Min (ordet jeg ønsker meg) etter et ord

Jeg savner et bra norsk ord for det engelske «quest». Noe som ligger mellom «søken» (som uansett ikke er et ord, som jeg ser for meg at kan bli en naturlig del av vokabularet mitt) og «eventyr». «Eventyrsøken» fungerer ikke, da det bare virker som om jeg leter etter eventyr og «jakt» blir for tamt, og er langt fra dekkende nok.

 Jeg vil ha et ord som beskriver at jeg løser oppgaver, forflytter meg, at der er et element av spenning, at det hele er en positiv opplevelse, og at jeg streber mot et mål. Hvorfor er det ikke et ord for det der? Hvorfor? Jeg ville brukt det en hel masse, og ville også vært på flere «quester» om det hadde funnet et ord for det på norsk.

  1. #1 by Sif on 21 januar 2009 - 12:56 pm

    Jeg er pa tokt stott og stadig, jeg 😀

    Hjalp det?

  2. #2 by Sif on 21 januar 2009 - 12:58 pm

    *sjekke ordnett.no*

    Nei… ordnett vet ikke hva tokt betyr i min verden 😉

  3. #3 by Valkyriana on 21 januar 2009 - 12:59 pm

    Hi hi! Jeg er ikke flau for å innrømme at jeg mer enn en gang har snublet i dette ordet – eller rettere sagt; snublet i mangel på et dekkende ord på norsk. Men samtidig sitter jeg med en følelse av at folk flest ikke egentlig plages av dette i dagligtalen… *klør seg i hodet*

    Jeg vil også ha et slikt ord, Sonja! Si ifra om du finner det, da vel. 🙂

  4. #4 by Trine on 21 januar 2009 - 4:10 pm

    Jeg har også lett etter dette ordet!!

  5. #5 by Ragna on 21 januar 2009 - 8:43 pm

    Jeg likte også ordet tokt, det er vel omtrent det du er på jakt etter?

  6. #6 by Eirin on 21 januar 2009 - 8:59 pm

    Tokt var mitt forslag også, før jeg humrende så kommentarfeltet. 🙂 Stemmer på tokt jeg…;)

  7. #7 by Sonja Dadam on 21 januar 2009 - 9:47 pm

    Bra innspill, sif, valkyriana, trine, ragna og eirin, jeg kjører fellessvar til dere alle:

    Ordboka på nett definerer «tokt»som (krigs)ferd til sjøs; ikke helt 100%, men hvis det er det eneste så finnes, så er det helt klart noe jeg kan bruke. Bonus for at det egentlig brukes om ekspedisjoner til sjøs, det er alltid moro. Nå må jeg bare finne noe jeg kan tokte etter (det lar seg verbe også, jeg liker det bedre og bedre)

    Tusen takk for hjelpen.

  8. #8 by Alt godt on 21 januar 2009 - 11:48 pm

    Det er fleire ord som «manglar» på norsk. Eg leitar etter savory, altså ikkje søtt. Men heller ikkje nødvendigvis salt. Forslag?

  9. #9 by Margrethe on 22 januar 2009 - 5:47 pm

    Sonja, jeg liker deg så godt! (jeg kommenterer ikke så ofte, men dette er en av mine yndlingsblogger!)

  10. #10 by Sonja Dadam on 22 januar 2009 - 8:07 pm

    Alt godt: Jeg vet! En av dagene skal jeg sette meg ned og lage en liste og virkelig gjøre en innsats på å finne alle ordene som mangler. Jeg tror savory kan hete «umami» på norsk, men det er jo heller ikke et ord som blir brukt særlig ofte.

    Åååååååååå, Margrete, for en fin kommentar! Tusen takk.

  11. #11 by camilla76 on 24 januar 2009 - 12:32 am

    På Island ville man ha utlyst en konkurranse for å finne på det beste ordet som skulle dekke ordet quest, og dermed hadde problemet vært løst. Jeg er sikker på at det finnes et fantastisk islandsk ord for dette! Grubleferd? Tankereise? Leitetokt?

  12. #12 by Håkon on 24 januar 2009 - 12:35 am

    Hmmm, aspirasjon? ambisjon? illusjon? visjon? svermeri? streben? lengt (lengsel)?

  13. #13 by Sonja Dadam on 25 januar 2009 - 4:28 pm

    camilla76: Islendere er kule. Jeg elsker ordet deres for lighter: «lommedrage»

    Håkon: Du kommer med mange fine ord, men de er akkurat litt for passive for meg. Men lengsel blandet med eventyr og jakt. Da hadde du hatt ordet.

  14. #14 by Håkon on 25 januar 2009 - 5:02 pm

    jeg løser oppgaver, forflytter meg, at der er et element av spenning, at det hele er en positiv opplevelse, og at jeg streber mot et mål

    Den første tanken som slo meg var «rebusløp» og det enkle er kanskje det beste? :mrgreen:

  15. #15 by Ciprian Pater on 5 februar 2009 - 1:22 pm

    kjøp et ord

  16. #16 by Orp on 10 februar 2009 - 2:05 am

    Jag tänkte på det svenska ordet mission (självklart lånat från engelskan). Finns det månne ett ord som heter misjon på norska?

  17. #17 by Sonja Dadam on 11 februar 2009 - 9:38 pm

    Orp: «misjon» på norsk betyr «oppgave, kall; berettigelse, viktig funksjon» og blir ofte brukt i forbindelse med å spre en religion. Det blir akkurat litt for passivt for «quest», men i utgangspunktet en god idé.

    Ciprian Pater: Snikreklame!

    Håkon: Jeg tror kanskje dette er en sånn «Mor Lille er en sten»-situasjon.

Legg igjen en kommentar

