Kvinner, vin og nasjonalsang

Jakob Arvola var for noen dager siden ute på twitter med spørsmål om det var «furet værbitt over vannet» eller «…over landet» jeg tenkte raskt gjennom det, og mente at det måtte være «landet» fordi neste verselinje er «med de tusen hjem». De må jo være på landet og ikke på vannet, med mindre hus på vannet inkluderer de som er på øyer. Så tenkte jeg meg litt om, og fant ut at hvis det var «over landet» så ville det bety at de rimte «landet» på «landet», og det er rett og slett dårlig riming, og slikt drev ikke Bjørnson med! Så gikk jeg gjennom hele teksten på første verset av Nasjonalsangen i hodet mitt, og hele greia ga så lite mening at jeg bare måtte gå og legge meg.

Nå har jeg inntrykk av at nasjonalsanger i stor grad er glorifiserte drikkeviser. Jeg vet at iallefall «the star spangled banner» har melodien til en gammel drikkevise, som en amatørpoet satte ny tekst til. Der har Tyskland gjort det bedre, de har en melodi av Joseph Haydn. Props, der altså. Det som er greia med Tysklands nasjonalsang, er at de bare bruker 3. verset på Deutschlandlied (som jeg synes er det beste navnet på en nasjonalsang. Jeg hadde likt om «Ja, vi elsker» hadde hett Norgesangen)

1. verset er det som begynner med «Deutschland, Deutschland über alles», som var forbudt, men som jeg tror bare blir uglesett nå, (tyskere blir rimelig betuttet om du begynner å synge den) men det er 2. strofen som virkelig tar av.

Deutsche Frauen, deutsche Treue,
Deutscher Wein und deutscher Sang
Sollen in der Welt behalten
Ihren alten schönen Klang,
Uns zu edler Tat begeistern
Unser ganzes Leben lang –
Deutsche Frauen, deutsche Treue,
Deutscher Wein und deutscher Sang!

Kvinner, vin og sang hele veien der, altså. Dette med at kvinner, vin og sang er så supert er forresten et Martin Luther-sitat. Noe jeg smalt i bordet i kristendomsundervisningen i 7. klasse. Det var ikke så populært.

Det var det jeg visste om nasjonalsanger, her er Stephen Fry vet.

  1. #1 by EliseT on 11 juli 2010 - 1:55 pm

    oh. jeg er så glad for at det er sommer, for at jeg kan lese hjernedaue bøker og la sonja stå for all tenkingen

  2. #2 by P.I.C. on 12 juli 2010 - 1:59 pm

    Høh jeg ble så forfjamset over dette sitatet til godeste Martin Luther at jeg måtte google det. Ble enda litt mer betuttet og mistet litt respekt både for ham og tesene da jeg leste følgende sitat fra ham:

    Naturen har gitt kvinnene brede hofter og stor bak – og derved gitt det til kjenne at hun skal sitte og passe sitt hus.

    Hmpf.

  3. #3 by kristin on 13 juli 2010 - 11:32 am

    Bok i P2 hadde et veldig bra program om denne: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/603665/

    Du må bare høre på en kjapp Dagsnytt -sending fra januar først…

  4. #4 by Sonja Dadam on 13 juli 2010 - 12:39 pm

    EliseT: Glad for å stå til tjeneste!

    P.I.C: Jeg tror ikke han var så ille, bare en mann av sin tid. Jeg velger å tro at min store bak gjør det gitt at jeg skal sitte og se på tv.

    kristin: Takk skal du ha, det der varveldig informativt! Ja, jeg hørte faktisk gjennom hele greia. Om ikke annet fikk jeg en følelse av at andre også ikke vet helt hva det dreier seg om.

Legg igjen en kommentar

