Synkronsykling

Nå kom jeg på en ny sport igjen. Det er en slags krysning mellom sykling og synkronsvømming.  Man stiller med sykkellag, på kanskje 5 stykker 10 stykker (jeg testet ut med plastikkopper i lunchen, og det viser seg man trenger minst ti for å få til bra figurer. Mer om det senere).  Så skal disse lagene kappsykle. Men underveis får de oppdrag; de må lage formasjoner, akkurat som origami*, bare med syklene sine, mens de sykler.  Og så må dommere godkjenne formasjonene før de kan sykle videre bånn pinne. Og så gjelder det om å komme først i mål. Jeg har ikke bestemt meg helt enda for om det skal være sånn at de har et program å forholde seg til; som kunstløp, eller om dommeren skal være ute i løypa, og rope for eksempel ”trekant!” til dem, og så må de formatisere seg inn i en trekant. Men hele tiden skal de sykle framover. De skal ikke stoppe når de lager figurene. Og så vinner det laget som har alle syklistene over målstreken først. Jeg tror det hadde blitt en bra sport.

 

*altså relativt todimensjonale figurer. Alle syklistene skal til en hver tid ha begge hjulene i bakken, vi snakker ikke kinesiske sykkelpyramider her. Den mest avanserte figuren vi har tenkt ut til nå er et åttetall (husk at de hele tiden skal sykle fremover. De skal altså ikke bare sykle i åttetall – åttetallet skal bevege seg)

  1. #1 by Engsmella on 23 februar 2011 - 7:46 pm

    For en fantastisk idé.
    Skal lagene sykle på separate baner,tro? Har du tenkt noe på det? Innledende runder først, finaler til slutt? Skal det være stigning i vanskelighetsgraden? Kanskje fast program i de innledende rundene, og så overraskende oppdrag pr. tilrop i finaleomgangene? Jeg gleder meg! (Og jeg er spent på hva slags figurer du lagde med plastkoppene.)

  2. #2 by Eli on 25 februar 2011 - 10:34 pm

    Hva ned tissepauser? Synkront også her?

  3. #3 by Sonja Dadam on 26 februar 2011 - 10:14 am

    Engsmella: Takk for begeistring. Sånn jeg har tenkt er at de sykler ute, og at lagene starter med noen minutters mellomrom. Jeg liker ideen din med program i kvalifiseringen, og så komandorop i finalen. Det kan funke. Figurene jeg laget var firkant, trekant og åttetall.

    Eli: De har jo sprintetapper mellom formasjonene, da kan de sykle så usynkront de bare vil. Hvis jeg var med, ville jeg tisset da.

  4. #4 by Engsmella on 27 februar 2011 - 6:56 pm

    Ååja, landeveisritt altså, da forstår jeg. Baner er jo egentlig noe herk. Jeg ser for meg at noen av utøverne er spesialister på å være hjørne-syklister, for eksempel, eller midt-syklister i åttetallet, den de andre plasserer seg i forhold til. Midtsyklisten blir sikkert portrettintervjuet i avisene før VM i synkronsykling.

  5. #5 by Sonja Dadam on 27 februar 2011 - 7:16 pm

    Engsmella: Selvfølglig! Alt du skriver virker helt logisk for meg. Er det forresten du som står bak denne bloggen: http://engsmella.blogspot.com/ For da skal du få lenke i den siste posten om synkronsykling.

  1. SS Battle « Sonjas ordentlige blogg

Legg igjen en kommentar

