Kvasihukommelse

Jeg har kvasihukommelse. Det er nesten som hukommelse, bare at man ikke husker ting. OK, det er ikke sånn at man ikke husker ting i det hele tatt, det var bare noe jeg fant på slik at jeg kunne bruke utsagnet som en slags onelineraktig greie på facebook og twitter. Jeg lyver litt sånn dann og vann, hvis jeg tror det kan underholde (å ha kvasihukommelse er ikke akkurat en fordel i den sammenheng – om man lyver må man huske løgnene sine). Uansett. Sånn som min kvasihukommelse funker (lett googling viser at «kvasihukommelse» faktisk psykologisk term, det er ikke det jeg snakker om) er at jeg husker ting, men bare nesten (derav «quasi» – latin for «nesten» (ok, da det er italiensk. Jeg vet ikke det latinske ordet for «nesten» men jeg har sluppet unna med å si at ord jeg kan på italiensk er latinske, så jeg tenker jeg kan fortsette med det. Huh, jeg er ikke særlig sannferdig ser jeg nå), slik at det blir helt feil. Det har vært særlig tydelig når jeg har vært på pubquiz i det siste. Tre ganger nå har jeg vært sikker på at jeg hadde svaret, men så har det vist seg å være feil. Første gangen var de ute etter «Komiske Ali» (jeg husker ikke hvordan spørsmålet var formulert) og jeg smalt «Kjemiske Ali» i bordet. Nå viser det seg heldigvis at det faktisk finnes en kjemisk Ali, men det hjalp liksom ikke noe særlig da. Neste gang var pinligere, da var spørsmålet » Hva heter kompisen til Bart Simpson?» og mitt bidrag var Milford. Så nære, men dog så fjern. Denne uka fikk vi spørsmålet «stredet eller sundet som skiller Sicilia fra fastlands-italia er oppkalt etter hvilken by?» litt overrasket utbrøt jeg «Jeg tror jeg vet dette!» Geografi er ikke akkurat min forte. Jeg må tenke meg om for å plassere Nicaragua i Sør Amerika eller Afrika. Full av stolthet noterte jeg ned «Medina». Og ble tilsvarende skuffet da svaret viste seg å være «Messina». Men jeg klarte et sportsspørsmål for en måned siden. Så jeg tror jeg lever på den en stund til.

  1. #1 by EliseT on 5 mai 2010 - 8:16 pm

    Fy søren! Det må være en skikkelig spesiell sykdom du har fått eller noe. Jeg har i allefall ALDRI hørt om det før. Noensinne.

  2. #2 by EliseT on 5 mai 2010 - 8:17 pm

    (det var ment å være morsom, ikke frekk)

  3. #3 by Sonja Dadam on 7 mai 2010 - 8:29 am

    Ingen bekymringer, Elise, på denne bloggen gås det alltid ut ifra at folk er morsomme og ikke frekke.

  4. #4 by chicida on 7 mai 2010 - 7:14 pm

    Jeg liker utrykket «lett googling»

  5. #5 by Sonja Dadam on 9 mai 2010 - 11:46 am

    chicida: jepp, det er når man bare skriver et ord inn i google, klikker på det første resultatet som kommer opp, og antar at det er det man lette etter.

  6. #6 by chicida on 11 mai 2010 - 1:24 pm

    motstykket «tung googling» må være når en gir inn «»mannlig fornavn» + «utestedet der han jobber i baren» + «by»», og trykker seg gjennom 5 sider med treffere for så lete å etter eventuelle lagbilder på hjemmesiden til håndballaget han spilte på da han var 16.

    (ikke at jeg ville visst noe om dette)

  7. #7 by Sonja Dadam on 11 mai 2010 - 5:19 pm

    Haha, Chicida. Det eneste jeg vil si er at jeg aldri har gjort AKKURAT det der.

  8. #8 by EliseT on 13 mai 2010 - 8:36 pm

    hahaha. ikke jeg heller. bare nesten.

Legg igjen en kommentar

