Drøfting av liten planet

Når man finner seg i den posisjonen at man føler man er nødt for å si ”Dere vet hvordan Australierne ikke merker at de er opp/ned?” så skjønner de fleste at man heller bør holde kjeft eller snakke om noe annet. Men ikke undertegnede. Så her setter vi i gang:

Dere vet hvordan Australierne ikke merker at de er opp/ned? Er det mulig å ha en planet så liten, at man merker at man er på undersiden. Ikke når man er der, selvfølgelig. Jeg skjønner jo at senter av planeten alltid vil være ned, og det motsatte vil være opp, men hvis planeten er liten nok, vil man da komme til et punkt hvor, når man tar ett skritt så vil man merke at ”ned” er et annet sted enn det var før (puh! Jeg tror endelig at jeg har funnet det rette spørsmålet! Jeg har slitt litt med å formulere problemstillingen)

Litt info om den hypotetiske planeten. Det vil selvfølgelig ikke være en ordentlig planet, sånn reint definisjonsmessig. Den vil være mye mindre enn for eksempel Pluto, som mista planetstatusen sin fordi han ikke var stor nok.  Dessuten vil den har uforholdsmessig stor tyngdekraft, slik at personen som går på den ikke faller av (da jeg diskuterte dette med kollegaene mine kom det fram at en av dem mente at siden vi driver og sender raketter og slikt ut i verdensrommet, så blir jorda stadig lettere. Dette fører til at den snurrer fortere og på et eller annet tidspunkt vil sentrifulgalkraften bli større enn tyngdekraften, og vi vil få problemer med at vi blir slengt ut i verdensrommet.  Jeg liker de diskusjonene vi har på jobb)

Her er en illustrasjon.

Liten planet

Jeg ble litt distrahert, og tegnet litt greier som ikke var så relevante også. Men midt framme er altså vår helt på den bitte lille planeten. Skjønner dere hva jeg mener?

 

  1. #1 by EliseT on 15 mars 2011 - 5:19 pm

    smart tenkt. lurer veldig på hva slags super-tetthetsstoff den måtte vært laget av. hva består sånne dverger og sånt av da?

  2. #2 by EliseT on 15 mars 2011 - 5:23 pm

    test

  3. #3 by EliseT on 15 mars 2011 - 5:28 pm

    nå da

  4. #4 by Sonja Dadam on 16 mars 2011 - 11:18 pm

    EliseT: 1: Fikk du til det du prøvde på?
    2: Mener du sånne røde og hvite dverger, eller menneskedverger? Menneskedvergene tror jeg består av kjøtt og blod som alle oss andre.

Legg igjen en kommentar

