Fordelen med å kunne flere språk

Det finnes en ting som noen folk gjør, som jeg misliker intenst. Det er en slags baksnakking med offeret til stede. Alt fra ”foredragholderen vi hadde i går var mye flinkere” i lunchen med litt dempet stemme mens dagens foredragsholder sitter ved nabobordet, til ”se på den stygge jakka” om en tilfeldig forbipasserende når man er på ferie i utlandet. Jeg har mine feil og mangler jeg også, men jeg venter i det minste til folk forlater rommet før jeg begynner å baktale dem. Det var kanskje derfor jeg fikk en underlig tilfredsstillelse av følgende episode:

Vi klemmer oss inn på en trikk. Den er veldig full, og jeg blir stående i trappa, sammen med ei anna jente, og ReiseSvensken står litt lenger inne, klemt blant folk. Hun flytter litt på seg, og lager plass til meg oppe hos seg, jeg smyger meg forbi hun andre i trappa og stiller meg ved siden av henne. Så hører jeg en dame bak meg si veldig høyt, og på tysk: ”Ja, det var jo supert!” En mann litt lenger bak i trikken spør henne ”Hva er det nå, da?”, og hun svarer, fortsatt på tysk ”Nå er det jo nesten ikke plass til meg”. Vi er i en trikk i Praha, og ReiseSvensken hadde snakket til meg på svorsk, så dama hadde strengt tatt ingen forutsetning for å vite at jeg kunne forstå henne, men likevel. Jeg snur meg mot henne, og smiler ”Entschuldigung” og skviser meg inn mot et sete.

Vi er i en stappfull trikk, alle står klemt mot hverandre, men helt framme står en tysk dame med grønn jakke og drøye 30 cm tom luft rundt seg på alle kanter. Jeg håper hun hadde vett til idet minste å være litt flau.

  1. #1 by Tilde on 16 april 2009 - 6:52 pm

    Hehe! Bra gjort!
    Er morsomt med sånne opplevelser!
    Ei dame på ca 55 fra jobb fortalte om da hun og ei venninne var på stranda i syden og en ung flott kjekkas på ca 23 går forbi. «Wow… Sjekk den sexy rompa! » sier hun til venninna. Kjekkassen snur seg, smiler til damene og sier «Tusen takk!»…

  2. #2 by M on 17 april 2009 - 4:29 am

    Hehe, hun burde jo egentlig gått utifra at du hadde grunnleggende kunnskap om språket deres, ellers ville du vel ikke reist på ferie dit. Skandinaviere er litt annerledes ann arrogante amerikanere lissom…

    Jeg har en episode som ikke ga meg noe tilfredsstillelse i det hele tatt. Typen og jeg har en venn som er britisk, men familien hans er pakistansk, så da vi skulle hilse på moren hans engang, sa vi hei og smilte, men hun snakker ikke noe engelsk, så vi kunne ikke si så mye mer. Da snur hun seg til vår venn/hennes sønn og påpeker hvor kald og uvennlig jeg er, og sier at jeg må da være en svært trist person. Dette sier hun altså på urdu, rett foran meg, til en annen person som står rett foran meg, etter å ha kjent meg i ca 5 sekunder….

  3. #3 by Sonja Dadam on 17 april 2009 - 3:03 pm

    Tilde: Hehe, jeg ser hvordan det er flaut, men det der var jo egentlig bare hyggelig, og det virket jo som om han tok det bra også.

    M: (jeg var i tsjekkia, hun snakket tysk, var altså også turist og trodde ingen skjønte hva hun sa. Ikke det at det unnskylder noe, tvert i mot). Det du opplevde er jo helt på andre enden av skalaen. Ikke noe hyggelig i det hele tatt. Typisk sånn kulturkrasj-greie.

  4. #4 by Miss Piggy on 20 april 2009 - 5:52 pm

    Språk er kult! Var i syden med en venninne en gang. Hun er blond og fager, så alle de innfødte (les; spanjoler) flokket seg rundt henne og hadde konkurranse om hvem som fikk henne med seg. Alt dette foregikk jo på spansk (noe jeg kan, men vi sa ikke noe til dem om det). De jobbet og slet, og jeg satt og oversatte til venninnen min. Guttene trodde jo bare at vi småpratet sammen 😆 Da venninnen min gikk lei, sa jeg til dem (på spansk..) at hun ikke orket spille deres mer og ba dem om å gå. Gitt om gutta ble lange i masken!!!! Og dette har vi ledd av mang en gang :lo:

Legg igjen en kommentar

