Brokk!

Jeg har begynt å trene igjen.  I teorien har jeg aldri sluttet – jeg trente i hele høst; mandag, onsdag og lørdag – hadde det skrevet opp i kalenderen min og alt, men faktum er at når mandag, onsdag og lørdag kom, var jeg som oftest sliten og trøtt og giddalaus, at jeg heller ble sittende hjemme i sofaen og spise sjokoladekjeks og se på tv. Litt over nyttår innså jeg at dette treningsopplegget ikke ga ønskete resultater, og la derfor om strategien. Det jeg gjør nå, er ikke bare å tenke at jeg skal på trening, men faktisk går dit, og sjekk dette; trener! Jeg har gjort det i over en uke, og jeg merker allerede resultater.

Første trening var lørdag for 1 og ½ uke siden. Jeg tredet tredemølla, vektet vektene og satte meg på en sånn stor hoppeball uten ører for å ta situps. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor jeg tar situps sittende på hoppeballen. Jeg ble fortalt en gang at jeg skulle gjøre det sånn, og jeg føler at det virkelig ser ut som om jeg vet hva jeg driver med (”det er bare så 1996 å ta situps liggende på gulvet”) så da holder jeg meg til det. Jeg tok 2*20 situps. Det gikk forholdsvis greit. Situps er min forte. Jeg husker en gang i gymtimen i 5. eller 6. klasse, da en av gutta kommenterte hvor vanvittig rask jeg var til å ta situps. Dette sier nok mer om min (mangel på) sportslige resultater en min evne til å ta situps, at jeg fortsatt husker dette, men jeg velger å tro at det sier litt om situpsene mine også. Selv om det er 20 år siden(!)

Jeg skulle altså i gang med det siste settet med situps, men etter 3-4 stykker fikk jeg plutselig infernalsk vondt i magen. Jeg gled ned fra hoppeballen, og ble selv liggende i en ball på gulvet. Heldigvis kom det ingen og prøvde å sette seg på meg for å ta situps. Etter noen mislykkete forsøk på å reise meg (det var så voooondt) klarte jeg det til slutt, og krøket meg hjem.  Smerten ga seg riktignok etter ett minutt, men selvmedlidenheten satt igjen i flere timer. Det var dette jeg skulle få for å trene.

Likevel dukket jeg opp igjen på mandagen. Gikk gjennom det lille programmet jeg hadde satt opp for meg selv, alt gikk greit (vel, greit og greit, man svetter og pruster og peser, der er melkesyre, slim og svette, har vondt alle mulige steder, men alt innenfor rimelighetens grenser) helt til jeg hadde tatt 40 situps igjen. På den 41 slo magekrampen til igjen. Jeg krøllet meg sammen, for det var da det gjorde minst vondt. Jeg følte meg som Joey så i ut den episoden av Friends hvor han hadde fått brokk. Åh, herregud, jeg har brokk! Jeg ante ikke hva brokk er, jeg trodde kanskje det hadde noe med milten å gjøre, men jo mer jeg kjente etter, jo mer føltes det som det jeg trodde brokk ville føles.

Jeg lå i en ball til smerten hadde gitt seg såpass at jeg kunne dra hjem og undersøke på internettet hva som var galt med meg. Internettet bekreftet mistankene mine; jeg hadde brokk! Det hadde riktignok ingenting med milten å gjøre, men organer som var på steder der de ikke hadde noe å gjøre. Av og til i lysken (har damer lysk?) og av og til i magen. Det var der brokket mitt var!  

Det virket ikke så farlig, man måtte riktignok inn på sykehuset for å operere, men det hele virket ganske udramatisk, og jeg hadde ingen større planer, så en uke på sykehuset hadde gått greit. Jeg la frem klær ved sengen den kvelden, sånn tilfelle brokket mitt skulle slå til midt på natta, og jeg måtte ringe etter ambulanse. Det er greit å være påkledd når man blir kjørt til sykehuset. Men jeg overlevde natta greit. Og neste trening tok jeg 60 situps uten noe mer trøbbel. Brokket mitt var borte. Jeg tror min nye sunne livsstil har kurert det.

, , , ,

  1. #1 by EliseT on 27 januar 2010 - 9:27 pm

    nice work og morsom lesning for oss. jeg holder ambisjonsnivået lavt i år av frykt for å sprekke i løpet av januar og har lovet meg selv å trene en gang i uka. det holder så langt, men jeg må alltid ta meg sammen søndag ettermiddag, så jeg synes du er råflink som får til tre ganger!

  2. #2 by chicida on 28 januar 2010 - 10:55 am

    Jeg fikk brokk av å begynne å jogge.. også ble jeg forkjølet også. Konklusjon: vinter er feil årstid å trene på, og trening er generellt dårlig for kroppen min. Men bare i tilfelle brokk er en vintersykdom skal jeg prøve igjen til våren..gi det en sjanse

  3. #3 by Sonja Dadam on 28 januar 2010 - 10:30 pm

    EliseT: Fordelen med å trene flere ganger i uka, er at det ikke er så lett å utsette treninga, for det er ikke så mange dager å utsette til. Vanskelig, men ikke umulig; jeg hadde akkurat bestemt meg for å skulke gårsdagens trening da kommentaren din tikket inn. Heldigvis fikk jeg trent i dag istedenfor. Fortsatt flink.

    chicida: Brokk på ordentlig, eller brokk sånn som jeg får det? Jogging er jo bare sykt på vinteren uansett. Snø og is og greier.

  4. #4 by røverdatter on 30 januar 2010 - 1:52 am

    Jeg har faktisk noe som legen kalte «glidebrokk» (har ikke undersøkt om det faktisk er noe som heter det, men tar legens ord for god fisk). Men det er vel heller pga _mangel_ på trening…Nok om det.

    Du er flink!

    Jeg har egentlig lyst til å sette på musikk og danse i stua, men siden jeg nettopp har flyttet og ikke har gardiner er jeg redd for at noen skal se meg og/eller få klager fra naboene… Er det det man kaller en unnskyldning? I stedet prøver jeg å få gått noen turer, da slipper jeg i hvert fall klager fra naboene.

  5. #5 by Plosiv on 30 januar 2010 - 9:12 am

    Trening kan umulig være bra for kroppen, så jeg trener sånn som du gjorde i høst. Tryggest det.

  6. #6 by Kruspersille on 30 januar 2010 - 10:05 pm

    hehe, kjenner meg igjen,gitt!

  7. #7 by Sonja Dadam on 31 januar 2010 - 2:21 pm

    røverdatter: Vi får se hvor lenge det varer da. Jeg merker allerede at det begynner å glippe (men altså – neste uke skal jeg være flink igjen…)

    Kruspersille: Godt å vite at jeg ikke er alene.

Legg igjen en kommentar

