Trygdesnylterbokanmeldelse

Jeg har lest Trygdesnylterboken av Eskil Åsmul, og skal nå prøve å anmelde den.

Dette er boka for de som har lest Rølerbloggen til Esquil og så ble litt skuffet da de leste Blodføre, fordi det var en ordentlig bok og nesten ikke rølete i det hele tatt. Trygdesnylterboken er full av det som jeg forbinder med røling: veldig fargerike skjellsord, gjerne i uvanlige kombinasjoner med hverandre, ordspill med lange set-ups, artige teorier om hvorfor ting er som de er (akkurat så langt ute at de er morsomme, samtidig som man tenker for seg selv: ”huh, jeg tror han er inne på noe der”), sikkel og barneblod. Selvfølgelig er der barneblod. Jeg fikk litt samme følelsen som da jeg så «Hot Fuzz» da jeg leste denne boka, nemlig; her har de hatt det moro mens de har laget den. Dette er noe som fører til at man har det gøy når man leser den.

Boka har et veldig fantasifullt persongalleri. Det sier litt når helten vår, han normale stødige, som bærer historien i all galskapen er en fyr som lever av å spille gal for å få hevet trygd og slippe å jobbe. Resten av karakterene varierer var eksentrisk til spik spenna, noe som resulterer i mye artig dialog og uventete handlingforløp. Boka har dessuten det beste karakternavnet noensinne: Johnny Bunzenbrenner.

Det eneste jeg har å utsette på denne boka er at det var noen steder hvor jeg stoppet opp og tenkte for meg selv ”Dette henger ikke helt på greip, gjør det vel?” spesielt er det en ting mot slutten som fikk meg skikkelig til å steile. Det er nesten så jeg tror at jeg har misforstått noe. Bortsett fra denne ene episoden slipper boka unna med det meste, fordi historien er såpass snodig, at man er villig til å godta det.

Boka kjører dessuten en cameoopptreden, noe jeg elsker på film, og som jeg bare har spottet i en bok før (Et godt menneske av Nick Hornby), og som fikk meg til å hvine høyt av begeistring (Ok, da så hvinet jeg lavt – jeg var på café, det får da være måte på).

Boka finnes foreløpig kun som e-bok og kan lastes ned hos Askehaug (GRATIS!). Ideelt sett bør man ha Kindle for å få lest, det har ikke jeg, så jeg har testet ut andre metoder. Testresultater vil komme her på bloggen her før mai en gang.

Edit: Man kan kjøpe boka i papirversjon her, og testresultater vil nok ikke komme likevel, for jeg er en sløv, sløv blogger.

  1. #1 by Askehaug on 23 april 2010 - 1:47 pm

    Flott anmeldelse! Og kjempefint at du linker til den embedda webversjonen – http://www.askehaug.com/aasmul/ – som er nokså bra, ikke minst når man klikker «View fullscreen» øverst til venstre.

    Denne visningen husker til og med på hvor du sist la fra deg boken, slik at du bare kan fortsette å lese der du slapp.

  2. #2 by Sonja Dadam on 23 april 2010 - 5:00 pm

    Bra jeg fikk til det med linkinga, var veldig usikker der. Og jeg skulle visst om det der da jeg leste pdf-versjonen og bare memorerte sidetallet jeg var kommet til emllom hver gang. Nå vet jeg.

Legg igjen en kommentar

