Grunnen til at jeg elsker facebook litt

De siste dagene har jeg gått rundt og tenkt «it’s just, being with her is, like, so much better than not being with her» og ”it’s like being with her is just so much better than not being with her”. Dvs, jeg har ikke helt dreisen på engelsk uttale, så det kan fort være at jeg har tenkt «it’s just, being with hair is, like, so much better than not being with hair», men la oss nå ikke henge oss opp i det, da.
Greia var, at jeg visste at dette var noe jeg hadde sett på tv på et eller annet tidspunkt. Men jeg ante ikke hvor, eller i hvilken sammenheng. Jeg mistenkte amerikansk komidrama av noe slag. Og jeg hadde et vagt bilde av en jypling som krøllet seg sammen i fosterstilling. Men det var alt.
Jeg gjorde som jeg alltid gjør når jeg er usikker på noe; jeg henvendte meg til Internet, og da google ikke kunne hjelpe meg, la jeg spørsmålet ut i statusfeltet mitt på facebook. Responsen lot ikke vente på seg. Responsen var riktignok fra en fyr som jeg bare kjenner fra at vi har vært i to bryllup sammen (to bryllup og en gravferd to go…), og som mente at det ikke kunne være fra Bibelen, men likevel respons.
Etter en stund tok det av, og kompis av meg fra da jeg gikk på videregående, og som jeg ikke har snakket med på sikkert 10 år, klarte sammen med Kristin, formidle at dette var et sitat fra Friends. Phoebes halvbror Frank ytrer ordene:
«It’s so cool man, it’s so, it’s just ‘cause being with her is so much better than like not being with her.»


Om mora til Eric Forman.

Dette er snodig, for jeg så sesong 9 og 10 av Friends for ikke så alt for lenge siden, men bortsett fra det har jeg ikke sett Friends på minst 3 år, og sitatet er fra sesong tre eller fire eller deromkring, såpass er sikkert. Hvorfor dukker det opp nå?
Når det er sagt, så vil jeg si at Shakespeare kan gå og ta seg en bolle, for det manusforfatterne i Friends har klart å forfatte der, er noe av det vakreste og mest nøyaktige som noensinne er blitt sagt om kjærlighet (eller forelskelse i det minste).

,

  1. #1 by Beamer on 10 september 2009 - 10:31 am

    Eric Forman selv brukte noe lignende denne setningen i episoden som ble sendt går (9. sept)? Om Donna, altså. Ikke mora si.

    En episode der Newman fra Seinfeld spiller en engel som viste Eric hvordan livet hans hadde sett ut hvis han aldri hadde vært sammen med Donna. Fremtids-Eric uten Donna sa i alle fall til nåtids-Eric som ikke ville ha Donna heller enn å ha kjærlighetssorg: «but… You HAD her. You HAD Donna.» mange ganger, og mente at det var bedre enn å ikke ha hatt henne. Kan passe bra at han slengte på «din» setning også. Men skal ikke si det sikkert.

  2. #2 by Sonja Dadam on 12 september 2009 - 2:02 pm

    Ah. Alt henger sammen. Du kan være med og konspirasjonsteoriesere rundt hvorvidt det var Martin Luther som originalt skrev Freinds. Og That 70’s show, tydeligvis.

  3. #3 by JanG on 19 september 2009 - 8:30 am

    Shakespear will rise from the grave and throttle you!!!!!!!!!!!

  4. #4 by Sonja Dadam on 19 september 2009 - 10:38 am

    JanG: Nå har jeg egentlig ikke lest noe særlig Shakespeare, så jeg har egentlig ikke peiling, men jo, jeg står ved mitt forrige utsagn. Og uansett, så tror jeg at det ville verdt verdt det; tenk for en historie å ha å fortelle. «You know, the other day, I was throttled by Shakespeare…» (jeg går ut ifra at jeg ikke dør. Det er mulig jeg ikke er så sterk, men jeg tror jeg ville slått en forfatter som har vært død i 450 år. Særlig etter at jeg fikk en oppfrisking i mine zombie fighting skills.

  5. #5 by JanG on 20 september 2009 - 5:20 am

    Det vises, for bare en som ikke har opplevd herligheten som er Shakespeare sitt verden som en gang kunne tenke å samenligne det med friends. Det er få forfattere som har skrevet så nydelig om kjærlighet. Vi få se om 400 år om friends er bedre husket enn Shkespeare:)

    Og ja, du ville nok klart deg bra mot selve gamle guben, men kos ville du klart deg mot de millionervis av rabiater fans som fins verden rundt? Du måtte jo slss mot AL Pachino f.eks:)

  6. #6 by Sonja Dadam on 22 september 2009 - 3:04 pm

    Forteller du Pacino at jeg jo faktisk gir Shakespeare en slags kompliment her, i og med at jeg setter ham som standarden som all annen romantisk skriving måles opp mot? (ikke for det, jeg tror jeg ville ta Pacino også, hva er han nå? 70?)

  7. #7 by galithralia on 28 september 2009 - 11:47 am

    merkelig å tenke på at noen av de fineste sitatene jeg kan, enten er fra Friends eller en film og ikke de store forfatterne… 😉

  8. #8 by Sonja Dadam on 30 september 2009 - 2:08 pm

    galithralia: Det er egentlig ikke SÅ merkelig. Det er jo lettere å identifisere seg med ting som er laget i dag enn for 500 år siden, og folk liker det de kan kjenne seg igjen i. Dessuten har Shakespeare det handicappet at folk har brukt ham som inspirasjon/stjålet fra ham i 500 år, slik at ting som opprinnelig var kvikke og originale nå framstår som klisjeer.

  9. #9 by galithralia on 10 oktober 2009 - 1:15 pm

    Et meget godt poeng. Ja, jeg blir stadig overrasket over å høre sitater man nå har hørt så mange ganger i alle romatinske komedier, helt i begynnelsen var hans. Det blir litt som å stjele æren hans i grunn. :/

Legg igjen en kommentar

