Rosa sjokoladeostekake (muligens en noe villendende overskift)

En gang i blant har P.I.C, ReiseSvensken og jeg middag sammen. Det fungerer sånn at den vi er hos lager hovedretten, og de to andre tar med seg en forrett og en dessert. I går var det min tur å ha med meg dessert. I løpet av de årene vi har hatt denne ordningen, har jeg lært en ting: Jeg kan ikke lage dessert. Men jeg har funnet en måte å omgå dette på: Jeg lager kake istedenfor. Jeg er ikke så god på å bake heller, men da slipper jeg i det minste å koke melk og røre ut gelantin, og risikoen for total fiasko er noe redusert.

Desserten jeg falt på i går var en ostekake med hvit sjokolade. Og det er på tide å introdusere ingrediensene:

1-Ingredienser

Sukkeret står fortsatt på kjøkkenbeknen min. Uåpnet. Det er altså ikke en del av gildet. Jeg aner ikke hvorfor det har sneket seg med i ingrediensbildet.

Bunnen er klassisk ostekakebunn; med digestivekjeks og smør. Jeg byttet ut noe av kjeksen med noen brente mandler jeg hadde knust.

Først smeltet jeg smør

3smør ferdig veid

På bildet: Den veldig gule kjøkkenvekta mi. Trofast selv om de fleste delene er løse og det meste sitter litt skeivt (og den er så gul. En ting er de som lagde den sånn, men hva i alle dager tenkte jeg på da jeg kjøpte den?). Og jeg bruker trikset med å veie alt, og ta av litt og litt, til jeg er på riktig vekt. Litt mer komplisert matematisk sett, men det sparer oppvask.

Så var det knusing av kjeks og mandler på gang.

5mean mixing machine

Åh pokker, jeg burde kanskje snudd det bildet.

Før de ble blandet med smøret.

6kjeksogsmør

Det er omtrent her jeg oppdager at jeg har lånt bort kakeforma mi. I villrede et øyeblikk, før jeg drar fram muffinsformene mine. Dagen reddet!

Jeg legger en stor teskje av kjeks/smørblandingen i bunnen av hver muffinsform.7bunnferdig

Disse skal nå steke på 180 grader i 7 minutter.

Mens dette skjer har jeg 1,5 dl kremfløte i en gryte og har i 225 gram hvit sjokolade.

8fløte

9hvit sjokolade

Målebegeret ser litt skittent ut, ikke fordi jeg måler like jævla mye som Iversen (morsomste setningen i en blogg noensinne, det er jeg ganske sikker på), men fordi jeg må ta bildene mine selv, og sølte fløte over halve kjøkkenet da jeg prøvde å fotografere mens jeg helte.

Nå skal sjokoladen smelte i fløten.

10 - i  gryta

Så langt, så vel. Nåh. Disse middagskveldene jeg har med jentene har ofte et tema. Kveldens tema var rosa. Jeg innser at jeg kunne gjort dette lettere, ved å lage som i utgangspunktet er rosa, men jeg ville ha sjokoladeostekake, så jeg måtte bare finne på en måte å få den rosa på. Jeg husket at jeg hadde bringebær i frysen etter forrige helg, da jeg lagde meg struts med bringebærsaus til middag. Det skulle også matblogges, men jeg gikk lei av å ta bilder ganske tidlig, så det ble ingenting av. Her er likevel et lite bilde av strutsekjøttet som marinerer i noe som ser ut som en bringebærsmoothie:

BringebærDet ble veldig godt.

Men jeg hadde altså bringebær til overs. Og jeg tenkte jeg kunne bruke dem til å farge kaka mi rosa. Jeg knuste bringebærene og hadde dem i sjokolade/fløteblandingen. Det ble seende sånn ut.

11 dårlighusmorfarge Denne fargen blir kalt «dårlig husmorfarge». Den viser at noen driver med noe huslig langt utenfor deres egen divisjon. Jeg har hatt klesvask i denne fargen, sauser og nå også kakefyll. Lett panisk sluttet jeg å ha bringebær i sjokoladeblandingen. Dette er ikke en farge mat skal ha!

Jeg begynte isteden å røre sammen kremost og egg. Denne blandingen ble gul. (Jeg tok opptil flere bilder av den, men så slettet jeg dem før jeg begynte å skrive denne posten, for jeg husket ikke hva jeg hadde tenkt å bruke dem til – dokumentere gulfargen). Jeg tenkte med gru på hva gulfargen kom til å gjøre med dårlig husmorfargen min. Jeg hadde en mistanke om at det ikke akkurat kom til å føre til forbedring. Men jeg hadde jo ikke annet valg enn å blande sammen de to væskene. Det har jeg bilde av. Her får du se gulfargen. Krise unngått.

12miksing

Heldigvis endte det med at gulfargen fullstendig dominerte over dårlig husmorfarge. Desserten min var fortsatt ikke rosa, men i det minste så den ikke lenger ut som noe som beigedyret hadde kastet opp.

Alt ble blandet sammen, og hatt i muffinsformene med de stekte bunnene.

13ha i former

Dette er de seks muffinsene jeg skulle ha med meg, samt en som jeg lagde etterpå, som skulle fungere som en smakstest for meg for å sjekke at de ble spiselige. Det viste seg at jeg hadde alt for mye gugge, så jeg lagde litt mer kjeksblanding som jeg trykket ut i noen flere muffinsformer. Jeg gikk ut ifra at det å forsteke bunnen ikke var SÅ viktig, all den tidoverskuddsmuffinsene var til eget bruk.  En stund lurte jeg på hvordan jeg skulle klare å se forskjell på muffinsene med stekt bunn og de med rå, men så kom jeg på at jeg jo hadde muffinsformer i en annen farge, og kjørte på med dem.

14flere muffins

Denne ideen, kombinert med det faktum at jeg faktisk har muffinsformer i flere farger, gjorde at den ganske skamslåtte husmorselvtilitten min steg med flere hakk. Deretter skulle muffinsene stekes i en time på 140 grader… I ET VANNBAD!? Jeg må lære meg å lese oppskriften skikkelig før jeg begynner å bake. Jeg måtte improvisere. Jeg fylte en liten bakeform med vann:

15vannbad

Jeg synes dette bilde ble pisskummelt. Med det rette lydsporet, vil man kunne ane ondskapen som en gang har foregått i dette vannbadet!

Uansett, for å få plass til alt i ovnen, måtte jeg ha muffinsformene i på tvers, slik at noen av muffinsene som ikke skulle på fest, heller ikke fikk vannbading16miv

Man ser det egentlig ikke så godt på bildet her. Men hva hadde dere forventet? Jeg fotograferer inne i en føkkings stekeovn.

Nå har jeg ikke flere bilder, så det kommer en oppfølgingspost i løpet av uke, når jeg har fått bilder av P.I.C fra selve middagen.

,

  1. #1 by Frøken Skavlan on 24 oktober 2009 - 4:48 pm

    Men HALLO! Hva slags cliffhanger-post er dette? Hvordan smakte de? Ble de gode? Ga bringebærene det lille ekstra?

  2. #2 by Sonja Dadam on 24 oktober 2009 - 9:59 pm

    Hehe. Leserne venter i spenning. Jeg venter med å publisere resten til jeg har fått bildene.

  3. #3 by Iversen (Lillemus Mei) on 27 oktober 2009 - 6:52 pm

    Åååååvilsevilsevilse!

  4. #4 by Sonja Dadam on 28 oktober 2009 - 6:59 pm

    Your wish is my command.

Legg igjen en kommentar

