den store, feite film-, musikk- og tv-seriequizen: Regler og slikt

I kveld starter den store, feite film-, musikk- og tv-seriequizen her på bloggen. Den er kanskje ikke så stor og feit, men det er iallefall en quiz om film, musikk og tv-serier. 4 av 6 er ikke så ille. Dette er bare en liten forberedelsespost med info, regler og et åpent kommentarfelt, tilfelle folk har spørsmål (jeg kommer til å stenge kommentarfeltet i selve quizpostene, for å unngå forvirring rundt hvor folk skal svare.)

Jeg har så langt klart å få til 5 forskjellige runder, som blir antall runder quizen får, med mindre jeg får en brilliant idé til en runde til underveis, eller at en av rundene blir så enkel eller vanskelig at jeg føler jeg bør kjøre samme runde en gang til, bare med henholdsvis vanskeligere eller enklere spørsmål. Vi ser litt underveis.

Oppgavene vil dukke opp på bloggen her søndag kveld. Det vil være frist til torsdag klokka 16.00 til å svare på dem, så kommer fasit og resultatliste på fredag, før ny oppgave kommer påfølgende søndag.

Hver runde har mellom 5 og 10 oppgaver, med varierende vanskelighetsgrad (håper jeg. Jeg har bare testet en oppgave, som jeg mente var for enkel til å være med på en utenforstående. Hennes spontane reaksjon? «For en teit quiz! Det der skjønte jeg ingenting av!» Jeg har ærlige venner, iallefall. Etter det har jeg fått litt angst, om muligens dratt litt for langt andre veien igjen. Jeg vet ikke. Jeg er litt nervøs for at dere ikke skal like quizen min, derfor babler jeg i vei nå), man vil kunne skåre mellom 1 og 3 poeng på hver oppgave, noen ganger mer, og hver runde vil man få mellom 20 og 30 poeng. Det vil være mulig å skåre ekstrapoeng for kreative svar.

Jeg er dommer, jury og bøddel. Jeg bestemmer, hvis man er misfornøyd kan man klage, men for mitt vedkommende vil «det var ikke sånn jeg tenkte da jeg lagde oppgaven» være gyldig grunn til å avvise klagen.

Premien er blitt oppgradert til 5 DVD’er og et diplom som jeg har tenkt å lage selv. 4 av filmene er visstnok veldig bra, som er grunnen til at jeg kjøpte dem, men så viste det seg at jeg ikke likte dem, og neppe kommer til å se dem igjen. Den siste er ganske dårlig, men er ok som søndagsettermiddagsbakrusunderholdning. Den vil jeg bare bli kvitt. Sorry.

Alle hjelpemidler tillatt, men ikke juks. Og reglene for hva som er juks, er som reglene for utroskap; hvis det føles som juks, så er det juks. Folk kan fint bruke google, og internettet ellers for det det er verdt, og spørre venner til råds, men å bare fôre oppgavene inn i en robot, som spytter ut svarene for en er ikke lov. Med mindre man har bygget roboten selv. Bruk skjønn!

EDIT: Hver runde kommer til å ha et bonusspørsmål, premissene for dette kommer til å endre seg fra runde til runde, for jeg diktet det opp akkurat nå, og er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjennomføre det.

Det skulle være det meste være klart, om noe ikke er det, så er det bare å spørre, og så kommer første runde i kveld, etter at jeg er ferdig med dansemattedeiten min.

  1. #1 by Iversen on 11 oktober 2009 - 1:22 pm

    Jeg skjønner ingen ting, men gleder meg likevel.

  2. #2 by sif on 11 oktober 2009 - 1:23 pm

    Oooh! Jeg gleder meg! Uansett hvor teit det måtte bli (og det håper jeg da virkelig at det blir… på vidunderlig Sonja-vis!), så blir det uten tvil grådig, fantastisk morsomt! Jippi!

    (Inspirert av The Big Fat Quiz of the Year? Kjære vene, jeg har aldri ledd så mye i hele mitt liv som da jeg så quizzen fra 2006! Goth Detectives!)

  3. #3 by RosaVerden on 11 oktober 2009 - 2:31 pm

    Jeg gleder meg også! Men jeg jukser aldri, så for min del, så tar jeg ikke i bruk noen form for hjelpemidler. Blir svaret feil, så blir det det. Syns egentlig man burde få ekstrapoeng for å ikke jukse altså!! 😀

  4. #4 by Sonja Dadam on 11 oktober 2009 - 3:06 pm

    Iversen: Bra. Det er den reaksjonen jeg er ute etter.

    sif: Jeg tror første runde kan bli litt kjedelig etter den målestokken, men det er bare for å lulle deltagerne inn i en falsk sikkerhetsfølelse. Og du har rett angående inspirasjonen. Og 2006 er mitt favorittår også, og jeg sverger, det er dager jeg ikke vet hva jeg gleder meg mest til: julaften eller The Big Fat Quiz of the Year 2009.

    RosaVerden: Jeg har faktisk tenkt på å ha en inndeling hvor man kunne si om man brukte hjelpemidler eller ikke, men kom fram til at jeg umulig kan kontrollere det, så ga det ingen mening. Spørsmålene er uansett ikke sånn at man kan mate dem inn i google og få ut et svar. Håper jeg.

  1. dsffmt-quizen: Runde 1 – Introrunde « Sonjas ordentlige blogg
  2. D’OH-quiz: Plotrunden « Sonjas ordentlige blogg

Legg igjen en kommentar

