En sjokoholikers bekjennelser

1. april
Kjære dagbok.
Kollegaen tidligere kjent som Verdens Ondeste (KTKSVO) fortalte meg i dag at han hadde kommet over en ny melkesjokolade. Den var med jordbærbiter og var visst ganske god.

2. april
…så etter melkesjokolade med jordbærbiter i butikken i dag. Fant ikke…

5. april
…jeg har vært innom flere butikker og sett etter melkesjokolade med jordbærbiter, men ikke funnet. Rart dette.

14. april
…sjekker ut freias nettsider. Melkesjokolade med jordbærbiter er ikke nevnt.

15. april
Kjære dagbok
Det gikk opp for meg at datoen som KTKSVO fortalte meg om jordbærsjokoladen var første april. Kan jeg ha blitt utsatt for en særdeles ond aprilspøk? Vi snakker om en kollega som tross alt har en fortid som Verdens Ondeste.

16. april
Kjære dagbok
Konfronterer KTKSVO med mine mistanker om aprilspøking. Han parerer med å dra fram et bilde han har tatt av sjokoladen med mobilen sin. Han påstår at selv om han er glad i en god spøk, så ville han ikke tatt seg bryet med å fotoshoppe fram en ny sjokoladelogo. Selv om det er mistenkelig at han benekter å ha gjort noe som jeg enda ikke har beskyldt ham for, tror jeg ham

22. april

…jeg handler i forskjellig dagligvarebutikk hver gang, i håpet om å støte på den sagnomsuste sjokoladen. Intet hell så langt.

23. april
KTKSVO tipser meg om å gå på Maxi, det var der han først fant sjokoladen.

24. april
Har vært på Maxi. Ingen sjokolade, men kom over en tom eske som tidligere hadde inneholdt melkesjokolade med jordbærbiter. Enten har jeg nå håndfaste bevis på at sjokoladen eksisterer, eller strekker KTKSVOs konspirasjon seg langt utover en ussel fotoshop.

25. april
Kjære Dagbok

Mmmm. Jeg kan forestille meg hvordan melkesjokolade med jordbærbiter smaker. Den søte sjokoladen, de friske jordbærbitene, som visstnok skal være litt sprø. Hvordan kombinasjonen av disse to smakene fusjonerer i en ny, til nå ukjent smak, som fyller munnen min, glir over tungen og gir meg nesten ekstatisk glede. Ingen sjokolade har noensinne smaket  så godt som melkesjokolade med jordbærbiter smaker i min fantasi. Dette må være hvordan sjokolade smaker i himmelen!

28. april
Jeg skriver eposter til freia, men jeg klarer ikke å holde en saklig tone. Jeg beskylder dem for å bare sende sjokoladen sin ut til teite butikker og at de ikke sender ut mange nok. Jeg forkaster dem alle.

2. mai
Er i Haugesund og besøker Topsi. Hun har sett sjokoladen overalt hvor hun handler. Vi ler litt av det håpløse sjokoladeutvalget i butikkene i sørfylket og går til hennes lokale Prix-butikk. De har ikke melkesjokolade med jordbærbiter. Vi går videre til Kiwi. Ikke bare har de ikke sjokoladen, de betviler også at den eksisterer. Jeg forteller om de tomme eskene jeg så på Maxi. Vi har vært innom alle butikkene som er i akseptabel gangavstand fra leiligheten til Topsi, så vi går hjem igjen. Topsi forteller om et nytt handlesenter der ved Statoil ved rundkjøringen, og jeg bestemmer meg for å kjøre innom på vei hjem. I det jeg blinker ut av rundkjøringen (for det skal man gjøre!) stiger stemningen. Det nye handlesenteret har en Maxibutikk. Kjeden som solgte KTKSVO  sjokoladen som satte gang dette sirkuset. Jeg går inn i butikken med løftet hode og håp i hjertet. Jeg møter usedvanlig mange gamle kjente, som alle får høre historien om min jakt på melkesjokolade med jordbærbiter.

(akkurat nå, et sted i Haugesund, finner følgende samtale sted:
– Jeg møtte Sonja som vi gikk på barneskolen med i helga
– Å, så hyggelig, hva driver hun med nå da?
– Jeg vet ikke helt. Jeg tror hun leter etter sjokolade)

Maxi skuffer. Jeg spør til og med i kassa. Kassadama mener 1. mai har skylden, for de har pleid å ha den, altså.

7. mai
KTKSVO spør meg nå flere ganger om dagen, med dårlig skjult skadefryd, om jeg har funnet sjokoladen ennå. Jeg kan ikke tro det. Han er ond igjen. Min totale udugelighet som sjokoladejeger har drevet ham tilbake til den mørke siden. Noe må gjøres. Han bedyrer hans lokale Helgø har den og jeg gjør det som må gjøres; kjører motorveien de to avkjørselene i gal retning (altså ikke i feil kjørefelt, bare i motsatt retning av Stavanger), og tråler en liten stakkarslig Helgø (jeg har selvfølgelig allerede vært innom de to store velutstyrte Helgøene i nærheten av meg uten fangst). Jeg går blant godishyllene og ser på melkesjokolade med nøtter, melkesjokolade med rosiner, melkesjokolade med daim, melkesjokolade med smash(!) og melkesjokolade med luft, men ingen melkesjokolade med jordbærbiter. Dette er absurd. Kan dette virkelig skje? Finnes det en sjokolade der ute som er usynlig bare for meg? Er dette et slags tegn? Jeg går forbi hyllene med det teite gummisnopet som ikke har noe sjokolade i seg. Og. Der. Ser. Jeg. Den. Malplassert i en stabel med Søppeldynga har noen ombestemt seg og lagt fra seg en melkesjokolade med jordbærbiter som de har funnet i lageret som er usynlig for meg. Jeg kjøper den. Jeg drar hjem. Jeg sender en melding til KTKSVO på facebook. Jeg setter på en episode med Blackadder. Så spiser jeg 200 gram melkesjokolade med jordbærbiter. Den var ganske god.

  1. #1 by Astrid on 8 mai 2009 - 10:34 pm

    Genialt skrevet! Og jeg kjenner igjen den jakten på å finne nye produkter til testing, etter at man har sett en reklame f.eks., og så finner man ikke produktene i hyllen. Du skal jaggu ha for innsatsen! Synd den bare var ‘ganske’ god, sånn ift all jobben du har hatt med den da…. Prøvd den Smash’n? Den jaktet jeg på – og fant den først i kveld. Den var også ganske god.

  2. #2 by Frøken Skavlan on 9 mai 2009 - 4:59 pm

    Men når kommer filmatiseringen av bekjennelsene?! Du kommer til å danke ut shopoholikeren anyday.

  3. #3 by Guri on 9 mai 2009 - 8:31 pm

    Bah! No kjem jo EG til å gå rundt å leita etter den sjokoladen.

  4. #4 by Veslemøy on 9 mai 2009 - 10:02 pm

    Den har jeg også smakt! Kjøpte den til småjentene mine, men smakte endel selv ja, og jeg kunne virkelig ønske at det var jeg som hadde funnet den opp!!!!

  5. #5 by Sonja Dadam on 10 mai 2009 - 12:54 am

    Astrid: Jeg har prøvd smashbar, men jeg synes den vanlige smashen er bedre, så jeg holder meg til den.

    Frøken Skavlan: Så vidt jeg har skjønt skal det ikke så mye til. Jeg har et filmprosjekt som jeg håper å få avsluttet neste helg, så da åpner jo muligheten seg for å starte et nytt et. En doku-drama der jeg haster rundt i Rogaland og leter etter sjokolade. Jah, det kunne funket.

    Guri: Sorry. Den var god, altså, men allerede i midten av april hadde KTKSVO og jeg en diskusjon rundt det faktum at det ikke var noen mulighet for at hypen ikke var blitt så stor rundt denne sjokoladen, at jeg var nødt for å bli skuffet når jeg først fant den.

    Veslemøy: Du er jo tydeligvis blant de heldige som vet hvor man får tak i sånn sjokolade, så du trenger jo ikke finne den opp. Men frukt og sjokolade er stort sett alltid en god kombinasjon.

  6. #6 by Silje on 10 mai 2009 - 4:12 pm

    *ler høyt*

  7. #7 by Bibb on 10 mai 2009 - 5:03 pm

    Må si jeg ble positivt overrasket over sjokoladen. Ting med med jorbær/jorbærsmak pleier ofte å smake litt rart synes jeg, men denne var ikke så ille. Men ingenting slår ferske jordbær med smeltet mørk sjokolade! Må absolutt prøves for de som ikke allerede har prøvd:)

  8. #8 by Sukkerspinnengelen on 10 mai 2009 - 5:30 pm

    Kan Freia sin markedsavdeling ha blitt lagt ned? Makan til hemmeligholdelse av nytt produkt! Tenk; du har brukt over én måned av livet ditt på å lete etter nåla i høystakken bare fordi Freia ikke er i stand til å kringkaste informasjon om noe de vil kunne tjene penger på. Nei, nu!

  9. #9 by Alt godt on 10 mai 2009 - 8:57 pm

    Veldig bra! 😀

  10. #10 by ~SerendipityCat~ on 11 mai 2009 - 1:07 pm

    Genialt skrevet 😀 Og dumt for nysgjerrigheten min, for nå MÅ jeg ha denne kjenner jeg.

  11. #11 by Sonja Dadam on 11 mai 2009 - 5:19 pm

    Silje: Så bra. Det er bloggens mål!

    Bibb: Ja, jeg kjører sjokoladefondue sånn innimellom. Det er helt fabelaktig.

    Sukkerspinnengelen: Ja, det er en snodig markedsføringstaktikk det der. «Vi finner opp et fantastisk produkt, og så forteller vi ingen om det, og så gjemmer vi det bort i butikkene».

    Alt godt: Takk!

    SerendipityCat: Takk. Jeg håper du bruker mindre tid på å finne den enn hva jeg gjorde.

  12. #12 by annetten on 11 mai 2009 - 8:29 pm

    Har nettopp vært i ytlandet og hamstret pussig sjokolade, som skal behørig testes m/skjema. Jeg skriver i grunnen dette bare fordi den ene kandidaten er mørk sjokolade med bringebær og blåbær, og jeg tror kanskje den må testes opp mot denne med jordbær – gitt at den i det hele tatt er å finne, da. (De andre er ingefærsjokolade og appelsinsjokolade med kardemomme, og en wasabisjokolade fra i fjor jeg ikke har turt å smake på ennå.)

    Du burde forresten sende hele denne triste historien til Freia. Kanskje de synes synd på deg og sender deg en eske?

  13. #13 by Stine Marie on 11 mai 2009 - 8:56 pm

    Takk for kommentar i bloggen min.
    Blir nok til at jeg leser De desperates café i løpet av sommeren 🙂

  14. #14 by Alt godt on 11 mai 2009 - 11:40 pm

    Dei her den her på Lindern! :jump:

  15. #15 by Alt godt on 11 mai 2009 - 11:40 pm

    *har*

  16. #16 by Guri on 12 mai 2009 - 9:46 pm

    Men eg finn ikkje sjokoladen eg heller, no har eg vel og merka berre sjekka i ein butikk, og dei hadde j** masse rart, men ikkje jordbærjokolade. Bah!

  17. #17 by Alter Ego on 13 mai 2009 - 1:35 pm

    I totally identify!!

    Bare at jeg gjerne vil til Riga for der har de groenne mentos med frisk eplesmak. Groenne mentos i Amsterdam, tror jeg det var, smaker eukalyptus og det er ikke det samme. Skuffa. I Beograd har de groenn kitkat med karamellsmak, her i byen har de bare roed og hvit kitkat.

    Men smaagodt. Smaagodt er Norge gode paa. Og naa vil jeg ogsaa maatte finne ut av den der sjokoladen med jordbaer neste gang jeg er i Norge. I blame you for my addiction.

  18. #18 by annetten on 13 mai 2009 - 2:09 pm

    Norge er i grunnen aller best på salt lakris. Det finner jeg aldri i utlandet, og pådrar meg dermed de aller grusomste cravings for heksehyl, pingvinstang og dundersalt.

    (Til gjengjeld er Norge grusomt dårlig på fudge. Var nyss i England og hamstret inn nærmere en kilo med fudge i ymse varianter. Kan ikke skjønne at det ikke er noe marked for det her?)

  19. #19 by Sonja Dadam on 13 mai 2009 - 6:06 pm

    annetten: Oh! Jeg håper testen blogges! Og jeg liker ideen med å sende historien til Freia, men jeg vet ikke om jeg tør(!) Og mmmmmm fudge!

    Stine Marie: Som sagt: gled deg!

    Alt godt: Jeg vet ikke hva Lindern er, men yay for deg!

    Guri: Belagre deg på jakt. Jeg har hørt de har den på Lindern. Og de har fått den på Maxi igjen. Jeg har hamstret.

    Alter Ego: Hvis de ikke blir bedre med markedsføringen snart, er jeg usikker på hvor lang levetid denne sjokoladen kommer til å ha.

  20. #20 by Vigdis on 14 mai 2009 - 10:38 am

    hmmm… melkesjokolade med jordbærbiter i? som i sjokoladeplate? her om dagen snublet jeg over New Energy i dropsformat på Rema. Det var jordbær- (og eple-?)biter med sjokoladetrekk. Ikke så verst det heller! Eska gikk ned på høykant!

  21. #21 by annetten on 14 mai 2009 - 2:18 pm

    http://www.fudgekitchen.co.uk/flavours.asp

    Jeg har smakt fudge herfra, og den er absolutt helt vidunderlig. Faktisk tror jeg at jeg må reise til York på et eller annet tidspunkt bare for å hamstre.

    (Eventuelt lære meg å lage det selv, men sist jeg forsøkte var resultatet helt katastrofalt, så ille at jeg ikke har turt å prøve igjen siden.)

  22. #22 by Sonja Dadam on 19 mai 2009 - 11:36 am

    Vigdis: Ja, de har jeg ogsåp lagt min elsk på. Remaen min har nå forresten også fått melkesjokolade med jordbær, så nå er det bare velstand.

    annetten: oooh. Skal til london i helga, noen fudgebutikker å anbefale der?

  23. #23 by Dagon on 13 mai 2010 - 3:12 pm

    Vel, jeg har en historie lik din men den var ikke en onde person som lurte meg men kjæreste og vennen. Jeg liker Grandis (mer før enn nå). En annen venn av meg liker Grandis veldig mye. Alt for mye. Så når Grandis kom med de 3 nye smaker i 2004 sa han at det fantes en limited edition med reker. Jeg trodde jo på han så jeg leitet i flere butikker. Min kjæreste bekreftet at hun hadde sett det også. Faktisk så hadde hun sett noen i en butikk der og der. Jeg stakk og leitet fant ingen. Det var utsolgt tenkte jeg. Jeg spurte også i den ene butikken. Dama sa bare at den grandisen hadde de ikke. Slik holdt det på noen uker. Vennen min og dama fikk tips eller så Grandisen med reker men jeg fant den aldri. De hadde alltid en god grunn til at de ikke kjøpte den. Skulle på jobb, så den i lunsjen, kjørte forbi med busss, osv osv.

    Til slutt på 1 april så fortalte dama meg. Det var en spøk. De hadde holdt på i ukesvis med å lure meg og avslørte det på første april. Jeg var naiv. Hvorfor skulle dama jeg elsket og min vennen lure meg? Lurer forsatt på hvordan Grandis med reker smaker. Kjæresten er ex nå og vennen har jeg ikke sett på 3 år.

  24. #24 by Sonja Dadam on 13 mai 2010 - 4:59 pm

    Dagon: Haha, for et opplegg. Jeg fant jo sjokoladen min til slutt, jeg da. Jeg tror det er ffortsatt håp for deg, for du kan jo bare ha reker på en vanlig grandis. Men jeg ville hatt dem på etter at den var stekt. Og jeg har ikke egentlig trua på at det smaker så bra.

Legg igjen en kommentar

