Denne posten er langt fra så dramatisk som oppsettet skulle tilsi

Ulykken

Det var ikke siste jula, men en eller to før. 2003 eller 2004. Søsteren min, broren min og jeg var hjemme hos mamma og stefaren min for julefeiring. Vi var kommet et stykke inn i romjula, ingen visste hvilken dag det var, og alle hadde spist alt for mange småkaker. Søsteren min hadde vært i byen og besøkt en venninne, og på vei hjem hadde hun kjørt i grøfta. Det gikk greit. Hun kom hjem, var shakey, bilen bulket, men hun var i god behold. Vi fant ut at det var en god ide å åpne en flaske vin.

Vinen

Vinen var en gave som stefaren min hadde fått til jul av en nabo. Ikke videre bemerkelsesverdig. En helt vanlig gave, fra en hyggelig nabo. Hadde det ikke vært for at stefaren min har vært avholdsmann siden han sluttet å smugdrikke gjæret saft mens han bedrev ulovlig gambling med kompisene i lekehytta si en gang på 60-tallet. Vi satt der på julaften og klødde oss i hodet, helt til mamma husket noe.

Horoskopet

Noen uker tidligere hadde moren og stefaren min vært i et bursdagsselskap hos en annen nabo. Der hadde plutselig stefaren min stått der med et glass vin i hånda. Mamma hadde selvfølgelig blitt ganske betuttet og spurt hva dette dreide seg om, hvorpå stefaren min hadde fortalt at han hadde lest horoskopet sitt tidligere på dagen, og der hadde det stått han burde prøve nye ting. Han styrtet hele glasset på 2 sekunder. Han snudde seg mot moren min og spurte ”Var dette en god vin?” Mamma, som hadde litt peiling på vin svarte ”Ja”. ”Er du sikker på det?” ”Ja, hvordan det?” ”Jeg synes det smakte vondt”

Oppklaringen

Og ganske riktig, med vinen var det et kort hvor det stod noe sånt som ”Kanskje du liker denne vinen bedre”. Men stefaren min hadde gitt opp alkohol for denne gangen, og ga den derfor videre til søsteren min og meg, slik at vi fikk roet nervene. (Vel, søsteren min skulle roe nervene. Jeg ville bare drikke vin) Og for en vin det var. Den var mild og rund, og den beste vinen vi hadde smakt noensinne. Vi var helt over oss hvor god denne vinen var. Vi måtte sjekke etiketten, og skrive ned navnet til en senere anledning. Jeg husker ikke lenger hva vinen het. Eller hvilket land den kom fra, eller hvilken drue den var laget av. Jeg husker alkoholinnholdet, da. 0.00%

 

,

  1. #1 by sukkerspinnet on 25 mars 2011 - 11:54 am

    Høres ut som en fortreffelig julefeiring, og en god vin. 😛 Hjalp den på nervene? 😉

  2. #2 by Sonja Dadam on 29 mars 2011 - 11:19 am

    Sukkerspinnet: Vet du, den gjorde det, helt til vi fant ut den var alkoholfri.

Legg igjen en kommentar

