D’OH-quiz: Plotrunde

Det vil glede quizdeltageren at jeg er i godt humør igjen, og at det forhåpentligvis vil holde seg sånn ut uka, slik at vi kan få en ordentlig fasit før helga, med bonuspoeng og alt. Denne runden går ut på å gjette hvilke filmer/tv-serier jeg snakker om ut ifra at jeg har beskrevet plotet (fritt fra hukommelsen min. Dere vet hva det betyr…) deres i 10 haikus. Dvs, det er sikkert ikke ekte Haikuer (Haikyr?), da jeg ikke har brydd meg om årstidsreferanser og eventuelle andre regler som måtte finnes, men de er bygget opp 5-7-5, og selv om jeg har måttet jukset litt med stavelser/målform er jeg veldig fornøyd med meg selv. Det er altså 10 haikuer, som beskriver 10 filmer/tv-serier.

Kjør quiz:

«Lege» reiser gjennom tid
Han har med jente
Hun er ofte i trøbbel

Han kan ikke huske no’
Vi starter til slutt
Og myrder oss mot starten

I en drøm, i en drøm, i
en drøm, i en drøm.
I en drøm? Vil den velte?

Han hadde ikkje ei sjel
men har fått den att
Framleis redd for sola, då

De går fort i gangene
Snakker mens de går
Til venstre i et hvitt hus

I ei tid før vår eiga
blir ein baby tapt
Frys, men får lodne vener

Det faller ting fra et fly
Alt er bare rot
Og der er en stor kanin

Menn går saman om eit ran
Dei heiter fargar
Fleire vart skotne og døyr

Frå den tia med svart/kvit
og hans beste ven –
er (ikkje)- ein stor kanin

Har ingenting å gjera
trur dei kan reddes
om dei tek av seg klea

Der ble kommentarfeltet stengt. Fasit kommer på fredag en gang.

,

  1. #1 by Prinsesse Lea on 1 november 2010 - 12:08 pm

    1. Dr. Who

    2. Memento

    3. Det høres ut som Inception, selv om jeg egentlig ikke har sett den og selv om Internett forteller meg at det bare er tre drømmenivåer der.

    4. Det må vel egentlig være Angel?

    5.

    6.

    7. Ehh, går for min første innskytelse Twilight Zone – The Movie…

    8. Reservoir Dogs

    9. Harvey!

    10.

    Nummer 5, 6 og 10 kommer jeg forhåpentlig tilbake til!

  2. #2 by P.I.C. on 1 november 2010 - 3:03 pm

    Haha dr who er nummer 1!!
    Nummer 2 er sikkert life on mars men den har ikke jeg sett, bare Jan, så jeg må vente til jeg kommer hjem og spørre han. Men foreløpig svar er altså Life On Mars.

    Mer kommer seinere.

  3. #3 by P.I.C. on 1 november 2010 - 7:47 pm

    nummer 2 er visst momento! (stryk forrige svar!)
    3: inseption (den så vi sammen jo)
    4: Det må være twilight tror vi.
    5: West wing? Ikke sett den heller men…
    6: Hm kan det være jungelboka?
    7: Kan det være lost? Husker ikke noen kanin der men… (googlet at det er en episode som heter white rabbit da…)
    8: Reservoir Dogs
    De to siste venter jeg med for nå skal i gå tur! sees om et lite øyeblikk 🙂

  4. #4 by P.I.C. on 1 november 2010 - 9:54 pm

    9: Det beste vi kommer på her er mikke mus
    10: Paradise hotel?

    Hm

  5. #5 by venuoo on 1 november 2010 - 11:11 pm

    1. Doctor Who
    2. Kanskje momento
    3. Inception
    4. Angel
    5. West wing
    6. Ice age
    7. Litt optimistisk men…Falling hare???
    8. Rerservoir dogs
    9. Bugs bunny
    10. The full monty (I blanke messingen)

  6. #6 by Esquil on 2 november 2010 - 12:46 am

    dr who

    jason bourne

    inception

    twilight

    dr house

    jungelboken

    donnie darko

    reservoir dogs

    donnie darko

    alive

  7. #7 by slikejenter on 2 november 2010 - 12:13 pm

    Den ustadige quiz-er krysser sine spor:

    1. Indiana Jones
    2. Jason Bourne-filmene
    3. Inception. Vill gjetting nå.
    4. Helt klart noe med vampyrer. Eller troll. Men vampyrer er mest sannsynlig i og med at de opptrer oftere enn troll på film og tv. En anelse mer sexy, kanskje. Jeg tenkte Blade, men han tåler sol. Høres ut som Angel – i Buffy. Ah, jamen det ble jo en egen serie. Angel. Endelig svar avgitt.
    5. West Wing
    6. Tarzan
    7. Donnie Darko
    8. Reservoir Dogs
    9. Vet ikke. Her må jeg resonnere. Gamle greier med en bestevenn som ikke er en kanin? Da tenker jeg Lassie. Eller Flipper. En gammel serie med vennskap mellom menneske og dyr. Bare ikke en kanin. Herregud – så veldig ute på viddene her.
    10. Idiotene.

  8. #8 by Iversen on 3 november 2010 - 11:42 pm

    “Lege” reiser gjennom tid
    Han har med jente
    Hun er ofte i trøbbel

    SVAR: Dr. Who (Tror jeg slipper å argumentere for denne)

    Han kan ikke huske no’
    Vi starter til slutt
    Og myrder oss mot starten

    SVAR: Memento (Tok sin tid, men må vel være denne?)

    I en drøm, i en drøm, i
    en drøm, i en drøm.
    I en drøm? Vil den velte?

    SVAR: Borgerskapets diskrete sjarm (Det er kanskje ikke den du er ute etter, og om det er må det sies at du er ganske krevende, men det matcher veldig bra. Det er minst fire drømmer i drømmen i den filmen, og narkoringen kan velte når som helst)

    Han hadde ikkje ei sjel
    men har fått den att
    Framleis redd for sola, då

    SVAR: Angel (Ja. Jeg falt aldri for den, altså?)

    De går fort i gangene
    Snakker mens de går
    Til venstre i et hvitt hus

    SVAR: West Wing (Kanskje..? Aldri sett)

    I ei tid før vår eiga
    blir ein baby tapt
    Frys, men får lodne vener

    SVAR: Ice Age (Må være riktig)

    Det faller ting fra et fly
    Alt er bare rot
    Og der er en stor kanin

    SVAR: Donnie Darko (Må være riktig)

    Menn går saman om eit ran
    Dei heiter fargar
    Fleire vart skotne og døyr

    SVAR: Reservoir Dogs (Må være riktig)

    Frå den tia med svart/kvit
    og hans beste ven –
    er (ikkje)- ein stor kanin

    SVAR: Harvey (Må være r… ok, jeg bare grisetipper, har ikke sett filmen men den refereres jo veldig ofte til)

    Har ingenting å gjera
    trur dei kan reddes
    om dei tek av seg klea

    SVAR: The Full Monty (Eh?)

  9. #9 by Prinsesse Lea on 3 november 2010 - 11:44 pm

    OK, må bli litt gjettings på resten:

    5. West Wing

    6. Jungelboken

    10. Disaster Movie

  10. #10 by Martin on 4 november 2010 - 12:41 pm

    Jeg likte ikke denne runden så godt. Ikke fordi jeg ikke likte spørsmålene, men fordi jeg følte det var enten-eller. Noen var veldig lette, andre igjen virka veldig vanskelige. Derfor tenker jeg at andre sikkert klarer dette bedre enn meg. Når det er sagt – om jeg ikke får poeng på siste spørsmål så vil denne runden være en stor skuffelse.
    Ellers føler jeg at det er litt rom for tolkning i mange av haikuene, noe jeg har benyttet meg av, og har utdypt der jeg føler det er nødvendig.

    1. Doctor Who
    2. Memento
    3. Inception
    4. Men seriøst. Hvis dette er noe Buffy-relatert så gir jeg opp. Jeg gjetter Buffy bare for å ha gjort det denne runden også. (egentlig har jeg ikke peiling her, og jeg sjekka gjennom noen lister med kjente vampyrfilmer, men da den ene klarte å ha van Helsing (verdens mest skuffende film) på 62. plass ga jeg opp.)
    5. West Wing / Presidenten
    6. Her tenkte jeg egentlig Jungelboken, men så var det noen andre som sa Willow, men jeg tror jeg holder meg til mitt eget forslag.
    (Forklaring: Det er sikkert kaldt om natta i India, så da fryser sikkert lille Mowgli. Ei tid før vår egen – jeg var hvert fall ikke født på 1800-tallet, og ikke hadde de internett heller. Og Baloo og Bagheera er både venner og lodne.)
    7. Donnie Darko
    8. Reservoir Dogs
    9. Harvey (Hvis dette kan være flere filmer, så mener jeg denne wikipedia-artikkelen underbygger at også Harvey kan være rett svar: http://en.wikipedia.org/wiki/Harvey_(film) ) Poenget med å linke til denne artikkelen er selvfølgelig at jeg ikke hadde hørt om filmen tidligere, men at jeg klarte å google meg fram til det.
    10. Playboy Mansion (serien om Playboymodellene som er gift (?) med Hugh Hefner.)
    Forklaring: Ingenting å gjøre (de henger bare rundt i huset og blir av og til tatt bilde av)? Check! Tek av seg klea? Ja, det vil jeg si de gjør. Check! Trur dei kan reddes? Gifter seg med Hugh Hefner (og slipper dermed å ta ansvar for noe som helst annet i livet sitt)- også check!
    At quizen så langt ikke har lagt videre vekt på verken nakenhet eller teite amerikanskje reality-serier bare styrker meg i troa på at dette er helt korrekt.

  11. #11 by chicida on 4 november 2010 - 2:04 pm

    1.doctor who
    2. memento
    3. Inception
    4 Angel
    5. west wing
    6. jungelboken
    7. donnie darko
    8. reservoir dogs
    9. en buffy-spinnoff med Anya i hovedrollen, fra den tiden da hun var en mann. for lenge siden.
    10. Ken park

  12. #12 by beamer on 4 november 2010 - 2:06 pm

    1. Dr. Who
    2. Først litt «vil du bli Millionær»-ressonering: Om det hadde vært en ”hun” istedenfor ”han” her, hadde jeg svart The Long Kiss Good Night. A history of Violence har jeg ikke sett, men tenkte det passet pga tittel… Men vi går for Bourne.
    3. Inception
    4. Angel
    5. The West Wing
    6. Mowgli
    7. Kalle Klovn
    Fant forresten en episode av Lost sesong 1 som het White Rabbit. Sikkert en lite interessant opplysning.
    8. Svarer Public Enemies fordi jeg bare må få hyllet den eller de som fant på å caste Bale og Depp i samme film! Og så stemmer det jo med at en gruppe ranere som går sammen, masse folk dør, og så er der en som blir kalt Red.
    9. Rakkerungene
    10. Prøver Blå lagune. (Men har såå lyst til at ”That 70’s show” skal være svaret her… De har kanskje ikke så stort behov for å bli reddet, men ”Let’s get naked” og ”doin it” er helt klart løsningen på alt uansett.)

    Beamer – med litt hjelp av venn igjen.

