Kommer snart til en youtube nær deg… forhåpentligvis.

Da jeg gikk på ungdomsskolen var jeg med på å lage en film som jeg tidligere, noe feilaktig har omtalt som «Melketyven» her på bloggen. Den het sjølvsagt «Mjølketjuven». Helt siden jeg gikk på videregående har jeg hatt planer om å hente denne filmen, for… vel å ha den, antar jeg. Nå i uka fikk jeg endelig avtalt et møte med den gamle film- og fotolæreren min på ungdomsskolen (de som er russ i år ble født samme året som jeg begynte på ungdomsskolen. Jeg friker litt over hvor lite jeg friker over dette. Det gir liksom mening. Jeg ser de som er russ nå, og jeg ser at de ser på langt nær så voksne ut som vi følte oss), og tror dere ikke at hun hadde klart å finne fram denne gamle videoen?

Jeg har nå sett filmen to ganger (eller «filmene» blir riktigere, det er to av dem Mjølketjuven og Mølketjuven 2. Det var enorme teknologiske framskritt mellom disse to produksjonene, noe man kan se av mens Melketjuven har rulleteksten sin skrevet med penn på papir, så er rulleteksten på Mjølketjuven to en utskrift fra en edb-maskin. )

Filmingen er ekstremt alternativ, det er ikke lagt mye vekt på at for eksempel hodet til skuespillerne skal være i bildet, eller noe som helst annet, egentlig. Klippingen er enda mer kreativ. Jeg trodde egentlig hele greia ble filmet fortløpende, men i en scene, hvor jeg går inn i et bygg, ser man så vidt at jeg kommer ut igjen og roper «Hei! Jeg vil heller…» så det er tydeligvis tatt flere tagninger av noe (hvorfor ikke denne andre tagningen ble brukt, eller i det minste en hvor jeg ikke kommer ut og snakker med crewet, er jeg usikker på). Noe av handlingen foregår i et fengsel. Vi har ikke brydd oss med å stenge av område. At det tidvis løper barn rundt i fengselsgården plager oss ikke videre. Det er også mye fnising både foran og bak kameraet.

Jeg jobber nå med å få videoen over fra vhs på dvd, og har kontaktet de andre som var med på produksjonen, for å høre om det er greit for dem at jeg legger den ut på nettet. Jeg håper det er det, for dette er bare nydelig.

Og yay! Post nummer 500.

,

  1. #1 by kaze on 2 mai 2009 - 4:55 pm

    men det er jo Penny som er melketyven?

    grattis med halvveis-til-mille-post 😀

  2. #2 by Sonja Dadam on 3 mai 2009 - 12:36 pm

    Google er uenig. Jeg knuser Penny i melketyving Haha! Og takk.

  3. #3 by Miss Piggy on 6 mai 2009 - 4:52 pm

    Grattis med post nr 500! Og «Mjølketjuven» på youtube venter vi på i spenning. Regner med du legger inn linken når det er fikset??!!?? 😉

  4. #4 by Sonja Dadam on 7 mai 2009 - 8:56 pm

    Takk. Driver og laster opp på youtube akkurat nå, men har ikke fått tak i alle som jeg må ha tak i for å godkjenne offentliggjøring, så det tar nok litt tid før de kommer ut her

Legg igjen en kommentar

