Spammens forfall – spørsmålstegn?

I begynnelsen svarte jeg på spam. Jeg husker at jeg sendte en vennlig, men aldri så lite spydig epost hvor jeg forklarte at jeg var en kvinne og singel, og virkelig ikke kunne forstå hva jeg skulle bruke en penisforstørrelse pille (eller pumpe?) til. Jeg tror ikke de tok videre hensyn til den, for de fortsatte å sende meg eposter med reklame for penisforlengelser, medisiner, aksjetips og rolex-klokker. Nå får jeg ikke så mye spam lenger, ok hotmailkontoen lider fortsatt, etter at jeg solgte sjela mi for en sjokolade  (som jeg aldri fikk, forresten. Jeg ga bort sjela mi til en luring på Internettet. Det kan umulig være bra), men alt i alt er det håndterbart.

Jeg får inn en og annen her på bloggen, da, som aksimet sørger for at havner i spamlimbo før jeg sletter det. Dere lesere blir nesten aldri plaget med dem. Unntaket er på denne pokerposten her;  jeg synes det er søtt hva de gjør der. Heldigvis er jeg smart nok til at jeg ikke lar meg lure, jeg ser bare på linken og tenker ”aaww, de prøver”. Og det er mer for hva man kan si om spamen som er kommet inn i det siste. For hva er dette?

spam

Ikke går det an å forstå hva det er de prøver å lure meg til å kjøpe, ikke skjønner man hvem de later som de er, det er i det hele tatt veldig forvirrende. Og jeg er så nysgjerrig at det gjør fysisk vondt, men jeg vet i det øyeblikket jeg klikker på linken har jeg tapt. Er det liksom det som er den nye strategien deres?

  1. #1 by Iversen on 29 april 2009 - 12:20 pm

    Når de har fått deg i ubalanse, det er DA de slår til for alvor.

  2. #2 by Sonja Dadam on 29 april 2009 - 8:50 pm

    Oh yeah. Jeg er jo så balansert, dette kommer til å bli bra. Snart sitter jeg der med skuffen full av vidunderprodukter igjen.

  3. #3 by M on 3 mai 2009 - 4:10 pm

    Det er fristende å sende eposter tilbake med spydige kommentarer, men det som skjer da er at du bekrefter at epostadressen har en mottaker (noe de ikke visste, de har dataprogrammer som lager lange lister med helt tilfeldige epostadresser som de sender spam til) og når de har fått bekreftet at det er en virkelig adresse kan de selge den videre til andre firmaer som sender ut spam.

    Det samme skjer hvis man prøver å klikke en link i eposten for å ikke motta eposter fra dem lengre. Man bare gjør det de vil at du skal gjøre, for da kan de selge epostadressen videre.

    Så det beste er å overse:)

  4. #4 by Sonja Dadam on 4 mai 2009 - 2:59 pm

    M: Ja, jeg har en ganske annerledes tilnærmingsmåte til spam nå. Det blir stort sett slettet uten å bli lest.

  5. #5 by annelandet on 4 mai 2009 - 8:41 pm

    Hm, også jeg som alltid lurer på om jeg skal sende et svar av typen «tror dere jeg er helt teit, eller?», men da hadde jeg jo vist at jeg var akkurat det.

    Jeg hadde planer om å samle de beste Nigeria-mailene, men jeg tror kanskje noen har gjort det allerede? Jeg googlet navnet på en avsender en gang og fikk opp en slags advarsel-side. Min venn skiftet tydeligvis tittel med jevne mellomrom, (i akkurat den mailen var han banksjef) men beholdt navnet.

    Opererer disse folka på Facebook? Hadde vært så morsomt å bli «venn» med kona til nevøen (eller hvordan det nå var) til Yassir Arafat.

  6. #6 by Sonja Dadam on 7 mai 2009 - 8:53 pm

    He he. Det er jo folk som virkelig går inn for å ta dem: http://www.scambuster419.co.uk/ foreksempel, her er mye moro lesning.

Legg igjen en kommentar

