Mer tatoveringsgreier

Hva er greia med den der Bankreklamen som vant Gullfisken? Den starter som en hyllest til individualismen, med komme ut av skapet-sang nummer 1, I am what I am, og bilder av folk som har gått banas med kroppskunst, før den plutselig smeller til med ”haha, dette vil du komme til å angre på!”. Hva er det den prøver å si? Eller, jeg skjønner jo hva det er den prøver å si, men jeg skjønner ikke hvorfor den bruker 80% av reklamen til å lure oss til å tro at de mener at fullkroppstatovering er kult?

Og dessuten; Head and Shoulders swing-jazz-reklame. ”Nearly flake free man”. Nearly!? Er ikke det litt som å innrømme at de har gitt opp i kampen mot flass?

Jeg er visst i ferd med å bli en veldig smal blogg, som dreier seg om å kritisere medias omgang med tatoveringer (Ja, jeg tror reklame er et slags medium) ved å stille retoriske spørsmål. Det blir spennende å se om jeg klarer kjøre hat trick i denne nisjen.

  1. #1 by Prinsesse Lea on 11 februar 2011 - 9:40 am

    Greia med «nearly flake free» er at H&S har begynt å framheve at du må bruke sjampoen mange ganger — og fortsette å bruke den — for å holde flassproblemet i sjakk. Noe som gjør at jeg begynner å mistenke en Metropia-greie her. (Har du ikke sett Metropia? Se den!)

  2. #2 by Sonja Dadam on 12 februar 2011 - 11:53 am

    Jeg har ikke sett Metropia, men jeg har satt den opp på filmer-jeg-har-lyst-til-å-se-lista mi nå.

  3. #3 by Ingrid on 22 februar 2011 - 9:30 am

    Hei, datt innom bloggen din, jeg. Selvsagt er reklame media! Reklame har jo så til de grader makt over hva folk tenker og mener. (jeg har lyst til å bruke et Mad Men-eksempel her, men skal spare deg) Jeg liker den reklamen, fordi jeg synes tatoveringene er så kule. Men jeg tror kanskje at selv om man synes de er tøffe, er det jo alltid lurt å «tenke på når du blir eldre». Ikke for å fraråde tatoveringer på noen måte, men kanskje tenke nøye nok igjennom hva man får dekorert kroppen sin med, når det nå en gang skal bli der for alltid. For eksempel, som han på slutten, er det vel ikke så veldig gjennomtenkt å få permanent brent inn i huden at man er ‘young’, når man jo vet at det ikke varer. Eh. Det var mine to cent. Bestemoren min skrur forresten av TVen hver gang den reklamen kommer, for hun synes den er «så skummel». Jeg ler.

  4. #4 by Sonja Dadam on 22 februar 2011 - 6:55 pm

    Hei, og velkommen hit Ingrid. Jeg ser poenget ditt; jeg tror kanskje mest av alt at det er sangvalget som forvirrer meg her, for det er så veldig «jeg bryr meg ikke om hva dere synes», og slutten av reklamen er mer «se hvordan det går, hvis du ikke bryr deg om hva andre sier!» Jeg er også enig i at der er mye fasinerende å se på i den reklamen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: