Romaskin og saft

I går kveld mens jeg drev og spionerte på D-kjendiser på facebook (det er skremmende hvor mange 7 søstre-skuespillere jeg husker – eller i det minste kjenner igjen navnet på), ringer plutselig telefonen min. Klokka er over midnatt, og det er et telefonnummer jeg ikke kjenner. Vel vitende om at det sikkert er noen som ringer feil fra fest, tar jeg telefonen likevel (hva? jeg har allerede innrømmet å sitte hjemme alene en lørdagskveld og småstalke forhenværende såpekjendiser på nettet. Det er for sent å prøve å skjule at jeg er desperat ensom)

Samtalen er en av de merkeligste jeg har hatt i år (fritt etter hukommelsen):

Jeg: Hei. Sonja.
Mann med møre og/eller romsdalsdialekt: Hvem er det jeg snakker med?
Jeg: Det er Sonja
Mann med møre og/eller romsdalsdialekt:  Ja, jeg skulle egentlig snakke med Ronja, men det får bli deg da.
Jeg: Ok…
Mann med møre og/eller romsdalsdialekt: Jeg ville gi deg et kompliment for du er så flink på romaskin.
Jeg: ???
Mann med møre og/eller romsdalsdialekt:  Jeg har et bilde av deg på romaskin, som jeg har tenkt å framkalle nå.
Jeg: Eh…
Mann med møre og/eller romsdalsdialekt: Jeg kan gi det til deg i morgen klokka fem over et glass saft.
Jeg: Joachim! Det er så lenge siden vi har gjort dette her!
Mann med møre og/eller romsdalsdialekt:  Nei, nei. Jeg har har dette bildet av deg på romaskinen, og gir det til deg i morgen klokka fem, passer det?
Jeg: Ja, det passer helt fint.
Mann med møre og/eller romsdalsdialekt: Ja, da møtes vi i morgen på (jeg tror han sier etternavnet mitt her, men jeg er ikke helt sikker) Hadetbra! *klikk*

Jeg sender umiddelbart en melding avgårde en skråsikker “jeg vet det er deg” til nevnte Joachim. Det er riktignok noen år siden, men vi har en historie med at han ringer meg, later som om han er noen andre og leder meg gjennom ekstremt forvirrende telefonsamtaler. Jeg får en tilsynelatende uskyldig melding tilbake; han har ikke snakket med meg. Vi melder litt fram og tilbake, og jeg bestemmer meg for at han snakker sant. Jeg sender ut beskyldninger i litt andre retninger, men ingen vil påta seg ansvaret for samtalen, så til slutt sovner jeg fra hele greia.

For alt jeg vet vil det dukke opp en nordvestlending på døra mi i dag, med bilder av meg på romaskin og med krav om et glass saft.

  1. #1 by mrgrthe on 12 april 2009 - 11:38 am

    hahaha! Fantastisk. Du får si fra om han dukket opp eller ikke da!

  2. #2 by Jannicke on 12 april 2009 - 4:48 pm

    Haha, fantastisk!

  3. #3 by røverdatter on 12 april 2009 - 11:42 pm

    Jeg ble veldig opphengt i at jeg først leste «roma-skin» deretter «rom-askin» (hjernen leter etter logikk i 2 sekunder) før jeg endelig fant riktig løsning…

    Har du hatt noen på døra? 🙂

  4. #4 by røverdatter on 12 april 2009 - 11:45 pm

    …Mine feiltolkninger var morsomst da de fortsatt var inni hodet mitt og ikke i en bloggkommentar…beklager!

  5. #5 by Håkon on 13 april 2009 - 2:05 am

    Rom og saft er greit. Har kjøpt togbillett. Nå må jeg bare skaffe et bilde og en dialekt. (Nah, egentlig ikke, men nå minnet du meg på at jeg ikke har bestilt hotellrom til neste Stavangertur.)

  6. #6 by Sonja Dadam on 13 april 2009 - 9:26 am

    mrgrthe: Han har ikke dukket opp, men jeg har detektivet meg fram til hvem det er.

    OPPDATERING:
    Jeg googlet telefonnummeret (jeg hadde selvfølgelig allerede søkt på det på telefonkatalogen.no uten å få noe svar) og fant ut at det tilhører en kompis av Joachim (han hadde solgt en hylle på finn.no). Jeg har dessuten funnet ut at Joachim og denne kompisen er på hyttetur med en tredjekompis, så jeg føler jeg har sterke beviser, selv om han fortsatt ikke har tilstått.

    Jannicke: 🙂

    røverdatter: Hehe, det der gjør jeg også. Både dele ord feil (barke-per og oppo-frelse) og finne ut at ting er mye morsommere inne i hode mitt enn ute på internettet. Så den er helt grei!

    Håkon: Saften tror jeg at det er meningen jeg skal stå for. Og der minnet du meg på at jeg har hotellrom å bestille og avbestille.

  7. #7 by minneapolise on 15 april 2009 - 3:19 am

    romsdaling = i
    nordmøring = æ
    sunnmøring = ej eller e

  8. #8 by Iversen on 15 april 2009 - 5:07 pm

    Det var sikkert Inge Pilskog fra 6060 Hareid.

  9. #9 by Sonja Dadam on 15 april 2009 - 5:32 pm

    minneapolise: Takk skal du ha, det var veldig oppklarende, det der skal jeg huske (jeg har en mistanke om at han som lagde dialekten ikke hadde helt kontroll med hva han drev med heller, jeg klandrer ham litt også for at jeg ikke klarte helt å plassere den)

    Iversen: Hva har stakkars Inge gjort deg, som resulterer i at du føler for å henge ham ut på internettet med fullt postnummer?

  10. #10 by Iversen on 16 april 2009 - 2:19 pm

    Nei, forteller jeg det går jeg over streken som egentlig allerede er nok passert allerede.

  11. #11 by Thomas on 16 april 2009 - 10:16 pm

    Egentlig hadde jeg tenkt å komme med samme oppklarende kommentar som Minnie, men hun var jo først.

    Hvis du hadde problemer med å oppfatte hvor i setninga «jeg» hører hjemme, er det nok imidlertid også en sunnmøring. Det tar nemlig et par uker å venne seg til dem.

  12. #12 by Sonja Dadam on 17 april 2009 - 3:06 pm

    Iversen: Nå vil jeg jaffal vite!

    Thomas: takk. Det er alltid greit å ha ting man lærer på nettet bekreftet av minst to kilder (med mindre du og Minneapolise har gått sammen og konspirert for å misinformere meg om dialekter i Møre og romsdal?Jeg er ikke paranoid!).Når jeg tenker meg om er mye av problemet at jeg ikke kan plassere Ålesund på et kart.

  13. #13 by Thomas on 17 april 2009 - 6:40 pm

    Den er også enkel! På kysten, midt mellom Bergen og Trondheim.

Legg igjen en kommentar

