D’OH-quiz: Resterunden

Beklager forsinkelsen, men her kommer altså siste runden i D’OH-quizen. Siden jeg er en dag to dager for sent ute, blir ikke svarfristen før på søndag ettermiddag, sånn i 1600-tiden.  Denne runden er veldig selvsentrert, selvskrytende og egennyttig. Det er stort sett bilder av stæsj jeg har ervervet meg og ting jeg ikke har klart å finne ut av selv. Og litt greier som ikke passet inn i de andre rundene. Vi setter i gang:

1. Her er diplomet som fjorårets quizdeltagere fikk printe seg ut. Hvilke tre fonter er blitt brukt på dette?

2. Hvem er dette?

3. Jeg kjøpte denne flaska fordi den minner meg om opptil flere dataspill jeg spilte mye i min ungdomstid. Nevn et av dem!

(Ja, jeg vet. Dette er et drittsekkspørsmål. Hvordan skal dere liksom vite hvilke spill jeg pleide å spille (Det er ikke fra spillet som dama i bildet over er fra, men det var stort sett den typen spill det gikk i. Se der. Gratishint. Er dere litt glad i meg igjen nå? Men da jeg så flaska på -nille, tenkte jeg «Å, den ser jo ut som om den er tatt rett fra _____» så jeg klarte å gjette det, da burde det være mulig for dere også.)

4. Fra hvilken TV-serie er motivene på denne kule koppen?

5. For lenge siden en gang så jeg en film jeg likte skikkelig godt. Den heter 3615 Code Père Noël. Jeg har fryktelig lyst til å se den igjen, men klarer ikke finne den med engelsk tekst. Finn et sted hvor den selges på DVD med engelsk tekst. Evt streames. Evt på VHS, men ikke brukt.

6. Dette er et bilde av Neil Patrick Harris i How I met your Mother:

Ja. Vi kjører stort bilde av ham. Spørsmålet er: hvilken 80-tallsfilm blir det referert tungt til i denne episoden av HIMYM? Barney har i en tidligere episode kledd seg ut som hovedpersonen i denne, men da som en rollefigur fra en annen film. (altså: episoden referer til film X (svaret på oppgaven) hvor skuespiller Y spiller hovedrollen. Barney har tidligere vært utkledd som Y i en annen film, Z) Jeg håper jeg har klart å forklare denne oppgaven skikkelig!

7. Hvilket fotballag?

8. Hvorfor har jeg strikket meg denne lua?

9. Hvilken film reklamerer denne veska for?

10. Jeg skal til Sydney (i Australia!) om en liten stund. Si noe kult man kan gjøre der. Et poeng for kule ting og to poeng for kule ting jeg ikke har tenkt på selv. (Edit: Folk kan komme med så mange forslag de vil, men oppgaven gir som vanlig maks to poeng)

Det var alle spørsmålene/oppgavene. Fasit og endelige resultater kommer på mandag. Jeg tror ikke nevnt det i år, men der er altså premier for de tre øverste plassene og diplom til alle deltagere (som dere riktignok må skrive ut selv, men dere skal få et nytt et, dere slipper å skrive ut det fra i fjor)

 

OG DER STENGER VI KONKURRANSEN FOR I ÅR – RESULTATER KOMMER I MORGEN EN GANG.

,

  1. #1 by kristin og sigurd on 9 november 2010 - 8:36 pm

    1. Friends font, Walt_disney_script, og et lite shot in the dark om at det er Buffy font.
    2. Hun ligner nok på Elaine Marley fra Monkey Island til at vi foreslår det.
    3. Det ligner litt på Final Fantasy potion, synes Sigurd.
    4. Buffy.

    7. Blackpool, litt ironisk at det er oransje selvfølgelig.
    8. det er en jayne-lue. I 2007 ble du inspirert av Jannicke.
    9. Jack Skellington fra a nightmare before christmas.
    10. Lese Down Under av Bill Bryson før du drar, hvertfall. Og i Chinatown har de visstnok kule japanske butikker. I bydelen Glebe ligger en bokhandel Gleebooks som visstnok er veldig bra. http://www.gleebooks.com.au/ Og bydelen der sies å være bra.

  2. #2 by iversen on 11 november 2010 - 7:55 pm

    Siden det er siste gangen kjører jeg på med min strategi fra i fjor, i motsetning til den jeg har brukt i år. I fjor kjørte jeg bare på med svar uten å bruke noe særlig med tid, mens jeg i år har brukt noen dager på enkelte oppgaver. Mulig dette ikke er det lureste valget, men jeg har kjøpt Football Manager 2011…

    1. Buffy, Friends og Disney-inspirerte fonts. Om du skal ha beinkorrekte navn legger jeg inn protest da det eksisterer haugevis som er prikk like.

    2. Morgan leFlay fra Månkiailæn.

    3. Det der er en flakong som etter fargen å dømme inneholder mana. Mana er jo en viktig bestanddel i haugevis av spill, så her syns jeg diktatorregelen når rettinga kommer blir i grøvste laget. Jeg svarer Diablo med følgende dokumentasjon: http://www.co-optimus.com/images/upload/image/2009/d3_Mana-potions.gif

    4. Buffythevampireslayer, Hush.

    5. Denne står jeg over.

    6. Jeg skjønner ikke en døyt, men det er sikkert snakk om Cocktail eller Top Gun. Begge er åttitallsfilmer med Tom Cruise. Velger meg Top Gun som svar.

    7. Blackpool.

    8. Det er en Jayne-lue fordi du elsker Firefly. Og Jayne. Alle elsker Jayne.

    9. Nightmare before Christmas

    10. Her kunne jeg jo sagt «besøke en dyrehage og hilse på koalaer», men det gjør jeg ikke. Svaret mitt er: Besøke grava til Steve Irwin. Kle deg andektig, helst med kamuflasjefarger eller kaki, og ekspedisjonshatt. Ikke ta med fisk.

  3. #3 by Maria on 12 november 2010 - 4:53 pm

    3. Den med han derre… Link? Zelda!
    4. Buffy! Ah, jeg husker den episoden… Akk ❤
    5. Jeg prøvde med den engelske tittelen (Game Over) og alt mulig, uten hell dessverre!
    6. Jeg antar han kledde seg ut som han i Top Gun, altså Tom Cruise. Men han kler seg ofte ut, så dette er ikke sikkert. Hva du er ute etter vet jed dog ikke :/
    7. Blackpool FC aka The Seasiders, selvsagt!
    8. Fordi du også heier på Spania? Eh..
    9. The Nightmare Before Christmas!
    10. Ri på en kenguru, surfe, si "maybe the dingo ate your baby" og "put some shrimp on the barbee"!

  4. #4 by Prinsesse Lea on 13 november 2010 - 1:16 am

    1. Buffy-fonten, Friends-fonten og Disney-fonten. Hva de heter sånn utover det aner jeg ikke.

    2. Morgan LeFlay

    3. Ha’kke peiling!

    4. Buffy

    5. Umulig.

    6. Han har vært utkledd som Maverick, så jeg råtipper på at filmen er Cocktail?

    7. Blackpool

    8. Det er ei Jayne-lue — og det skjønte jeg helt selv, uten Thomas!

    9. A Nightmare Before Christmas

    10. Du kan ta en drittøff tatovering på Pretty in Ink Tattoo, du kan gå opp på taket av operaen «for slik gjør vi det i Norge», og du bør definitivt gå og se «Scared Scriptless–Sydney’s Longest Running Improvised Comedy Show every Friday at the Roxbury Hotel, Glebe». Det ville jeg gjort. Alle tre. Minus den med operataket.

  5. #5 by P.I.C. on 14 november 2010 - 12:08 pm

    Vet ikke om jeg fikk sendt inn svarene, internett har vært helt utav seg…

    1: Disney font og en eller annen splatter font. Vet ikke…
    2: Morgan fra Monkey Island
    3: Simon The sorcerer?
    7: Blackpool
    8: For å holde deg varm på ørene vel!
    9: The nightmare before christmas

  6. #6 by beamer on 14 november 2010 - 2:09 pm

    Sonjaquiz5
    1. Gidder ikke. Satser heller på bonus med å tispe deg om denne kjekt-å-ha-tjenesten som dessverre ikke funka på dine fonter, men som hadde vært innmari kul om den hadde gjort det:
    http://new.myfonts.com/WhatTheFont/

    2. Morgan LeFlay fra et Monkey Island-spill.
    (ganske stolt over å ha søkt meg frem til den, har virkelig ikke peiling på spill)

    3. Rayman.
    (det eneste 90-tallsspillet jeg kan, og jeg er helt sikker på at Rayman har drukket en eliksir av den eliksirkrukken din)

    4. Buffy.
    (Nei, faktisk ikke helgardering denne gangen, kjære google bekreftet for meg.)

    6.
    X: Coctail
    Y: Tom Cruise
    Z: utkledd som Maverick i Top Gun

    I et av mine favorittStinsonøyeblikk snakker de forresten om en annen 80-tallsfilm: http://s564.photobucket.com/albums/ss85/sfer1_album/?action=view&current=KarateKidbyBarney.mp4
    Fortsettelsen er like bra og med flere 80/90-tallsfilmer, men jeg fant ikke noe klipp som hadde med alt.

    7. Blackpool.

    8. Den har sånn ca Blackpool-farger. Du tester fotballsupporterlivet og har valgt deg Blackpool. Jeg leser da bloggen din.

    9. Scream
    Denne Quizen ble en martathonetappe i å avsløre beamers populærkulturhull. Skrekkfilmsjangeren er enda et stort hull.

    10. Mitt beste reisetips er å tenke på filmer du har sett fra området og så oppsøke steder du kjenner igjen. Denne lista kan kanskje være et greit utgangspunkt når det gjelder Sydney:
    http://www.australiaforeveryone.com.au/movie_loc_syd.htm

    Om du blir lei av operahus og skyskrapere, hva med take-away-mat og en pustepause i det kule klippeområdet der de siste kampscenene til MI:2 er filmet? Her dubbet på japansk eller noe slikt:

    Du fikk med at jeg klarte å filmrelatere et reisetipssvar i en quiz med mye filmfokus?

  7. #7 by beamer on 14 november 2010 - 2:15 pm

    Hey, fant visst ut nr. 9 likevel, og korrigerer herved den til:
    9. Nightmare before Christmas.

  8. #8 by Martin on 14 november 2010 - 2:54 pm

    Denne runden kunne jeg opprinnelig nesten ingenting. Og siden Iversen ligger såpass langt foran, og fjerdeplassen er så langt unna, så tillot jeg meg å ikke legge all verdens arbeid inn i den siste runden, i forvisshet om at førsteplassen var for langt unna og pallplass var sikret nærmest uansett.

    1En eller annen DIsney-font. Jeg har et tilnærmet ikke-eksisterende forhold til fonter, og ser at det er en Disney-font, og gjetter den som heter Walt Disney, men det blir ikke aktuelt å sjekke mer, verken på denne eller andre.
    2 Morgan le Flay fra Monkey Island
    3 Her er jeg usikker på hvor mye jeg orker å lete, så gjetter bare Prince of Persia.
    4 Her burde jeg spart meg bryet med å google, og bare gjetta Buffy by default. Uansett – Buffy.
    5 I tysktimen for kanskje ti år siden så jeg en film om to stykker som begge hadde fått en dødelig sykdom, og rømte fra sykehuset. Han ene hadde aldri sett havet, og så stjal de en bil og satte av gårde for å se havet. Jeg likte den filmen veldig godt, men har glemt hva den heter. Bytte?
    6 Her har jeg virkelig prøvd, men har ikke sett nok (men likevel ganske mye) HIMYM. Må bare gjette Ghostbusters, fordi det hadde vært veldig stilig.
    7 Blackpool
    8 Siden denne runden skriker etter kreative måter å løse oppgaver på, vil du som svar på spørsmål 8 få ei kort historie: Etter å ha meldt seg inn i den etter hvert ganske store facebook-gruppa “Screw this, I’m going to Hogwarts”, men samtidig følt seg oversett av magisamfunnet og levd i frykt for å være en muggle, bestemte Sonja seg for å strikke ei Gryffindor-lue for å markere avstand fra menenskene og tilhørighet til noe helt annet.
    9 The Nightmare before christmas
    10 Forslag: Overlev haitbitt. Dykk med haier, men overlev. Da kan du gjøre karriere på å vise fram arr og snakke på Discovery channel. Jeg har aldri vært i Sydney og heller aldri tenkt at det er en plass jeg må dra.
    Ellers anbefaler jeg å dra innom et akvarium, kjøpe deg en bolle med klovnefisk og si til alle at du aldri vil forlate Nemo.
    Eller kjøp en manet og gå rundt og si: I shall call him ‘Squishy,’ and he shall be mine, and he shall be my Squishy

  1. D’OH-quiz-oppfølging (eller mangel på…) « Sonjas ordentlige blogg
