Februar

Jeg skal fortelle dere hva jeg liker. Jeg liker når den 1. i måneden faller på en mandag. Sånn som i dag. Det gir meg en ekstremt tilfredsstillende følelse av orden i rekkene. Jeg må si at jeg generelt er litt misfornøyd med hvordan året er delt opp. Det der med at verken måneder eller året som helhet går opp i uker, at månedene ikke har like mange dager. Sånt sett liker jeg februar (vel, 75 % av tiden). Fire uker – en måned, vær-så-god-neste. Når det i tillegg er februar som starter på en mandag så er det nesten som en våt drøm. Tenk om fire uker, akkurat, ikke fire uker og 2-3 dager, fire uker akkurat, så starter mars, OGSÅ på en mandag! Sånn rent kalendermessig er det helt fabelaktig. Jeg ser for meg at året er et supermarked. På dette supermarkedet er det 12 rader med hyller. Langs hver hylle går det en voksen person med handlevogn. Disse er månedene. Ukene er barna som løper inne og ut mellom radene, helt ute av takt med noen av de voksne, bortsett fra en og annen gang når den voksne og barnet starter ved hylleradene samtidig, og går parallelt nesten helt til endes. Ok. Det var en sugen («sugen»!? Hva er det for slags ord? Hvor kom det fra? Jeg har tydeligvis prøvd å bøye «å suge» som i betydningen «noe dårlig. Jeg føler ikke helt jeg lykkes) dårlig metafor. Det er akkurat som om jeg ikke aner hva som foregår på supermarkeder. Hva kan jeg si? Hvis du vil ha en bra metafor, gå til Virrvarr. Hun har den supreste GPS-metaforen. Den funker både som knallbra metafor og som ond plan om jeg noensinne havner i den situasjonen der jeg får muligheten til å hacke en GPS.

Nå skal jeg finne ut hva februar betyr, for det gikk det akkurat opp for meg at jeg ikke gjør (januar – Guden Janus, opptrer bla i en Buffyepisode (eller i det minste en byste av ham), Mars – krigsgud og planet, April – havfrue, Mai og Juni er oppkallt etter gudinner, Juli – Julius Cæsar, August – Keiser Augustus, og her ifra og ut er det bare tall fra sju til ti, fordi året i gamledager startet 1. mars. Jeg elsker wiki-infoen om februar! Det med at Augustus stjal en dag fra februar, for at hans måned ikke skulle være kortere en Julius sin. Litt Turkmenbasji av ham.

Åh ja, en siste ting. Året er jo en dag for langt. Det er jaffal dustete. Jeg synes den siste dagen skulle bli tatt ut av systemet. 31. desember skulle bare ikke vært noen dag. Sånn at hvert år hadde sluttet med søndag 30. desember, så 31. desember, som ikke er en dag, og så starter hvert nytt år på en mandag. Da ville vi også hatt 1. mai på en tirsdag og 17. mai på en torsdag hvert år, så vi slapp det der tullet med at de faller på helgedager. Det vil bare bli litt irri de årene Kristihimmelfartsdag faller på 17. mai, men det skjer ikke så ofte, og resten av tiden er vi garantert to langhelger i tillegg til nyttårshelga (18. mai blir selvfølgelig også offisiell fridag. Bakrusdag – til ære for kor- og korpsfolk som aldri egentlig kan være med og feste 16. mai, fordi de må så tidlig opp og underholde på nationaldagen. 30. april blir fridag bare for det) Vi fortsetter med skuddår, men 29. februar blir som 31. desember, og har bare ikke noe navn.

  1. #1 by groftekanten on 1 februar 2010 - 3:39 pm

    Hehe 🙂 Fantastisk informerende på en herlig morsom måte!

    …og jeg velger meg april 😉 Jeg er nok eeeeegentlig en havfrue. Jeg tror på det 😆

  2. #2 by Sonja Dadam on 3 februar 2010 - 10:29 pm

    Grøftekanten: Ah, ja jeg hadde opprinnelig tulleforklaringer på de fleste månedene, men så ombestemte jeg meg, men jeg glemte visst april. Det kan være at det var best sånn.

  3. #3 by Thomas Misund on 4 februar 2010 - 5:30 pm

    Du må utvide perspektivet litt: Det gjør ingenting om det ikke er nøyaktig 52 eller 53 uker på ett år, så lenge det er nøyaktig 20 871 uker på 400 år.

    😀

  4. #4 by Sonja Dadam on 5 februar 2010 - 4:58 pm

    Jeg fikk faktisk fysisk vondt av den kommentaren din, Thomas, jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg tror det har noe med å gjøre at 20871 er et helt ubrukelig tall! (Det har ikke anstendighet nok til å være et primtall en gang)

  5. #5 by Thomas Misund on 5 februar 2010 - 5:10 pm

    Primtall schmimtall, greia er at alt begynner på nytt igjen hvert 400. år. Det er en sykel, slik du er ute etter, den tar bare litt lengre tid 🙂

Legg igjen en kommentar

