Fredag

Jeg våkner etter en drøm om en restaurant hvor de ikke brukte tallerkner, men bare serverte all maten rett på duken. Jeg går gjennom hele morgenstellet irritert på dette idiotiske konseptet, før det til slutt slår meg at det sikker ikke er noen som har prøvd det ut i virkeligheten. Det roer meg ned.

Jeg drar på jobb. Jeg går på en smell på morgenquizen, når jeg svarer ”jelly wrestling” relativt alvorlig på spørsmålet ”I hvilken kampsport er gelatin en viktig ingrediens?”. Det var ikke jelly wrestling, men paintball. Jeg burde ikke en gang prøve meg på sportsspørsmålene.

Dagen går sin vante gang. Jeg er høyt og lavt med forskjellige ting jeg holder på med. På et eller annet tidspunkt knuses telefonen min, og jeg har endelig en unnskyldning for å kjøpe en ny en. Den jeg har hatt til nå er over fire år gammel. Fire føkkings år! Det er 52 år i mobilalder. Praktisk talt en antikvitet. Men nå er den endelig så ødelagt at jeg kan kjøpe meg en ny en uten å ha dårlig samvittighet.

I går kveld postet jeg følgende i statusfeltet mitt på facebook: ”Hvorfor har ikke jeg en kjenningsmelodi, egentlig? Jeg burde hatt en kjenningsmelodi”. Det viser seg å være en av de bedre ideene jeg har hatt, for i løpet av dagen renner det inn forslag til sanger som burde være kjenningsmelodien min. Veldig trivelig. Mulig jeg blogger resultatet en gang. Hvis du vil kan du stjele statusen, og sette den som din egen. Hvis du har like kule venner som jeg har, vil du få mye moro. Eller i det minste søk på fornavnet ditt i Spotify, og se hvilke sanger som heter det samme som deg, og se hvilken du synes passer best.

Så arbeidsdagen går som en vind. Jeg tegner litt, jeg kontrollerer litt, jeg sørger for at han nye fyren får noen oppgaver som ikke er dritkjipe og jeg oppdager at de har endret materialfaktoren for betong fra 1,4 til 1,5. Totalt en produktiv dag. Og jeg får en pin up is.

Så drar jeg for å shoppe. Innom pizzabakeren for å få meg litt mat. De har bare et pizzastykke igjen, jeg ber om å få det. Han bak disken synes stykket er så lite at han ikke kan ta seg betalt for det. Sympatisk (men jeg kjøper meg en is et annet sted litt senere. to kuler i et pappbeger for 60 kroner. I alle dager! Når fant denne isinflasjonen (eller er det det motsatte av en inflasjon? Eksflasjon?) sted? Jeg liker ikke å være en sånn person som klager på at ting er for dyre, men jeg må forsikre om at de ikke tuller med meg. De gjør ikke det)

Så kjøper jeg meg ny mobiltelefon (HTC Legend…ary) og befinner meg plutselig hos frisøren, før jeg kjører til barndomshjemmet mitt utenfor Haugesund. Jeg har ikke vært der på evigheter, og mens jeg kjører tenker jeg at jeg savner å blogge, og at jeg jammen meg skal skrive et rent dagbokinnlegg bare for å gjøre det igjen. Det synes å funke for andre. Når jeg kommer fram er det ingen hjemme, og jeg blir litt gretten. Jeg leter etter nøkkel, men må skuffet innse at den ikke gjemmes ute lenger, så kommer det en hel gjeng med sauer og monster moskitoer (eller det kan ha vært klegg) som biter meg til blods (monstermoskitosene. Ikke sauene, de bare går rundt i bakgrunnen der), og så begynner det å regne, og jeg setter meg i bilen. Så dukker stefaren min og forloveden hans opp, og jeg blir plutselig med og jager sauer, noe jeg ikke har gjort siden før årtusenskiftet. Og så får jeg lørdagspizza og jordbær og alt er bra, bortsett fra internettet, som er verdens tregeste, men alt i alt var det nok en fin dag.

  1. #1 by sandrabanan on 3 juli 2010 - 12:02 am

    Jeg tenkte faktisk på deg i dag. Tenkte at det var lenge siden du hadde skrevet noe nytt. Så tenkte jeg at jeg savnet bloggen din. Jeg ble glad da du dukket opp i leseren min. Ville bare dele det. Så du vet at du ikke er glemt. Selv om du ikke skriver så ofte lenger.

  2. #2 by venuoo on 3 juli 2010 - 12:40 am

    NÅ skjønner jeg vitsen med spotify! Jeg har herved fått opptil flere theme-sanger, takk 😀 Må muligens bleke håret, bare.

    Ellers må jeg gratulere med at du har fått tatt knekken på mobilen. Min er også 4 år gammel og jeg tar fryktelig godt vare på den, så jeg er nok stuck med den for alltid.

  3. #3 by Sonja Dadam on 3 juli 2010 - 8:21 am

    Sandrabanan: Så koselig! Nå ble jeg glad. Og jeg har jo lyst til blogge oftere, men det er som jeg har mistet teken litt. En fredag som denne kunne fort resultert itre seperate innlegg i gamle dager.

    Venuoo: Hehe, ja, man må tilpasse seg themesangene sine! Jeg er ikke sikker på om jeg liker den nye telefonen min. Den driver hele tiden og leter etter internettt, og pølsefingrene mine sliter med touchscreen-systemet. Håper det går over.

  4. #4 by Dilli on 3 juli 2010 - 5:45 pm

    Yeyh! Har også lurt på hvor du ble av..

  5. #5 by beamer on 3 juli 2010 - 8:29 pm

    Kjæresten ler av meg når jeg etter å ha tenkt «hey, paintball kan da ikke kvalifisere mer som _sport_ enn jelly wrestling, vel?» tas i å seriøst google info om paintball faktisk er anerkjent som _sport_ ute i den store verden… Og så var det innmari deilig å se andre «slite med» rare greier fra rare drømmer også etter at de har våknet og satt beina på gulvet.

    Det er egentlig ofte sånn; Sonja blogger -> Beamer føler seg mer normal. Eller… i alle fall en av to.

  6. #6 by Frank on 6 juli 2010 - 1:06 pm

    Ikke for å klage, da jeg moret meg gjennom hele greia, men hadde ventet et eller annet sted å se at du kom over en slik restaurant.

  7. #7 by Silje on 7 juli 2010 - 12:14 pm

    Enig med Frank – dagliglivets dramaturgi er ikke alltid hva man kunne ha håpet på. Men artig, læll!

  8. #8 by Sonja Dadam on 8 juli 2010 - 7:59 am

    Dilli: Jeg er ikke så langt unna, jeg bare gjør ikke så mye utav meg lenger.

    beamer: Det er jo det som er hele vitsen med internettet; å finne folk som er rarere/like rare som en selv.

    Frank & Silje: Jeg vet. Jeg er også litt misfornøyd med mangel på rød tråd i hverdagen min.

  9. #9 by Miss Piggy on 9 juli 2010 - 9:21 am

    *puh* En liten stund der var jeg redd for at sauene hadde gått til angrep på deg… :/
    Fantastisk å lese gjennom en hel dag i Sonjas utrolige hverdag etter gammelt!!
    Og ikke bekymre deg for lite blogginnlegg… Min blogg har gått inn i en særdeles uventet lang tørketid…

  10. #10 by Sonja Dadam on 10 juli 2010 - 5:55 pm

    Miss Piggy: Det er visst det som er trenden nå.

  1. Tweets that mention Fredag « Sonjas ordentlige blogg -- Topsy.com

Legg igjen en kommentar

