En slags metamatbloggpost

(eller Antiostescones)

(Eller Føflekkylling)*

Frk Plosiv tagget meg til å levere en av mine beste oppskrifter.  Jeg heiv meg rundt og lagde ostescones, en oppskrift jeg har hatt i sikkert ti år og som jeg har laget i mange varianter (med olje istedenfor  margarin, med vann istedenfor melk, med og uten ost, alt etter hvor mange ingredienser jeg har hatt i hus, og hvor søthungrig jeg har vært.) Originaloppskriften er definitivt best!

3 3/4 dl mel
1/4 ts salt
1 ts bakepulver
40 g margarin
60 g revet ost
1 ss sukker (jeg pleier å ha i mer – selvfølgelig)
1 dl melk

Nå det er en framgangsmåte her, men man kan egentlig bare røre sammen alt i en skål, trille til boller som trykkes litt flate og stekes midt i ovnen på 225 grader i 10-12 minutter (oi, nå ser jeg at det er meningen at man skal pensle dem med melk før man steker dem – det har aldri jeg brydd meg med, og det har gått greit, men det skader sikkert ikke)

Og det er ostesconsene mine. De er veldig gode (best varme med smør og syltetøy), men lite tilfredsstillende å blogge. Tidligere matbloggeeventyr har for min del gått ut på at jeg prøver å lage mat langt utenfor min liga og tar bilder og kløner det til, og det sier seg selv at all den tid dette er «en av mine beste oppskrifter» så kan den ikke være så veldig langt ute av ligaen min før det hele blir veldig selvmotsigende.

Jeg satt og grublet på hva det motsatte av ostescones kunne være, bare sånn for å veie opp, da Annetten, helt tilfeldig og urelatert gjør meg oppmerksom på at det går an å lage kylling med sjokoladesaus, og jeg innser der og da, at dette er noe som jeg kan kløne til nok til at det blir underholdene blogging av det.

Dessverre viser det seg at jeg er et naturtalent på kylling med sjokoladesaus (det er to ruter med kokesjokolade til 3 kyllingfileter, og så kjørte jeg på med alle krydderene det lukter jul av, men det ble ikke søtere enn en gjennomsnittlig sursøt-saus. Middagssjokolade altså. Ikke dessertsjokolade), og det både gikk rimelig smertefritt og smakte bra til slutt. Det var et øyeblikks panikk i midten der, da det gikk opp for meg at spriten som skulle i oppskriften skulle brukes til flambering, men etter at jeg bestemte meg for å bare droppe det, så gikk også det bra.

Jeg tagger Iversen videre, tilfelle han får lyst til å blogge noe annet enn ordspill og linker (ikke det at jeg ikke setter pris på ordspill og linker) og han er dessuten veldig flink til å lage mat, så vi kan faktisk lære noe.

*Jeg sliter nesten alltid med å komme på titler til postene mine, så da jeg kom på tre til denne, klarte jeg ikke å la være å bruke dem alle.

,

  1. #1 by Iversen on 5 juni 2009 - 10:48 pm

    Denne utfordringen tar jeg selvsagt, men skal det bli artig får jeg vel kjøre bildeblogg. Det kommer, selv om det vil ta litt tid. Oss gressenkemenn lever bare på biff, vet du.

  2. #2 by Sonja Dadam on 7 juni 2009 - 1:14 pm

    Supert. Og det var bildeblogg jeg håpet på, så det passer fint!

Legg igjen en kommentar

