Biter fra mitt liv IV

Jeg ser for  meg at CC Cowboys Harry og Tore Tang var kompiser i hemmelighet, at de søkte trøst hos hverandre (men på en mannlig ikke-kosete måte, det faktiske ordet «trøst» falt nok ikke dem i mellom) på en brun pub. De to alene mot verden – sammen.

Hva er reglene egentlig når det gjelder kjolefarge på bryllupsgjester? Helt hvit går ikke, det skjønner jeg jo, men hvis man har kjøpt seg verdens fineste, alt for dyre kjole på et spontant innfall, og den har en hvit grunnfarge, men med mange røde blomster og noen grønne blader, er det da lov å forsvare kjøpet med at man skal bruke den i bryllup? Og da mener jeg ikke «ja, det går sikkert an». Jeg vil ikke bare overtales til å bruke kjolen, det er enkelt, men jeg trenger å overbevises om at jeg kan gå i den uten å føle meg mistilpass under hele festen.

Jeg prøvde å selge kjoleproblematikken i lunchen på jobben i dag, men siden 90% av alle menneskene i rommet var menn, så klarte jeg ikke å holde interessen for samtaleevnet oppe særlig lenge. I stedet lærte jeg at dagens antrekk til menn i generasjonen over meg blir valgt av konene deres. Menn i min generasjon kan kle på seg selv, men det har hendt at damene kaster de styggeste klærne deres i smug.

Hvorfor er det sånt at nesten alt er mer estetisk tiltalene når det er høyt og smalt, mens de best utseende bilene er lave og brede?

  1. #1 by Hanne on 13 mars 2009 - 6:57 pm

    Fortvil ikke; her får du svar fra en tidligere brud og svært erfaren bryllupsgjest: Helt hvit eller helt nestenhvit kjole går ganske riktig ikke. Cluet her er at kjolen ikke skal kunne forveksles på noen måte med en brudekjole.

    Men det er slett ikke noe problem med en kjole som er hvit med mange røde blomster og noen grønne blader (såfremt kjolen ikke ved en inkurie har tradisjonell bryllupskjolefasong, men det ser jeg egentlig bort fra her). Det går helt fint, og det høres dessuten ut som en god idé. Kors på halsen! Sørg evt for å sprite den opp litt på tilbehørsfronten, så er du helt på den sikre siden. Men unngå hvite sko.

  2. #2 by annetten on 14 mars 2009 - 4:00 am

    Jeg vet ingenting om slikt til tross for at jeg skal gifte meg til sommeren og har vært i minst fire bryllip, men mitt stalltips er å spørre bruden. Noen bruder har alt veldig ferdig i hodet sitt og vet akkurat hvordan de vil at alt skal være, inkludert antrekk på festdeltakerne, noen gir katta. (I et bryllup jeg var i stilte jeg i verdens mest nedringede svarte kjole, mens brudens tante var i sin omsydde brudekjole. Det gikk helt fint alt sammen. I et annet jeg var i var det kun lov å stille med lang kjole eller bunad, og den ene stakkars tenåringen som kom i knekort må ha følt seg fryktelig utilpass hele kvelden.)

  3. #3 by røverdatter on 15 mars 2009 - 2:03 am

    Jeg vil si at både Hanne og Annetten har rett. Slik du beskriver kjolen tenker jeg at den høres glimrende ut til bryllupsantrekk. MEN så har man noen bruder som er godt over gjennomsnittet konservative når det gjelder sin store dag.
    Hvor godt kjenner du brudeparet? Kan du spørre bruden uten at det blir stress? Jeg tenker at hvis du har en viss kjenskap til damen, så har du en magefølelse på hva hun syns er greit og hva slags «type» bryllup det blir.

    Kan du ikke knipse et bilde av kjolen? Hvor kort/lang er den? Med eller uten stropper? (Lettere å overbevise deg hvis vi får se kjolen.) Jeg har ikke giftet meg selv, men vært gjest, og jeg mener Hanne treffer godt når hun sier at «Cluet her er at kjolen ikke skal kunne forveksles på noen måte med en brudekjole.»
    Spørsmålet koker ned til hvor konservativ/kontrollfreak/perfeksjonist er bruden/brudeparet og hvor «stiv» blir festen? (Jeg har forøvrig erfart at den bryllupsfesten jeg trodde kom til å bli århundrets mest konservative og stive -av typen man får ikke gå på do uten tillatelse og nåde den som har det moro – ble veldig koselig og fylt med latter og gode minner.)

    Nå skal jeg avrunde en allerede alt for lang kommentar, men min mening er at dette høres ut som en kjole som er godt innafor grensen og i tillegg et antrekk som passer godt til nettopp bryllup.

  4. #4 by Sexy Sadie on 15 mars 2009 - 10:55 am

    Vel, du skal hvertfall få bruke den i brylluppet mitt.

    Tror alle farger unntatt svart var tillatt i bryllup…

  5. #5 by Sonja Dadam on 15 mars 2009 - 7:40 pm

    Tusen takk, jenter.

    Jeg skal i tre bryllup i sommer, og nå har jeg iallfall avklart med den ene brudgommen at jeg kan bruke kjolen der (brura var ikke så veldig langt unna, og jeg tror hun ville sagt fra om hun var uenig). Kjolen er knekort, og ikke så veldig brudekjoleaktig av seg.

Legg igjen en kommentar

