7 blogger jeg liker

Tankefjas og Plosiv har gitt meg en en sånn yay-jeg-liker-bloggen-din-pris (ikke offisielt navn) og ikke for å være sånn teit person som ikke kan ta imot en kompliment, men jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at de ikke helt har fått valuta for pengene. Men det var veldig hyggelig av dem å tenke på meg, og ikke gi meg helt opp, selv om det er langt mellom postene nå.

Prisen fungerer som en gi-det-videre-greie, så her er 7 blogger jeg er veldig glad i for tiden:

Ikke slik, men slik
Det er lenge siden jeg falt så pladask for en blogg som jeg gjorde for Ikke slik, men slik. Det er den første bloggen på evigheter, hvor jeg har lest meg tilbake til første innlegg, for så å starte på nytt og lese alle kommentarene.  Bloggen er skrevet av John Grande, som jobber med å lese gjennom manuskripter som blir sendt inn til forlag, og på bloggen bedriver han det han kaller «Førstehjelp for forfatterspirer». Han tar for seg vanlige feil som folk som prøver å få publisert en roman begår, belyser dem med eksempler, som i tillegg til å være illustrerende og underholdende innimellom er le-høyt-morsomme. Jeg kan blant annet anbefale posten om når man skal vise og når man skal fortelle og den om poenget med å kalle en spade for en spade.  OH! Nå skjønte jeg akkurat noe jeg ikke tok ved første gjennomlesning. Virkelig finurlig denne bloggen!

En del rekorder

Jeg er over den tiden hvor jeg var fan av den der øl-boka, men det er noe som er moro med tilfeldige rekorder. Jeg mistenker at de fleste rekordene der er oppdiktete (Mest ukritiske bruk av stiftemaskin), og selv om det er sant (nest største planet i solsystemet) , så er det ikke så veldig relevant. Men moro er det (Morsomste hatt tatt i bruk av et pattedyr).

C’est la vie

Jeg var en av mange som oppdaget og lot meg sjarmere av C’est la vie under Tordenbloggkåringen. Hun er opprinnelig fra Norge, men bor nå i utlandet (jeg ser for meg Belgia – i alle fall et fransktalende land) og forteller om problemer og utfordringer i forbindelse med å integreres i et fremmed land. Jeg elsket blant annet denne posten om å fortelle om blogging til en ikke-blogger (jeg synes forresten det er på tide vi navngir dem, type: muggles i Harry Potter) .

Institutt for framifrå svogerforskning (IFFSF)

IFFSF forsker på akkurat det som passer dem, og jeg har inntrykk av at resultatet også er litt sånn, selv om de i denne artikkelen om klesdrakttradisjon hos kulturvitere justerer sitt opprinnelige syn mot det de faktisk finner ut ved å gå ut og studere kulturvitee. (fant nå en lydfil øverst på siden deres, som forklarer ganske bra hva svogerforskning går ut på). Det er en stund siden de postet sist, men jeg lever i håpet om at de ikke har lagt opp.

Det skulle tatt seg ut

Jakob Arvola er morsom, underfundig, smart og poetisk. Og man får fine bilder og historiske lydklipp. Dødssyndserien hans  er noe av det flotteste jeg har vært borti i bloggsammenheng.(Jeg fant ikke link direkte til serien, så jeg bare linket til alle postene i februar 2010. Der er også den første av de syv dydene, som setter døddsyndhistoriene i nytt lys)

Sivilstatus

Denne tegneserien er veldig morsom , og veldig, oi-det-har-jeg-ikke-tenkt-på-før-men-det-er-sånn-det-er og . Dessuten fokuserer det på de store spørsmålene (Min: Jan-Øystein-Halvdan-Lillebjørn)  Postfrekvensen synes å være avhengig av om Kristin er i Masteroppgaveinnspurt eller ikke, noe som er gode nyheter for oss som er fans, for nå er oppgaven levert. Masse tid til å tegne mer, Kristin!

FUS!

En relativt fersk film(og litt andre ting, tror jeg)-blogg, skrevet av en hau med bloggamliser (gamlis som i at de har blogget lenge, ikke som i at de ikke er hip, kul ungdom). Nå for tiden herjer Tordendomen der. Gøyeste filmcupen på internettet!

Til slutt vil jeg gi hederlig omtale til Iversen Revisited og Esquil Røler, som for alltid vil være mine favorittblogger, på samme måte som Ghost og Dirty Dancing alltid vil være mine favorittfilmer (jeg sa vel dette i kommentarfeltet under Tordenbloggen også, men er såpass fornøyd med sammenligningen at jeg ikke skjemmes det minste for å gjenta den her)

Sånn. Nå foreslår jeg at du huker av «merk som ulest» og så tar fram denne posten en gang du har en time til overs, for så å følge samtlige linker i denne posten. For her er mye bra lesning. Evt kan du bare gjøre det nå med en gang.

,

  1. #1 by Dilli on 2 februar 2011 - 9:41 pm

    Takker for tips! Alltid gøy å oppdage bra blogger!

  2. #2 by Sonja Dadam on 4 februar 2011 - 11:12 am

    Hyggelig å være til nytte, Dilli.

  3. #3 by c'est la vie! on 4 februar 2011 - 6:59 pm

    Tusen takk for blogganbefaling, Sonja! Det setter jeg stor pris på 😀 Har visst om din blogg et stund jeg da, og leser den ofte men har bare ikke rotet meg til å legge igjen kommentar… Eller har jeg det? Jeg husker ikke helt, begynner kanskje å bli for gammel til dette blogglivet!? Anyway, er det nå slik at jeg skal skrive en tilsvarende post? Har sånn fryktelig ordtørke for tiden…

  4. #4 by Jakob on 4 februar 2011 - 8:07 pm

    Dette var en hyggelig overraskelse!

  5. #5 by kristin on 5 februar 2011 - 11:20 pm

    Hurra!

  6. #6 by Sonja Dadam on 6 februar 2011 - 9:51 pm

    C’est la vie: Velkommen hit uansett. Du kan skrive en tilsvarende post, hvis du vil, men det er absolutt ikke noe krav. Og det er iallefall ikke noe tidspress. Jeg tror jeg fikk min pris av Tankefjas i februar i fjor.

    Jakob: Den er deg vel unt!

    Kristin: Det var på tide at jeg gikk offisielt ut med hvor godt jeg liker tegneserien din.

  7. #7 by HanneLK on 6 februar 2011 - 11:33 pm

    Takk for fine tips! Har lagt dem til i leseren min 🙂

  8. #8 by Sonja Dadam on 9 februar 2011 - 11:41 am

    HanneLK: Vær så god!

  9. #9 by -_-_-_-_-_- on 11 februar 2011 - 6:18 pm

    Huffda! Håper ikke dette betyr at vi må jobbe! – Hilsen unnasluntringsseksjonen på IFFSF

  10. #10 by Sonja Dadam on 12 februar 2011 - 11:54 am

    Nei, Gud forby! Jeg håper ikke at noe jeg gjør fører til at andre må jobbe.

Legg igjen en kommentar

