Klart sko kommer til himmelen; de har jo såler

Det var en lang, kald, hard vinter. Og en god stund før den så ut til å være over oppdaget jeg at vinterskoene mine hadde et digert hull i seg.

Her passer det med en liten pause for å fortelle om mitt forhold til sko. Jeg kunne fort vært en skodame. Jeg synes sko er fine, og vil gjerne eie mange par, men jeg har teite føtter som er omtrent like brede som de er lange, så de fleste skoene jeg kjøper meg passer ikke, og jeg ender opp med å bruke et par hver sesong; vintersko med traktorsåle (for å unngå tryning på snø og is ), sandaler til sommeren, og noen fornuftige, ikke alt for ufikse sko til resten av året. Jeg har en god del fine sko stående i skapet, da.

Tilbake til saken: Reservevinterskoene mine ble diskvalifisert tidlig, da de viste seg å ha hull under begge sålene (hva er det der for noe? Driver jeg og går på spikermatter uten å vite det?), og jeg måtte altså ut og kjøpe meg nye vintersko i slutten av februar. Det var ikke greit å finne. De beste skoene var for lengst utsolgt, og butikkene prøvde å kalle fram våren ved å sette fram ballerinasko og sandaler. Og jeg hadde ikke videre lyst på vintersko, heller. Som skobutikkene lengtet jeg etter våren og bare veier. Så jeg kjøpte meg et par sandaler. Med fornuftig såle, og borrelåsløsning, slik at jeg kunne tilpasse dem de vannskapte bredføttene mine, men med et diskret mønster og i stilfullt svart.

Jeg var svært fornøyd med sandalene mine. Men de var ikke egnet for snøføre. Det skjønte selv jeg. Så jeg stakk innom Biltema, og rasket med meg en rull med ducttape (vevteip, som det viser seg å hete på norsk. Gaffateip er noe annet. Den er matt, slik at den ikke skal reflektere lys. Takk for kunnskapen, Lea!) og da jeg kom hjem fant jeg fram reservevinterskoene, og gikk MacGyver på dem.

Og de holdt til det ble vår!

  1. #1 by groftekanten on 27 mars 2010 - 3:05 pm

    Kjempelurt 🙂 Da kan du spandere noen riktig fine vinterstøvler når neste vinter overmanner oss.

    Ellers lurer jeg på om gulrøtter kommer til himmelen?

  2. #2 by Sonja Dadam on 28 mars 2010 - 11:34 am

    Grøftekanten: Du kan banne på at jeg kommer til å bli helt satt ut neste vinter når snøen kommer, over at jeg ikke har noen fornuftige vintersko i det hele tatt. Og jeg tror på grønnsakshimmelen!

  3. #3 by groftekanten on 28 mars 2010 - 5:57 pm

    Tror du vi vil få høre historier om hvordan det var å være grønnsak på jorden når vi kommer til himmelen?

    Levekårene til grønnsakene er jo blitt så veldig dårlige siden 40-tallet…. Men hvem taler grønnsakenes sak!?

    Du får sette en gul lapp på ytterdørene i dag som minner deg på at du må kjøpe vinterstøvler til høsten 🙂 Lim den godt fast, så er det kanskje håp 😆

  4. #4 by Sonja Dadam on 29 mars 2010 - 12:16 pm

    grøftekanten: jeg har dårlig erfaring med å henge opp gule lapper for tidlig; man slutter å se dem etter en stund. Men det ble påpekt for et par timer siden at jeg egentlig ikke trenger vintersko, fordi jeg kjører overalt når det er kaldt.

Legg igjen en kommentar

