En blogglignelse

Jeg har tenkt ut en lignelse, og jeg er såpass fornøyd med den at jeg tenkte jeg måtte bruke den til noe. Stort sett er vel lignelser brukt i religion, men jeg er såpass travel fortiden, at jeg ikke synes jeg har tid til å starte en religion akkurat nå. Så da går jeg for det nest beste, nemlig å blogge den.  Det er nemlig en blogglignelse, så sånt sett passer det veldig bra.

Da jeg begynte å blogge, i 2006, var Bloggnorge (Det er et Norge! Laget av Blogg!) som å gå på videregående skole.  Man hadde sine venner, og man dro på fest til hverandre og hadde det moro sammen. Man visste hvem de fleste var, og selv om man ikke kjente dem personlig, så visste man hva de het, hvor de holdt seg og hvem de hang med. Og man kunne støtt og stadig ende opp på samme fest som folk som man egentlig ikke akkurat kjente, men som man likevel kunne plassere geografisk, aldersmessig og på den sosiale rangstigen. Og så hadde man intrigene da. Krangler, diskusjoner, og de kule som alle ville henge med, uten at de egentlig ville innrømme det (Hva!? Jeg nevnte ikke e-ordet)

Nå føles Bloggnorge mer som å gå på universitetet. Det er et helt lass med folk der ute som jeg ikke aner hvem er og hva de driver med. Og vi kan godt ende opp på samme fest, uten at jeg er klar over at jeg har møtt dem før. Jeg vet det finnes folk jeg aldri vil ha kontakt med i det hele tatt. Jeg har fortsatt mine venner, men jeg har ikke den minste oversikt om hva de som ikke hører til min omgangskrets driver med.

Og nå kommer vi til det fine, det som er poenget med denne lignelsen. Nemlig Bloggpuls. Bloggpuls er som Studentersamfundet. De som arrangerer fester, slik at realfagsstudenter og hf-studenter kan komme sammen en gang i blant og nyte det beste av hverandre, uten at realfagstudenten hele tiden må følge med på hva hf-folkene driver med.  Vi er tross alt fryktelig travle, så travle at vi ikke har tid til å finne opp religioner en gang, og dessuten forventer vi effektivitet, så sånt sett er Studentersamfundet veldig greit å ha.

(ja, jeg er vel nesten en måned på etterskudd med å reklamere for Bloggpuls. Sa jeg at jeg er travel?)

  1. #1 by EliseT on 25 mars 2010 - 9:40 pm

    Elise liker lignelsen selv om hun ikke er helt på høyden med hva alt på internettet er og selv bare leser aldeles tilfeldige blogger. Det der Studentersamfunnet har jeg derfor aldri hørt om (det billedlige, det ordentlige klarte selv jeg å karre meg innom en gang eller to i løpet av studenttiden), men må si at det høres riktig riktig fint ut i lignelsen. Kunne det vært noe bloggete som fungerte som faddere? For det kunne i grunnen jeg trengt enda mer.

    Ganske snedig at bloggefrekvensen har gått skikkelig opp når du er som travlest. Du har ikke noe viktig-kjedelig du skulle gjort som gjør at blogging kanskje blir liiitt mer enn vanlig fristende, vel?

  2. #2 by Sonja Dadam on 26 mars 2010 - 8:29 am

    Elise: Da anbefaler jeg iallefall at du sjekker ut bloggpuls (bloggpuls.no), der finner du artikler om blogging og anbefalte bloggposter som er plukket fra en hel haug med blogger.
    Som travles var jeg vel i slutten av februar/begynnelsen av mars. Da hadde jeg ikke tid til å blogge. Nå gir jeg litt mer balla, og tar meg tid.

  3. #3 by Kim Arne on 26 mars 2010 - 9:48 pm

    Heisann!

    Jeg liker bloggen så godt at jeg har gitt deg en bloggpris.
    http://tankefjas.net/blogg/2010/03/your-lips-move-but-i-cant-hear-what-youre-saying/

    Dette til orientering.

  4. #4 by Sonja Dadam on 26 mars 2010 - 10:51 pm

    Tusen takk skal du ha, Kim Arne! Med fare for å bli ukommentarfeltkosete: jeg liker bloggen din også veldig godt.

  5. #5 by beamer on 28 mars 2010 - 6:39 pm

    Liker lignelsen din, og liker bloggpuls. Men jeg gir bloggpuls skylden for at mange av de fineste bloggerne jeg vet om har skrevet innmari lite på bloggene sine siste månedene. Det liker jeg ikke.

  6. #6 by Sonja Dadam on 29 mars 2010 - 12:14 pm

    beamer: Jeg er litt enig med deg i det der, men jeg tror når det er gått litt tid og ting går seg til, så vil vi få tilbake favorittbloggerne våre!

  7. #7 by ~SerendipityCat~ on 29 mars 2010 - 3:10 pm

    Synes den lignelsen stemmer veldig godt med hvordan jeg har opplevd det. 🙂 Håper Bloggpuls blir en bra ting.

  8. #8 by Thomas Misund on 31 mars 2010 - 2:53 pm

    :D!

  9. #9 by Sonja Dadam on 3 april 2010 - 5:16 pm

    ~SerendipityCat~: Bra det stemmer overens med dine opplevlser, alltid greit å vite at man ikke er helt ute og kjøre.

    Thomas: 😀 right back at’cha.

  10. #10 by galithralia on 2 mai 2010 - 6:45 pm

    Liker bloggpuls, selv om jeg nettopp har oppdaget den, *kremt* *kremt* HF studenten har vært litt opptatt med å finne ut om Oldtidens Egypt den siste tiden 😉

    morsomt innlegg! 😀

Legg igjen en kommentar