Dette er året

I sommerferien 1998 våknet jeg en søndags morgen bakfull og uggen i hybelen til søsteren min .  Jeg hadde lånt den for anledningen, for å slippe å dra hjem Dit Hvor Nattbussen Ikke Går.  Jeg kryper til sofaen, og legger meg til under teppet for å se på tv.  Der er ingenting.  Søsteren min har ikke tv2, så jeg får ikke Flipper, Skippy eller Lassie eller andre heltedyr, og TVNorge er tatt over av lokaltv, og der er jaffal ingenting bra, så jeg ender med å lete gjennom bokhylla, hvor jeg finner ei bok som ser sånn passe bra ut, og begynner å lese.  Og jeg leser og leser, klokka blir langt ut på ettermiddagen, Edruen har for lengst tatt meg, og folk hjemme venter på bilen, men jeg klarer ikke løsrive meg.  Når jeg endelig kommer meg hjem utpå kvelden en gang, er det rett på rommet og lese boka ferdig.  Og jeg tenker «sånn blir jeg når jeg blir stor».

Når sommerferien er over møter jeg igjen min Sjelevenn i Alle Ting Singel og Sjokolade og jeg får nesten ikke hilst på hverandre før vi sier praktisk talt i kor:  «Jeg har lest en knallbra bok i sommer, den må du bare lese!» og så «Bridget Jones Dagbok!»

Bridget gjorde inntrykk på ungpikehjertet mitt, og fikk meg til å innse at det ikke bare var jeg som trodde jeg kom til å være Singel For Alltid, og at man selv om man skulle være over 30 og ugift fortsatt skulle kunne ha det moro.  Et slags håp, med andre ord.

Og i år er året.  I år blir jeg 32.  Bridget Jones blir 32 det året den første dagboka hennes omhandler.  Så nå må det snart skje noe.  Jeg ser ingen klar Darcy (selv om Bridget vel ikke hadde gjenkjent sin Darcy i midten av januar hun heller.  Kan der være noen som jeg hater litt, som jeg potensielt kan forelske meg i?), jeg har et slags Cleaver-substitutt, da, hvis vi ser stort på det.  Og da jeg var på vei til Afrika i fjor høst måtte jeg klatre over et gjerde*, det ble filmet, og for noen uker siden fikk jeg bekreftet at jeg har en sånn rumpe-i-hele-kamera-film som Bridget også har.  Det er da noe.  Jeg er i gang.  For dette er året.

Sjelevenn i Alle Ting Singel og Sjokolade har forresten kjæreste nå. Svikeren. (Neida, vennen, jeg er glad på dine vegne, men av og til savner jeg å være Bitter Singel Dame sammen med deg)

*litt om det gjerde:  Det var drithøyt, sikkert 4 meter, og jeg klatret over det under den forutsetningen at jeg fikk blogge om det.  Dessverre viser det seg at det er en sånn du-måtte-vært-der-historie, så der ble jeg litt lurt, men nå fikk jeg da nevnt likevel, så jeg ler sist.  Haha!

,

  1. #1 by Piff on 15 januar 2009 - 10:35 pm

    Hmm… dette hadde jeg nesten glemt, men det stemmer jo! Og – varsler over alle varsler: Jeg traff jo Verden Beste Sjæsjte det året jeg fylte 32! Sånn midt mellom bursdagene, omtrent. Og det er jo ca 5 mnd nå til din bursdag, Sonja! Og det betyr bare én ting: Ut på sta’n:) (Eller i tilfelle ditt tilfelle vil ligne på mitt tilfelle: Kom deg på jobb!)

    Og når det er sagt: Jeg er bitter på vegne av alle single fremdeles. Og sjokoholiker vil jeg være til dagen jeg dør.

  2. #2 by galithralia on 15 januar 2009 - 10:52 pm

    jeg krysser i hvertfall fingrene 😀 bridget jones gav håp til mange faktisk, og det er jo fint, man trenger bekreftelser på at man ikke er den eneste noen ganger =)

  3. #3 by kamikaze on 15 januar 2009 - 10:59 pm

    Apropos rumper og gjerder, jeg ble trukket over et gjerde i miniskjørt av en vennligsinnet fransk innvandrertenåring på nyttårsaften, og jeg er veldig glad for at ingen har video av den hendelsen i froskeperspektiv!

    Og, du vet, Bridget fikk ingen Darcy før hun hadde gått noen runder med Cleavern, så…

  4. #4 by Sonja Dadam on 16 januar 2009 - 12:03 pm

    Piff: Jeg hadde ikke egentlig planlagt denne posten som singelsutring, den skulle mer være en hyllest til livet(!) og Bridget Jones, eller noe. Det er rart hvordan nesten alt jeg komuniserer for tiden ender opp med å dreie seg om fraværet av kjæreste. Bra du fortsatt er litt bitter, da, så slipper jeg å være alene om det.

    galithralia: som sagt, dette skulle ikke bli så singelsutrete. Men jeg får vel ta et hint fra min egen underbevissthet og komme meg ut på byen og lete etter en mann.

    kamikaze: jeg hadde heldigvis på meg bukser, jeg, da, men jeg er ikke sånn type som klatrer over gjerder, så det der var et stort skritt for meg.
    Når det gjelder Cleaveren min, så har han allerede dumpet meg en gang, fordi han fikk seg ordentlig kjæreste, for så å ta meg tilbake da hun gjorde det slutt med ham, så vi er vel allerede i gang med runde to (grunnen til at han ikke får full Cleaverstatus er at jeg ikke er videre følelsesmessig engasjert. Når jeg tenker meg om er det mulig at det er jeg som er hans Cleaver og ikke omvendt)

  5. #5 by Miss Piggy on 16 januar 2009 - 8:12 pm

    Heia Sonja!!! Dette er DITT år!!! Du og Bridget, vettu 😉
    Klem

  6. #6 by Trine on 16 januar 2009 - 11:09 pm

    Hah! Jeg heier på deg!

    Og nå fikk jeg plutselig lyst til å gå og grave litt i bokhylla…

  7. #7 by Sonja Dadam on 17 januar 2009 - 6:34 pm

    Takk for oppbacking Trine og Miss Piggy. Så langt i år har jeg stort sett bare jobbet, så jeg håper det er noe i Piffs forslag.

  1. SatC vs HP « Sonjas ordentlige blogg

Legg igjen en kommentar

