VG er grundigere (men også barnsligere) enn jeg

VG har en sak om at den nye tatoveringen til Jon Carew muligens betyr mensen. Siden jeg jo nå er fotballinteressert, så føler jeg at dette er noe jeg bør henge meg opp i.

Det er to ting jeg synes er rart med denne artikkelen. For det første: VG har konsultert fire eksperter, som alle sier at aksenten i ordet «Règles» som Carew har tatovert på nakken går feil vei. FIRE FØKKINGS EKSPERTER! Er fransk et eller annet form for mystisk språk som man ikke vet helt sikkert hvordan fungerer? Jeg er helt for grundig journalistikk, men dette synes jeg er litt i overkant. Hadde det ikke vært nok med å sjekke en ordbok og snakket med en franksmann? Og så kanskje èn (nei, jeg har ikke snøring på hvilken vei aksenten skal gå. Jeg og Carew kan starte en klubb. ”Fotballinteresserte som ikke vet hvilken vei aksenten går” eller ”Fisívhvàg” ) ekspert, bare for å gi det hele et anstrøk av seriøsitet? Men det er kanskje slik slurvetenking som gjør at jeg har en tulleblogg, som er ekstatisk hver dag jeg har et tresifret antall lesere, mens VG har dødsmange av dem. Sikkert flere enn tusen!

Den andre saken som plager meg litt, og her kan det være jeg misforstår, jeg kan vel ikke fransk, men hvis jeg har tolket alle ekspertuttalelsene riktig, så betyr ordet «Règles» både regler og menstruasjon. Mens ordet «Régles» ikke egentlig betyr noenting. Vi fniser altså litt av Carew fordi han har brukt et ord, som hvis det hadde vært stavet riktig, ville betydd det samme som menstruasjon? Er det det som er greia? Vi har et sånt ord på norsk også. Jeg brukte det for ikke så mange setninger siden ”Mens” er en konjunksjon som betyr ”samtidig som”. Var det morsomt? Der i stad? Da jeg skrev ”mens” i bloggen min? Jeg føler denne saken er litt som gutta på ungdomsskolen som fniste da vi lærte om potens i matten.

 

 

,

  1. #1 by Kristin on 9 februar 2011 - 10:51 pm

    Eller å opphøye i k, jeg ler fortsatt «hvordan regner vi ut x i kåte?»

  2. #2 by Sonja Dadam on 11 februar 2011 - 9:32 am

    Hehe, VG hadde nok gått i spinn om Carew hadde tatovert x i kåte på halsen!

Legg igjen en kommentar

