Manglende logikk i nervesystemet

De beste nervene man kan ha er nerver av stål. Det er vi enige om ikke sant? Greit, da er det vedtatt. Men bedre enn nerver av stål, er å ha ingen nerver i det hele tatt. Da driter man i alt, og gjør som man vil.

Hvis man har ”dårlige nerver”, da er man mye nervøs, og lett vettskremt. Jeg tror jeg har litt dårlige nerver, i tillegg har jeg et rikt indre sjelsliv; det er en dårlig kombinasjon.  Jeg bruker mye av tiden på å bekymre meg for at jeg skal bli myrdet/kidnappet/sparket/overfalt/ranet. Men hvis man ”har nerver” så er man virkelig klar for galehuset (selv om jeg jo ser at man kan argumentere galehus for mine bekymringer), man var iallefall det i gamledager, nå heter det sikkert noe annet. Noe politisk korrekt noe. Mentalbalanseutfordret.

Så rangeringen av nerver, fra best til dårligst, ser dermed ut som følger:

Ingen nerver

Nerver av stål

Dårlige nerver

Nerver

 

Det gir jo ingen mening i det hele tatt!

 

  1. #1 by Sif on 14 januar 2011 - 3:59 pm

    Skal vi ta med «some nerve» i dette også? Som i «you’ve got some nerve», altså…

  2. #2 by Maria on 15 januar 2011 - 7:40 am

    Sif: JA! Lurer på hvor den plasserer seg i såfall…

  3. #3 by Sif on 15 januar 2011 - 8:32 am

    Nei, det er jeg jammen ikke helt sikker på… Det må jo bli enten over eller under nerver av stål. Under, tror jeg?

  4. #4 by Sonja Dadam on 15 januar 2011 - 1:05 pm

    Ja, «some nerve» må bli mellom nerver av stål og dårlige nerver, men jeg lurer på om det krever at nervesystemet nå blir tredimensjonalt, og at «some nerve» får en annen z koordinat enn de andre, siden det er er i et annet språk enn de andre. På tysk finnes det forresten et kult ord: Nerfensäge, som beskriver en irriterende person. Direkte oversatt betyr det «nervesag»

  5. #5 by Hilde on 17 januar 2011 - 3:01 pm

    Lol, liksom! Morsomme funderinger. *klappe*

  6. #6 by Sonja Dadam on 20 januar 2011 - 12:06 pm

    Takk skal du ha, Hilde!

Legg igjen en kommentar

