Med hjertet i hånda

Han er en time for sen nå. Jeg hater søreuropeisk «punktlighet». Ikke for det; jeg har bok, musikk og sitter i skyggen, men jeg er usikker på hvor lenge hjertet mitt kan holde det doble tempoet det legger seg på når det vet at det snart skal få møte ham.

Det slår meg at han har fått meg til å skrive igjen. Jeg må smile. Jeg har ikke skrevet ordentlig på nesten et halvt år. Selv reisedagboka merker det. Det som før var lange beskrivelser av små hendelser, er nå bare korte notater om hovedtrekkene. Halve ferien er samlet på to knappe sider. For ikke så lenge siden ville det vært det femdoble.

Det var han som fikk meg til å skrive i første omgang. Jeg aner ikke hvordan, men han visste det før jeg gjorde det selv. Han kan sånt. Han ser meg. Jeg trengte en ventil, og han ga meg den. Jeg sluttet ikke å skrive før mange år senere. Når han ikke lenger var aktuell; jeg skrev om andre. Til andre. Men i bunn var det alltid ham.

Han ringte! Han hadde fått beskjed om å møte 1930, og ikke 18.00!

* * *

Timer senere på toget. Jeg er brisen og mett og lykkelig. Jeg så aldri regningen, han spanderte, enda han er 50% permittert fra jobben (han hadde sjekket opp ordet på engelsk tidligere på dagen, fordi han visste at han måtte fortelle meg det.) Han har kjæreste nå. Han må ha møtt henne nesten samme dagen som vi møttes sist. Jeg husker snakk om en bioingeniør og at han viste meg bygget hvor hun jobbet. De hadde rensket sopp sammen. Jeg husker jeg synes hans begeistring for sopp hadde vært litt underlig. Nå skjønner jeg at det ikke var soppen, men hun, som gjorde stemmen hans så beveget. Øynene så livlige.

Jeg er glad på hans vegne. Oppriktig. Jeg er ikke forelsket i ham lenger. Jeg har ikke vært det på lenge. Men jeg er veldig bevisst på at jeg ikke er det. Og uansett er han en av de beste vennene jeg noensinne har hatt.

Jeg lurer på om jeg hadde turt å flytte til Italia igjen. Og om det i tilfelle ville vært plass til meg i livet hans. Ikke i sentrum. Men litt på siden. Sånn som før. Og om det ville gjort ting bra igjen.

,

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

