Jeg lurer på en ting

Jeg er invitert i to middagsselskap denne helga. Så populær er jeg. Skjønt selskap og selskap, i kveld var jeg hos min venninne som vil bli omtalt som Lille Pernille her på bloggen, han hun er gift med lager Den Beste Pizzaen (som sykkelen, bare i pizzaform. Og spiselig). Jeg får komme og spise middag hos dem ca en gang i måneden, og denne gangen bestemte jeg meg for at jeg skulle ta med dessert. Jeg er ikke helt sikker på hvor den ideen kom fra; vanligvis spiser vi begge så mye pizza at vi blir liggende på sofaen og akke oss og se på søppeltv (evt en film, hvis vi føler oss høykulturelle) resten av kvelden. Ikke at jeg klager.

Men jeg hadde lyst på jordbærpai, og annonserte altså at jeg skulle ta med meg denne. Det føles voksent å ha med seg pai når man skal på middagsbesøk. Jeg hadde på meg skjørt også. Men ikke perler. Et sted må grensa gå.

Så dro jeg i butikken, da og skulle handle ingredienser. Der jeg møtte jeg han jeg skal spise middag hos i morgen. Han er på quizlaget mitt, og det er vi to, en skotte, en jeg spilte i korps med for 20 år siden, og kanskje en tysker, hvis han ikke er for fyllesjuk, som skal spise sammen i morgen. Jeg føler det er begynnelsen av en vits eller noe (en skotte, en tysker og en korpsmusikant skal spise middag sammen…). Quizkompisen min fortalte han hadde handlet gulrøtter og løk til morgendagens middag, og jeg fortalte jeg skulle handle ingredienser til desserten til middagen jeg skulle i i dag. Derpå falt det seg veldig naturlig å tilby seg å ta med dessert til ham også. Han takket ja. Sånn generelt råd, til folk som møter meg, og som ikke har lest bloggen min lenge nok, til å få med seg anti-matblogg-postene mine, hvis jeg tilbyr meg å lage ting og ta med, er det like greit å takke nei. Det blir sjelden bra. Jeg var litt tilstedeværende, da. Det skal være litt jordbærgele på jordbærpaien, men langt fra en hel pakke, så jeg tilbød meg å ta med resten av gelen i morgen. Strålende. Det går liksom ikke an å føkke opp gele (dette er ikke et frampek. Slutt å forvente at jeg skal føkke opp geleen, nå med en gang!).

Inne i butikken går det opp for meg at 3/4-pakke gele er litt lite til 3-4 voksne menn og meg, så jeg kjøper med en liten sjokoladepudding og vaniljesaus i tillegg. Når jeg kommer hjem, koker jeg opp vann til geleen, og lager meg suppe av noe butternut squash-rester jeg har liggende (jeg aner ikke hva butternutsquah heter på norsk, men det er en penisformet (seriøst, med baller og alt, jaffal hvis man skal tegne den todimmensjonalt. I tillegg er den hudfarget utenpå) søtpotet/kårabibastard med gresskarkjerner. Jeg har ikke peiling, jeg trodde det het vintergresskar, men jeg tror jeg tok feil. Jeg har allerede brukt alt for mye tid på en grønnsak som smaker sånn passe, og som helt sikkert er grisedyr. Suppa ble helt fantastisk, da, men det er en annen historie. Så lager jeg paibunn og steker den mens jeg spiser suppa. Etter at jeg har spist suppa er jeg fortsatt ikke helt mett, og det lukter deilig pai i hele leiligheten. Så da spiser jeg opp hele sjokoladepuddingen jeg egentlig skal ha til dessert dagen etter. Det syntes riktig i øyeblikket.

Når paibunnen er sånn noenlunde kald, har jeg på vaniljekrem og oppskårne jordbær. Det ser overraskende bra ut. Så heller jeg på gelesaft(? Hva heter gele før den er stivnet?) Den renner rett ned i paien, og legger seg ikke fint oppå, som det står i oppskriften at den skal gjøre (i oppskriften står det riktignok også at man skal vente til gelemassen (?? igjen…) har stivnet litt før man begynner å helle, men på grunn av litt dårlig planlegging, har jeg ikke tid til dette. Jeg heller istedenfor på litt mer gele. Den forsvinner også. Jeg gir opp, og heller resten av geleen i en glasskål som av en eller annen grunn er gigantisk. Det er en knapp 1/2 gelepakke igjen. Det ser helt latterlig ut. Det er liksom en bitteliten klatt med gele i bunnen av skåla. Jeg vet ikke om jeg kan ha med meg dette som dessert. Sjokoladepuddingen har jeg jo spist opp. Så nå har jeg plutselig ingen dessert. Men. Jeg har nok ingredienser til å lage enda en paibunn, litt ferske jordbær og noen frosne, og nesten en liter vaniljesaus.

Mitt spørsmål er: er det noen måte å lage vaniljesausen om til vaniljekrem, slik at jeg kan lage en pai i morgen også?

(Jeg klarte forresten bare 2 pizzastykker, mot normalt 4 (3 hvis jeg velger å ikke overspise. Hva? Det har hendt), før jeg hadde så vondt i magen at jeg måtte legge meg på sofaen og ikke røre på meg på en time. Det der sjokoladepuddingstuntet anbefales ikke. Jeg tror jeg er laktoseintolerant eller noe.

Jordbærpaien ble forresten fantastisk.)

, ,

  1. #1 by iversen on 3 oktober 2010 - 4:50 pm

    1. Jeg aner ikke.
    2. Gratulerer med bra Blackpool-resultat.
    3. Herregud, du er i bloggslag for tida!

  2. #2 by Sonja Dadam on 3 oktober 2010 - 9:46 pm

    1. Det er greit, jeg laget en selvdiktet ostekake istedenfor. Den ble bra.
    2. Takk, du.
    3. Jeg vet. Blogget 10 ganger i september. Det er første gang jeg er oppe i tosifra siden januar. Hvis jeg bare får summet meg litt så blir det D’OH-quiz også snart.

  3. #3 by chicida on 4 oktober 2010 - 2:39 pm

    D’OH! jatakk! Går det an å spesialønske seg buffy-spørsmål? har sett alle episodene fram til midten av 6. sesong på ny de siste ukene, og kjenner at jeg sitter på masse informasjon som jeg gjerne vil få bruk for.

  4. #4 by galithralia on 4 oktober 2010 - 7:25 pm

    hihi, vet du jeg må bare le når jeg leser innleggene dine! de er så morsomme og samtidig så ærlige!
    Bra det ordnet seg 😉

    Kan opplyse deg om at det kan være lurt å ta en test for å sjekke om man er laktoseintolerant, er selv cøliakier, og har litt laktoseintoleranse. Slik jeg har forstått det, så er det ikke farlig å få i seg laktose, men man blir bare veldig dårlig.

  5. #5 by EliseT on 6 oktober 2010 - 7:27 pm

    klart vaniljesaus kan bli vaniljekrem! det vanligste ville vært å ha i maismel (som er fint rørt ut i kaldt vann først) og koke den litt.

    Nå er så klart det alt for seint å gjøre, men så vet du til neste gang. JEG tror du er inne i en dessertstim. (kan man si det? stim om å være inne i en strøm av noe?)

  6. #6 by Sonja Dadam on 6 oktober 2010 - 9:11 pm

    Chicida: Ja, du kan være ganske sikkert på at der vil bli minst et Buffyspørsmål. (jeg vurderte Buffy-runde, men det er muligens for smalt)

    Galithralia: Jeg er jo ikke laktoseintolerant. Jeg tror bare menneskekroppen generelt ikke er laget for å tåle en hel sjokoladepudding (eller en liter med is, for den saks skyld)

    EliseT: Dessertstim høres ut som en bra plass å være, så der blir jeg gjerne.

Legg igjen en kommentar

