Prøver å partere og spise rekvisitter.

I sluttscenen av Berømte Første Ord, er det en pakke med hvalkjøtt. Det vises ikke i filmen, men pakken er tom, og kjøttet ligger hjemme i frysefaget på kjøleskapet mitt. Jeg har smakt hvalkjøtt før og fant det ikke så veldig godt, men min indre Ebeneezer lar meg ikke bare kaste ting jeg har betalt for. Så kjøttet ble liggende i fryseren til dårlige tider. I sommer konka bilen min, og jeg måtte ut med nesten 50% av feriepengene mine i reperasjoner, og jeg har akkurat bestilt tur til Australia. De dårlige tidene er her nå. På tide å tømme skap og fryser for restemat, og heller bruke de få kronene jeg har igjen på å se Inception på kino. I luksussalen. Jeg er den jeg kjenner som er dårligst på å spare.

Man skal visst tine hvalkjøtt i kaldt vann med en spiseskje eddik. Jeg har ikke eddik. Jeg har balsamikodressing. Jeg tenker det får duge, og fyller en skål med vann og har i litt dressing, før jeg slipper i hvalklumpen.

(Jeg vet ikke hvorfor med det bilde fikk meg til å tenke på Glittervomit!)

Så dro jeg ut og handlet, og kom tilbake med ordentlig eddik, og byttet ut vannet.

Dette er kunst. Jeg kaller det «Selvportrett i vann med hvalkjøtt i. Og ordentlig eddik»

Når kjøttet var tilstrekkelig tint, tok jeg det ut og skar det i skiver. Så laget jeg marinade.

Jeg brukte

1,87 dl vin (sjekk den kuleste vinbeholderen!)

1 dl olivenolje

2 ss rødvinseddik

1 ss soyasaus

7 bringebær (de er i koppen. Jeg glemte å gjøre sånn at de vises på bildet)

2 fedd hvitløk

pepper

Jeg hadde alt dette i den samme deilige blå plastbollen som tidligere (jeg har selvfølgelig tømt ut eddikvannet først), skal hvalkjøttet i 5-8mm tykke skiver, og lot det hele marinere seg noen timer i kjøleskapet.

Så stekte jeg kjøttet 2-3 minutter på hver side, og serverte det med avokado og tomat.

Nå. Hvalkjøtt er visstnok best når det er ferskt. Mitt var kjøpt frossent for 16 måneder siden, og har ligget i frysefaget på kjøleskapet mitt siden da. Det smakte tranmarinert lever. Jeg spiste 1/2 biff, og kastet resten. Men ingen kan si at jeg ikke prøvde.

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

