Hva Meatloaf ikke ville gjøre for kjærligheten

Jeg er litt på etterskudd med denne bloggposten, men siden jeg ikke hadde blogg for 17 år siden (og takk og lov for det. Sonja 16 år fikk Frida (hun med hjertet i hånden) til å virke rolig og avbalansert) må det nesten bli sånn. Saken er Meatloafs «I’d do anything for love (but I won’t do that)» og hva egentlig that er. Først gikk det rykter om at det var noe hemmelig, privat som Meatloaf ikke ville snakke om, så hørte vi at det egentlig ikke var noe som helst, bare at «I’d do anything for love, but I won’t do that» var en setning som hørtes kul ut, Hale & Pace hadde en teori om at det var å klippe, vaske og slanke seg, men faktum er at han sier det jo i sangen. Det roet oss alle ned, og den frenetiske undringen over hva that kunne være, ga seg en stund. Men la oss nå se på hva det nå egentlig er Meatloaf ikke vil gjøre for kjærligheten.

Dama synger:
I know the territory, I’ve been around,
It’ll all turn to dust and will all fall down,
Sooner or later, you’ll be screwing around.

Meatloaf svarer:
I won’t do that. No, I won’t do that.

Vi snakker om ting Meatloaf ikke ville gjort for kjærlighet, og det Meatloaf ikke ville gjort for kjærlighet er å pule rundt.

I hvilket scenario ser Meatloaf for seg at det er nødvendig å pule rundt for kjærlighet? Det blir som å si «Jeg vil gjøre hva som helst for penger, bare ikke spille minesveiper*» eller «Jeg vil gjøre hva som helst for å komme i form, bare ikke spise 4 doughnuts daglig» Det gir ingen mening i det hele tatt.

Med mindre han er singel, og han får beskjed om at må ut på byen og by på seg selv om han skal finne noen, men rask gjennomgang gjennom meg selv og folk jeg kjenner, så kan jeg bare komme på to av de mange, mange, mange one night standene vi totalt har vært på, som førte til Kjærlighet. Og ett av dem er også over nå. Dessuten synger han jo til en veldig spesifikk dame i hele resten av sangen (som er noe sånn som 7 minutter, som ikke er så veldig lenge i verdenshistorisk perspektiv, men som er fryktlig lenge målt i sanglengder), så vi kan anta at dette hvasomhelst han vil gjøre for kjærlighet er noe han vil gjøre for kjærlighet til denne ene dama.

Etter å ha tenkt uforholdsmessig lenge på dette, så har jeg kommet fram til at Meatloaf, når han synger sangen er gift med noen andre enn dama han synger til, og kona hans nekter å innvilge ham skilsmisse. Dama i sangen ber derfor Meatloaf om å ligge rundt, slik at kona ber om skilsmisse selv (pga ydmykelsen slik åpenbar utroskap fører med seg), og Meatloaf sier at; jeg vil gjøre hva som helst for kjærlighet ( han sier ja til å «…hose me down with holy water, if I get too hot?» WTF!? Er dette noe folk som virkelig elskerhverandre gjør?), men der går grensen.

Ja. Jeg er offisielt bitter-singel-dame nå.

*Jeg har ikke sjekket om det finnes en minesveiperturnering hvor man kan vinne masse penger, men om det gjør det, så vil man ikke tjene noe om man spiller minesveiper slik jeg spiller minesveiper.

  1. #1 by Fredut on 29 november 2010 - 6:58 am

    Jeg tror analysen din av hr. Loafs motiver er korrekte, men at du feilaktig kobler de to utsagnene sammen. Det humoristiske er nettopp at de IKKE henger sammen og forklaringen kommer i verset du siterer. Han vil gjøre alt for kjærlighet. Det DER (screwing around) kommer han derimot aldri til å gjøre. Det er ikke dermed sagt at noen ba ham om å gjøre akkurat det for kjærlighet.

    Det finnes mange grunner til å være kynisk her i verden. Jim Steinmans tekster er ikke en av dem. Og Ivers: Meat Loaf elsker dama si høyt nok til å gå opp nedovertrappa hvis hun maser om det; det kan jo alle høre.

  2. #2 by Jannicke on 29 november 2010 - 4:29 pm

    Det kan jo hende det er noen som gjør en karriere på denne versjonen av : http://www.youtube.com/watch?v=LHY8NKj3RKs

  3. #3 by Esquil on 30 november 2010 - 3:45 pm

    Forskningen på dette området er ikke ny. Jan åge fjørtoft og meatloaf var samtidig hos skavlan, og fjørtoft stilte meatloaf akkurat dette spørsmålet (hva er ‘that’?). Jeg mener Meatloaf svarte med å disse fjørtoft, uten at jeg eksakt husker svaret.

  4. #4 by Sonja Dadam on 30 november 2010 - 7:19 pm

    FredUt: Det kan være det han mener, men det er ikke det han synger. Jeg er med på at han aldri ble bedt om å pule rundt, det var bare mitt forsøk på å få mening utav setningen “I’d do anything for love but I won’t do that” Når det er sagt, har jeg inntrykk av å ha trampet på en av dine helter, og det var slettes ikke meningen. Og for all del, det er en veldig fin sang (den gir bare ikke mening. Sorry. Skal gi meg nå)

    Jannicke: Haha, fine. Jeg prøvde å tenke på det minst produktive jeg kunne komme på, og kom opp med minesveiper, og siden jeg ikke gidder gjøre research måtte jeg legge inn en klausul på om det faktisk skulle gå an å bli rik på det.

    EsquiL.Jeg mener å ha lest at det er det spørsmålet Meatloaf blir oftest stilt, så ikke rart han ble ufin, særlig siden han selv synes å tro at det blir besvart i sangen (nå blir jeg plutselig spydig mot Meatloaf også. Hjelpes. Jeg liker sangen altså. Helt ærlig)

  5. #5 by P.I.C. on 1 desember 2010 - 5:53 pm

    Det er uansett forferdelig dårlig gjort å pule rundt bare for å bli kvitt kona si. Tenk på alle de håpefulle som finner seg en kjekk man og så blir man bare en brikke i et spill mellopm en mann og kona hans. Da føler man seg billig da!

  6. #6 by Sonja Dadam on 2 desember 2010 - 9:53 am

    P.I.C: Enig. Og til Meatloafs forsvar, så er det jo dette han synger at han ikke ville ha gjort. Så han har sitt på det rene.

Legg igjen en kommentar

