Klestabbe

Jeg har et par bukser* som sagger litt, og det gjør ikke så mye, selv om en bukse som sitter fint hadde vært bedre, men av og til faller de helt av meg, en gang i stua til en venninne, og flere ganger nesten i trappa på jobb, og det er ikke bra. Jeg har vært litt usikker rundt hvordan jeg skal angripe dette, og igår, helt ut avdet blå, kom det til meg:

BUKSESELER!

Belter er ikke min greie, og buksene mine har ikke sånne hemper, men med bukseseler vil hele problemet være løst. Dessuten er de kule. Lykkelig dagdrømte jeg om bukseselene jeg skulle kjøpe meg, hvor fantastisk jeg ville se ut, jeg penset tankene til og med et øyeblikk inn på en matchende six-pence,og alt var i det hele tatt ganske bra.

Jeg måtte i noen butikker før jeg fant en som solgte bukseseler til voksne, så jeg kjøpte liksågodt to par. Jeg dro hjem og fant fram en av sæggebuksene mine, og festet bukseseler i dem, og prøvde dempå med en t-skjorte. Da dukket det opp en utfordring jeg rett og slett hadde oversett.  Om bukseseler skal fungere må man stappe det man har på overkroppen ned i buksa,og hele verden vil se det stedet hvor buksa og skjorta møtes. Dessuten har jeg ikke kropp til sånt. Jeg er litt Karlson-på-taket-formet, og bukseselene sammen med den synlige bukselinningen understreket dette mer enn jeg satte pris på. Etter litt grubling kom jeg fram til at jeg fortsatt kunne bruke bukseselene i kombinasjon med en singlet under, og en lengre tunikalignende sak over. Denne skjulte riktignok de kule bukseselene mine, men samtidig klarte den å gjenopprette en slags illusjon av at jeg har en midje.  Hurra for meg, saken løst,dette er supert.

Helt til jeg måtte på do.

* og da mener jeg to buksepar, ikke «ett par med bukser». Hva kommer det av at ei bukse kan være i flertall. Er det opprinnelige navnet på benbekledning «en buks»?

,

  1. #1 by Håkon on 17 april 2009 - 5:45 pm

    Det heter nok bukse, og for å finne ordet opprinnelse må du til Tyskland. Dette med å omtale bukser i flertall er noe som antagelig henger igjen siden den gang folk tok på seg et par løse bukseben (hoser) og et skrevklede, men det er 6-700 år siden en eller annen smart skredder gjorde hverdagen enklere for oss buksekledde.

  2. #2 by Tilde on 17 april 2009 - 7:40 pm

    Hehe.. Da jeg var gravid gikk jeg lykkelig til innkjøp av bukseseler etter en kjekk kommentar om » Vomma di henger ute..» fra en fjortiss. Men prøv å være veldig tissetrengt gravid med bukseseler…

  3. #3 by Håkon on 17 april 2009 - 8:13 pm

    Mulig at det krever litt øvelse dette med bukseseler, men det kan være en god start å løsne selen(e) først 😀

  4. #4 by Bare Thomas on 17 april 2009 - 9:51 pm

    Dagens ord: Skrevklede 😀

  5. #5 by Alter Ego on 18 april 2009 - 1:17 am

    Jeg trodde greia med bukseseler var at man bare flippa dem over skuldrene mens man dytta ned buksa?! Eller har jeg mistforstaatt? Hmh…

  6. #6 by Thomas on 18 april 2009 - 1:30 am

    Jeg kjenner dette problemet fra bunaden min. Egentlig skal det være så enkelt som du sier, Alter Ego, men det blir mye mer kronglete med en gang man har et annet plagg (tunika, vest, whatever tickles your fancy) over selene…

  7. #7 by Sonja Dadam on 20 april 2009 - 7:36 am

    Håkon: Ja,ja,ja,ja. Det var det jeg mente. At man hadde et hylster på hvert ben (jeg kan ha tatt feil når jeg kallte den en «buks» -som heller ikke gir mening), og at det at man har på segto har ført til at man nå sier «jeg har påmeg bukser» (i flertall)

    Tilde:Man skal ikke høre på sånne fjortisser!

    AlterEgo: Du forstår riktig,men som Thomas sier, så blir det først virkelig trøblete når man skal ha noe over bukseselene igjen.

    Thomas: Takk for at du nok en gang kommer med oppklarende opplysninger. Du er et nyttig tilskudd til denne bloggens kommentarfelt, og jeg setter stor pris på det.

    Og, ja, hihi, «skrevklede»

  8. #8 by Miss Piggy on 20 april 2009 - 5:44 pm

    Synes buks hørtes kult ut, jeg da.. Men skal jo ikke se bort fra at skrevklede var bedre!!! *hahaha*

    Uansett; du får 10 i stil fra meg når det gjelder oppfinnsomhet 😉

    Karlsson-på-taket-form… Hmm.. Lurer på om ikke jeg må adoptere den 😛

  9. #9 by M on 21 april 2009 - 2:33 am

    Er det ikke bare å ha bukseselene helt innerst da, med t-skjorte/genser over, og dermed over bukselinningen? Eller hvis det blir for ubehagelig, et eller annet tynt plagg innerst, deretter bukseseler, deretter t-skjorte/genser?

  10. #10 by Håkon on 21 april 2009 - 5:22 pm

    Jeg tror svaret på dine problemer med bukseseler er borrelås. :mrgreen:

  11. #11 by Thomas on 21 april 2009 - 7:27 pm

    M: Hele poenget her er jo at da må man ta av seg alt på overkroppen hver gang man skal tisse.

  12. #12 by Håkon on 21 april 2009 - 7:46 pm

    Thomas: Det er mulig du har er et poeng, men for alle praktiske hensyn så er det vel å starte i feil ende? En rask og praktisk løsning er derfor å starte med å løsne bukseselene i stedet. (Det kan hende det krever litt øvelse.) For å gjøre dette så enkelt som mulig foreslår jeg å feste bukseselene til buksa med borrelås.

  13. #13 by Thomas on 21 april 2009 - 8:02 pm

    Håkon: Interessant taktikk! Men jeg innbiller meg at det festet du løsner først ganske fort vil forsvinne opp under overdelen. Skal prøve neste gang jeg ikler meg bunad!

    Jeg vil imidlertid presentere en annen løsning også: Hvorfor ikke lage bukser som er slik at man kan tisse uten å ta dem av? Mannfolk har jo en løsning for dette som enkelt kan utvides til å bli brukandes for kvinnfolk også.

  14. #14 by Sonja Dadam on 22 april 2009 - 6:16 pm

    Jeg digger at bukseseledebatten raser!

  15. #15 by Alter Ego on 24 april 2009 - 6:38 pm

    Jeg skjoenner fortsatt ikke problemet. Hvis man har klaer utenpaa, f.eks. en tunika, klipser man bare loes buksesela, tar buksa av, gjoer det man skal paa porselensgreia og klipser sela paa igjen etterpaa. 😉

  16. #16 by Sonja Dadam on 25 april 2009 - 2:22 pm

    Man trenger vel ikke å være Houdini for å få det til, men mine bukseseleklammer sitter jaffal såpass godt på at det er mer enn dobbelt så mye arbeid å få av seg buksene enn vanlig. Og ja, det er trivielt, men hva skal man med blogg hvis man ikke kan sutre over trivielle ting innimellom?

    • #17 by Håkon on 25 april 2009 - 6:01 pm

      Ja, men jeg har jo tipset deg om borrelås. Det er bare å sette i gang med når og tråd, eventuelt stiftemaskin og tekstillim, eller noe annet.

      Bukseseler ser ut til å være mer interessant enn operam forresten. :mrgeen:

      • #18 by Håkon on 25 april 2009 - 6:02 pm

        nål og tråd, det var det visst

  17. #19 by Sonja Dadam on 27 april 2009 - 6:38 pm

    Håkon: «bare å sette i gang med nål og tråd» – har du LEST denne bloggen? «eventuelt stiftemaskin og tekstillim» – det høres mer ut som meg, ja. Men jeg tror jeg holder meg til de allerede påsydde klemmene, og kløner litt innimellom.

Legg igjen en kommentar

