Dinosaurer (selvforsvar mot, og farger)

Jeg så et tv-program om dinosaurer her om dagen. Det er litt av greia med romjula, man ser dinosaurdokumentarer (og sånne om verdensrommet). Jeg tror jeg har lært 90% av det jeg kan om dinosaurer gjennom tv-programmer sett i romjulene oppetter årene. Men det er to ting jeg stusser på.

1. De lærer oss aldri hva man skal gjøre om man møter på en dinosaur. Jeg vet at om jeg møter en bjørn skal jeg løpe i nedoverbakke; krokodille – i zikk/zakk; isbjørn – kle av meg og zombie – slå av ham hodet med et balltre, men jeg har altså ikke snøring hva jeg skal gjøre om jeg blir angrepet av en dinosaur. Det burde noen ta tak i.

2. Hvordan kan vi med sikkerhet vite at dinosaurene var en slik kjedelig brungrønn reptilfarge? Selv om de (mot min formodning) har funnet intakt dinosaurhud, så vet vi jo alle hva som skjer med noe som ligger ute en sommer (det mister fargen), så bare tenk på noe som har ligget ute i 65 millioner år. Er det virkelig noe (sånn  rent bortsett fra at det ikke er særlig sannsynlig) som tilsier at dinoasurene ikke hadde rocka farger som magenta og cyan. Eller at de i det minste var signalrøde eller himmelblå (fargen – ikke dramaserien – selv ikke jeg er så gal at jeg tror dinosaurer var tv-serier). Eller OH! selvlysende! Kan vi være helt sikker på at dinosaurene ikke lyste om natta? Kan vi? KAN VI!?

,

  1. #1 by Plosiv on 29 desember 2009 - 10:57 am

    Hehehe, du lurer på så mye. Skal man kle seg naken km man møter en isbjørn altså? Jaja, det er nyttig å vite. Man vet jo aldri når man dulter borti isbjørner og dinosaurer.

  2. #2 by paul on 30 desember 2009 - 9:15 am

    Det som er ennå morsommere er, at de mest kjente dinosaurene, raptorene (de små farlige i jurassic park) antaklig hadde dun. Så de farlige raptorene så ut som småkyllinger!

    Generell regel: ALT som ikke er selve bein og muskelstrukturene på dinoene er funnet på av produsenten…

  3. #3 by camilla76 on 31 desember 2009 - 11:50 am

    Er du sikker på at man skal kle seg naken når man møter en isbjørn? Hvorfor det? Jeg vil gjerne være sikker på det, for hvis jeg møter en isbjørn er det vel sannsynlig at det er relativt kaldt, og da vil jeg ikke kle av meg og risikere å bli enda kaldere til ingen nytte!

  4. #4 by Sonja Dadam on 31 desember 2009 - 12:56 pm

    Plosiv & Camilla: Greia med isbjørner er at de er ukonsentrerte, så det man skal gjøre er å plukke av seg ett og ett plagg, mens man beveger seg rolig bort fra isbjørnen, og da vil isbjørnen stoppe opp og snuse på klærne, og forhåpentlig glemme deg, eller i det minste gi deg nok tid til å bli reddet av noen andre før du dør av forfrysning. Kilder: QI (series A episode 2, tror jeg) og Knut Nærums Monster (som i boka han har skrevet. Knut Nærum har ikke et monster som har fortalt meg dette).

    Paul: Jeg hadde en mistanke om det der, men ville ikke gå ut for bastant med det, da jeg tidligere har brent meg på å uttale meg skråsikkert på ting jeg ikke har peiling på. Men fint å få bekreftet det. Det betyr at det er en relativt stor sjanse for at dinoene var selvlysende.

Legg igjen en kommentar

