Dagstur til Kina

Dette har hendt sa langt: Jeg har tilbrakt en hyggelig langhelg med familie i Tyskland, og skal na videre til Sydney, hvor jeg skal vaere i to uker. Pa vei dit mellomlander jeg i Shanghai, hvor jeg har 12,5 timer foer flyet gar videre.

Jeg blir kjent med to tyske jenter pa flyplassen, som ogsa har ganskem ange timer til disposisjon i Shanghai. Vi drar inn til byen sammen – visumet som jeg sleit sa hardt med a fa tak i (jeg tror det burde ha vaert en bloggpost, men det ble det liksom aldri) viste seg a ikke vaere nodvendig for en dagstur… Etter en time pa t-banen kommer vi inn til sentrum. Der hopper vi pa en guidet busstur rundt Shanghai (det er med Big Bus Tour, som jeg ogsa har kjoert rundt med i London og Dubai. De holder til i 6 byer rundt om i verden, og na har jeg vaert med halvparten av dem. Synes det er litt artig). Det er en fin tur – litt kald, vi sitter pa taket, men vi far med oss mye.

Etterpa drar jentene tilbake til flyplassen, men jeg bestemmer meg for a bli litt lenger. Nar jeg kommer opp fra t-banen moter jeg pa en ungt kinesisk par. De spor meg hvor jeg kommer fra, vi snakker litt, og de inviterer meg med pa tesmaking. Jeg folger etter dem gjennom Shanghais gater, jeg lettere nervos – tenker pa advarslene jeg har fatt av kollegaer pa jobb om at jeg ikke ma bli Shanghaiet (de av dere som husker  haiker/oksemorder-historien min, kan tenke dere hva som gikk gjennom hodet mitt – jeg vil vel ikke ende opp med a matte skrubbe dekk pa en bat resten av livet!) (Kinerne hadde forresten aldri hort om uttrykket ”a bli Shanghaiet”, men de hade heller aldri hort om Elvis eller bokstaven Q, sa de om det), men vi ender opp inne pa et knottlite rom hvor vi far servert masse forskjellig te av en dame. Vi sitter pa stubber og smaker all slags te, og laerer hvordan man skal skille god te fra darlig te, jeg laerer a si takk og skaal pa kinesisk  og det er i det hele tatt veldig hyggelig. Det er grisedyrt, da, jeg blir ogsa overtalt til a kjope med noen tekopper, og betale litt for hun ene som er med, fordi hun er sa ung, og jeg ser for meg at det kinesiske paret, etter at vi skiller lag, loper tilbake til tedama, og de deler fortjenesten pa overprisingen. Hva vet jeg. Kanskje det bare er sa dyrt med te i Kina.

Etterpa drar jeg til museumet for byplanlegging, og ser pa hvordan Shanghai har vaert og kommer til a bli. Sa snubler jeg over et neglestudio, hvor jeg far ordnet meg en fransk manikyr. Jeg prover a si takk pa kinesisk til dama, men etter blikket jeg far a domme, er det mulig at jeg sier Skaal! istedenfor. Sa tar jeg tar t-banen tilbake til flyplassen. I stasjonen moter jeg en fyr fra Sor Korea, som sier at jeg ser ut som Askepott, og han ser ut som Mikke Mus, og jeg tror han blir litt snurt nar han ikke protesterer. Ikke vil jeg klemme ham heller, men jeg synes jeg har snakket nok med fremmede folk for en dag,  og jeg klemmer da for pokker ikke folk jeg ikke kjenner! Pa flyplassen spiser jeg middag, foer jeg tar flyet videre til Sydney.

,

  1. #1 by Dilli on 9 desember 2010 - 8:14 pm

    Ska sei! Det hørtes i grunnen både ganske gøy og spesielt ut. Men jeg tipper du ble te-shanghaiet.. Goooood tur til Sydney!

  2. #2 by Iversen on 10 desember 2010 - 11:44 am

    Knottliten!

  3. #3 by Sonja Dadam on 10 desember 2010 - 11:49 am

    Dilli: Jeg vet ikke. Jeg tror jeg skal la tvilen komme dem til gode, og bare anta at det er sykt dyrt med sann tesmaking for alle.

    Iversen: Jeg har ikke ø. Men det der burde jo vaert et ord.

  4. #4 by ET on 13 desember 2010 - 1:28 pm

    Jeg var i Shanghai sjøl for en tid siden, og da ble jeg kunst-Shanghaiet av to hyggelige kunststudenter. I ettertid kunne jeg lese i turistguiden min: «Se opp for kunststudenter som selger overprisede kopier av kjente kunstverk». Jadda, lenge leve etterpå-klokskapen, og velkommen i «Shanghaiet-gruppen» 😉

  5. #5 by Sonja Dadam on 13 desember 2010 - 9:24 pm

    ET: Kjipern. Bra det er en gruppe. Det føles bedre når det ikke bare er meg. Og velkommen hit til bloggen!

Legg igjen en kommentar

