Sonjas kulhetsaksiom

Jeg har et aksiom. Jeg trodde opprinnelig at det var et teorem, men det viser seg at teoremer må bevises, og sånt har jeg ikke tid til. Et aksiom derimot, trenger ikke bevises, det er en sånn greie som alle bare er enige om at stemmer. Det er hypotesens noe sterkere storebror.

Aksiomet mitt går ut på at samlet kulhet av to ting sammen er større enn summen av kulheten til hvert enkelt.

La meg illustrere med et eksempel.

Skøyting. Dritkjipt. Jeg får det ikke til, og finner det ikke videre interessant å se på. Kulhet: 1
Leirdueskyting: Mindre dritkjipt, men har aldri prøvd det, men det er er nå en gang en sport, og derfor dølt i mine øyne. Kulhet: 4
Men, leirdueskøyting, derimot! Det ser jeg at har potensiale. Utøverne kappskøyter, mens de skyter leirduer. Man må skyte på leirduene mens man er i fart, man får ikke en standplass, da blir det for likt skiskyting, og man kan bli saksøkt for sportsplagiat. Leirduene blir slengt ut fra 2-3 steder rundt banen, og utøverne skyter dem mens de kappskøyter. Den som vinner er den som har gått 1500 meter (det er en lengde de går på skøyter, er det ikke?) og skutt 5 leirduer først. For eksempel. Hvis man skyter motstandere (med eller uten vilje) blir man diskvalifisert. Kulhet: 10!!

Mitt aksiom er dermed:
Kulhet(A)+Kulhet(B)<Kulhet(A+B)

  1. #1 by Balanse on 7 mars 2010 - 2:17 pm

    Skøytesporten trenger fornyelse, så dette kunne helt klart vært interessant!

  2. #2 by abre on 7 mars 2010 - 3:16 pm

    Her må jeg få protestere!

    For det er jo nettopp dette prinsippet man har fulgt i utviklingen av idretten de siste årene: sprintlangrenn, langrenn med fellesstart, hopping med utslagning, lagskøyter med hjelm, osv. Man har blandet elementer herfra og derfra, og jeg synes det bare har blitt mindre kult.

    Men det kan naturligvis tenkes at man ikke har gått langt nok. Jeg ser absolutt potensialet i å kombinere skyting med andre idretter. Hopp? Utfor? Aking?

  3. #3 by Sonja Dadam on 7 mars 2010 - 8:17 pm

    Balanse: Føl deg fri til å videreformidle til eventuelle kontakter i skøytemiljøet.

    abre: Ah, en sportspuritist. Jeg ser såpass lite sport, at selv jeg skjønner at det ikke kan være jeg som bestemmer det, men jeg tror litt skyting ville live opp de fleste idretter. Kanskje man kunne gå for paintball, for mindre dødsfall (og mer farge!)

  4. #4 by camilla76 on 8 mars 2010 - 3:29 pm

    Haha:) Jeg tror dette hadde vært veldig spennende å se på! Kanskje lettere å følge med hvis du går for paintballversjonen, for da kunne hver utøver ha hver sin farge.

  5. #5 by Sonja Dadam on 8 mars 2010 - 4:34 pm

    camilla: Paintballkunstløp. Der tror jeg virkelig vi er inne på noe.

  6. #6 by camilla76 on 8 mars 2010 - 10:58 pm

    Mal det vakreste bildet du kan med paintballgeværet samtidig som du tar en trippelaksel?

  7. #7 by Britt Åse on 12 mars 2010 - 4:18 pm

    Ufattelig stilige bilder inni hodet på meg nå 😆

  8. #8 by Beamer on 20 mars 2010 - 11:28 am

    Tenkte på deg da jeg hørte om sjakkboksing:
    http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article3565576.ece

  9. #9 by Sonja Dadam on 22 mars 2010 - 7:51 am

    camilla: He he, for å virkelig fokusere på «kunst»-delen av kunstløp.

    Britt Åse: Så kult!

    Beamer: Åh, tusen takk. Det der har jeg virkelig trua på !

Legg igjen en kommentar

