte, og det ene tok det andre, og før jeg visste ordet av satt jeg der en fredags kveld med numeriske metoder-boka mi og prøvde å finne ut om det fantes en funksjon for antall bøker Kristin leste i 2008 (kommentarfeltet til Kristin har en tendens til å få fram den litt triste nerden i meg.  Ved et tidligere tidspunkt husker jeg at jeg har proklamert at jeg har tenkt å bruke lørdagskvelden til å sortere dvd-samlingen min etter farge.  I mellomtiden har jeg gjort det samme med cd’ene, og bøkene mine er sortert etter rom: de røda på stua, gule, grønne og blå på gangen, orange, lilla og brune på soverommet.  Søsteren mener det er et faresignal av noe slag).  Etter en time og 6 A5sider med beregninger kunne jeg trekke en av følgende konklusjoner:
1.       Newton  visste ikke helt hva han drev med da han lagde interpolasjonspolynomet sitt.
2.       Kristin leste -158 bøker i mars.
3.       Jeg kan ikke forvente å få tilbake all kunnskap jeg hadde for ti år siden bare ved å holde boka den står i.
Jeg har fortsatt ikke bestemt meg for hva jeg går for, men jeg har gitt opp prosjektet sånn midlertidig.  Men ikke egentlig, for jeg drar det fram i nesten alle konversasjoner jeg har, og i går klarte jeg å formulere det som et generelt problem.

tilfeldig kurve
trykk på bildet (to ganger) så blir det bra

Vil det da alltid være mulig å finne en funksjon (i det minste en tilnærmet) for kurven, forutsatt at man kjenner alle kooridnatene på den?
Og en ting til: i går ble jeg satt fast med et 3MN-problem (det heter visst 2R nå.  Hva er greia med å bytte på bokstavene og tallene sånn?).  Jeg hadde et punkt på en linje, og retningsvektoren til linja.  Jeg skulle finne to punkt på linja som lå en gitt avstand fra et annet punkt.  Jeg hadde ingen sjanse. Hvordan er det mulig at jeg ikke kan dette her lenger?  Jeg har koordinatene til det opprinnelige punktet, retningen og avstanden, hvordan kan det ha seg at det var helt umulig å finne koordinatene til de andre punktene?

Edit: Det med grafen går vel ikke? For av og til trenger man jo to forskjellige funksjoner for å beskrive samme kurve.

  1. #1 by paul on 7 januar 2009 - 10:28 am

    Ja, du kan alltid finne en polynom som beskriver det du ser her (dvs en polynom som alle punkter ligger på), i hvert fall så lenge alle x verdiene har maksimal en y-verdi. MEN det kan bli vanskelig å finne en funksjon for akkurat den kurven du har tegnet. For n-punkter kan du alltid finne en n-te grads polynom som alle punkter ligger på, men den kommer nok p ha noen flere maksimum en denne her (du bruker minste kvadraters metode).

    Du kan også prøve å modellere denne kurven med sinuser, det er jo gøy det også 😉 men kanskje litt lite praktisk.

  2. #2 by paul on 7 januar 2009 - 10:31 am

    ups, det andre problemet:
    punktet plus (retningsvektoren ganger avstanden)/(lengden av retningsvektoren) ?
    Høres ikke det riktig ut?

  3. #3 by Trine on 8 januar 2009 - 11:21 pm

    Ojojoj…jeg føler meg så innmari smart når jeg leser sånt! :op

  4. #4 by kristin on 10 januar 2009 - 1:53 am

    Jeg tror nesten du er på vei til å bli min yndlingsleser.

  5. #5 by Sonja Dadam on 10 januar 2009 - 8:27 pm

    Paul: Takk skal du ha. Det du sier er at Newton var inne på noe med interpolasjonspolynomet sitt? Og de vektor-greiene tror jeg du har helt rett i. Jeg forenklet oppgaven litt før jeg la den ut her, men jeg tror jeg skal klare å løse den nå.

    Trine: Da kom det jaffal noe bra utav det. Hadde håpet på litt mer diskusjon her, men det er akkurat som om folk ikke vil begå matte på fritiden!?

    kristin: Kult. Nå har jeg ikke klart å finne noen formel enda, men hvis jeg noensinne får fritid igjen, skal jeg gyve løs på den med rutepapir og blyant istedenfor linjert papir og kulepenn. Jeg tror sånt hjelper.

Legg igjen en kommentar

