Opparbeider rett til å le av amerikanere

Jeg har alltid vært kjempedårlig på landene i Afrika. Ikke så dårlig som på Sport og fritid, hvor jeg egentlig bare må vente på et fritidsspørsmål om sprit eller poker før jeg får oransje kake (opprinnelig hadde denne bloggposten en eviglang innledning om min rangering av favorittTP-kategorier, jeg har nå skåret det ned til to setninger, og en parantes; kvinne i tiden, forventer effektivitet osv), men likevel, jeg har ikke akkurat rett til å le av amerikanere som tror Norge er hovedstaden i Sverige, all den tid jeg ville vært helt ok med det om noen fortalte meg at Lesotho var hovedstaden i Swaziland.

Og jeg vil le av amerikanerne, for pokker! Så jeg har begynt å spille TravelIQ. For mens å pugge geografi fra en bok er dønnkjedelig, er å pugge geografi gjennom nettspill ordentlig moro. Forstå det den som kan.

TravelIQ går ut på at man får opp navnet på et by/et land, og man må klikke på byen/lande på et verdenskart. Jo nærmere man treffer, jo flere poeng får man. I begynnelsen var det traurig, jeg kunne Vest-Europa sånn noenlunde, og en håndfull steder i resten av verden hvor jeg faktisk har vært, men ellers kunne jeg fort bomme med en halvkule. Jeg klandrer Canada for en del tap, men ellers var det mye min mangel på kunnskap som var den store synderen. Min nerdekollega som gjorde meg oppmerksom på spillet, lærte meg en del huskeregler som jeg siden har videreutviklet, og nå deler med dere. Altså, hvordan lære seg plasseringen på noen av landene i Afrika.

(jeg foreslår at du åpner google maps mens du leser leser denne posten – jeg klarte ikke å legge inn bilder uten å føkke med hele layouten)

  1. Nordkysten: Marocco, Algerie, Tunis, Libya, Egypt. MATLE – det er Atle med en M foran.
  2. Ta utgangspunkt i Togo – det ser ut som en tunge. Ved siden av tunga ligger ganen – Ghana , og vi snakker om et trønderslangemenneke her, så på hver side av tunga og ganen er beinan; Benin og Elfenbenskysten. Trønderslangemennesket er muslim, så det hele er dekket av burkaen; Burkina Faso (jada, så stikker Beina litt ut under Burkaen – Liberal muslim dette her, og,  der har du hjelp til å huske at Liberia ligger ved siden av Elfenbeinskysten også) .
  3. Zambia danser Samba med Tanzania (dansania)(det er mye tydeligere at Zambia danser enn at Tanzania gjør det, Zambia danser dessuten helt klart  breakdans og ikke samba, men med litt godvilje funker denne regelen også)
  4. Angola ser ut som en engel (muligens uten hode)
  5. Sudan er det største landet i Afrika. Ingen regel, det er bare noe du må huske. Som kompensasjon har Kristin den beste huskeregelen for hva som er hovedstaden i Sudan: Sudan høres litt ut som Supermann, som er en tegneserie, det engelske ordet for tegneserie er cartoon, som høres ut som Khartoum, som er hovedstaden i Sudan. Vakkert, er det ikke?

Ja, det er de jeg har så langt. Jeg kan litt flere land , bare fordi jeg er i stand til å huske noe, men om folk har flere regler, tar jeg gjerne imot.

  1. #1 by kristin on 26 august 2010 - 12:09 pm

    MATLE kommer til å redde meg, kjenner jeg. Men jeg må jobbe med den burkadamen.

  2. #2 by Trine on 26 august 2010 - 2:20 pm

    Great… nå klarer jeg jo ikke å slutte!
    Men det er kanskje greit egentlig, jeg er virkelig elendig i geografi, så det kommer godt med.

  3. #3 by Prinsesse Lea on 26 august 2010 - 2:28 pm

    Du er veldig mye flinkere enn meg! Men jeg er ganske sikker på at Tunis er hovedstaden i landet som heter TunisIA 🙂

  4. #4 by Sonja Dadam on 26 august 2010 - 5:12 pm

    kristin: Ja, jeg tok henne inn trinnvis, hvis man legger til ett og ett land, så har man henne til slutt.

    Trine: Jeg vet. Jeg var også inne i en en-gang-til-men-så-MÅ-jeg-legge-meg-periode en stund. Nå tar jeg det en gang til dagen (men er stuck på level 11)

    Prinsesse Lea: Takk. For to uker siden var de eneste landene jeg nevner i denne posten som jeg kunne plassere på et kart, Egypt og Marocco (au! den setningen gjør fysisk vondt, men jeg vet ikke hvordan jeg skal fikse den)

  5. #5 by Esquil on 27 august 2010 - 2:30 pm

    Tja.

    Egypt og Marocco var i denne posten for to uker siden de eneste landene som jeg kunne plassere på et kart

    på et kart var Egypt og Marocco i denne posten de eneste landene som jeg kunne plassere for to uker siden

    hmmmm

    stemmer på:

    «For to uker siden var Egypt og Marocco de eneste landene i denne posten som jeg kunne plassere på et kart»

  6. #6 by Sonja Dadam on 27 august 2010 - 9:14 pm

    Ok, når det må en forfatter til for å rydde opp i den setningen, så føles det ikke så ille at jeg ikke klarte det.

  7. #7 by engsmella on 28 august 2010 - 9:26 pm

    Geografi er gøy. Å stokke ord er gøy. Jeg har følgende forslag:

    Av landene som nevnes i denne posten, er Egypt og Marocco de eneste jeg kunne plassere på et kart for to uker siden.

  8. #8 by Sonja Dadam on 29 august 2010 - 10:16 am

    Velkommen hit, Engsmella, og takk. Alltid fint å ha litt å velge mellom.

  9. #9 by engsmella on 5 september 2010 - 8:17 pm

    Takk!
    Jeg har vær listende snikleser en god stund, det skal innrømmes.

  10. #10 by EliseT on 8 september 2010 - 9:21 pm

    darn, im hooked. sender fysioterapiregningene over til deg, dette kan umulig være lov å gjøre mot andre.

  11. #11 by Sonja Dadam on 9 september 2010 - 10:08 pm

    engsmella: trivelig at du kom ut av smugleserskapet!

    Elise: Sorry, men hvis du ikke er der enda, så tror jeg det blir bedre etter at du runder alle 12 brettene. Det hjalp veldig for meg, jaffal, nå spiller jeg det en gang om dagen, og eventuelt på med en runde Europa eller Asia, hvis jeg ikke føler det er nok.

  12. #12 by EliseT on 6 oktober 2010 - 7:41 pm

    jeg kommer ikke over 11 og sliter som faen. det er dine skattepenger som går med til å ha meg sykemeldt, bare sånn at du vet det. (forøvrig er det jo dine skattepenger som går til å holde meg i jobb også, men det høres jo bare trist og trasig ut.)

  13. #13 by Sonja Dadam on 6 oktober 2010 - 9:13 pm

    EliseT: Hehe. Bare ikke gi deg. Trikset er å lære seg byene i russland og canada, samt de forskjellige øyene, slik at man slipper å bomme med halve verden.

Legg igjen en kommentar

