5 ganske kule ting å gjøre i New York

Jeg har vært i New York med eksbloggere (ja, ta den dere!) Esquil og Iversen og deres Laug og Madam, og jeg tenkte jeg kunne anbefale noe av de tingene vi gjorde som ikke er av de aller typiskeste turisttingene å gjøre. Det er ikke så veldig sært, men bare litt utenfor de vanlige topp 10 ting å gjøre i New York-listene.

1. The Accomplice  Dette er antageligvis det artigste jeg har vært med på på veldig lang tid. Ulempen er at jo mindre man vet om det på forhånd, jo bedre er det, så jeg kan ikke egentlig fortelle noe særlig om det, bortsett fra at jeg 4 ganger befalt meg i den situasjonen hvor jeg kunne sagt «Listen very carefully, I shall say this only vøns», og misset hver enkelt av dem, og at en fyr jeg har veldig lyst til å kalle Ray (selv om han ikke het det), Laugen og jeg på et tidspunkt omringet en stakkars mann som satt og snakket i mobiltelefon på en benk, som viste seg å ikke være del av det hele, slik at vi beskjemmet måtte trekke oss unna.

2. Skattejakt. Watson adventures  har en rekke skattejakter i en rekke byer. Vi ente opp på The Gangsters’ New York Scavenger Hunt, hvor vi jaget rundt i China Town og Little Italy. Vi hadde kart og veiinstrukser vi måtte følge og oppgaver vi måtte løse underveis. Veldig moro, litt hektisk da vi hadde tidsbegrensning, men vi så ting vi ikke ville lagt merke til uten, og hadde det veldig moro.

3. Seinfeldrestauranten. Tom’s Restaurant hadde rollen som stamrestaurantfasade i Seinfeld og er også den Susanne Vega synger om i Tom’s Diner. Det er en kul den-har-jeg-sett-på-tv-greie, men maten er ikke noe særlig. Så anbefalingen er som følger: dra dit om kvelden (den ligger på hjørnet av Broadway og 112. gate), når neonlysene er på, og ta et bilde utenfor. Spaser så 1 1/2 kvartal sørover til Mel’s og spis der. De har after eight-milkshake og disco fries.

4. Pøbquiz. Hvis du er av typen som går på pøbquiz i Norge, så kan pøbquiz i USA være en artig ting å gjøre en kveld. Vi var på to stykker. Den ene var uformell, morsom, med litt andre regler enn det vi var vant til, og noen av de spørsmålene som skulle være enkle ble fryktelig vanskelige for oss som ikke bodde i USA, men artig lell. Den andre var The Big Quiz Thing , som var pøbbquiz som hadde fått amerikanisert rumpa av seg. Hvis jeg skulle laget en parodi på hva jeg trodde en amerikansk pøbbquiz var, ville jeg laget den sånn. Istedenfor en quizvert, hadde den en programleder, en DJ og en dame, som bare stod på scenen og var dame (ok, så hjalp hun til med å rette arkene også), lydnivå på nivå med et gjennomsnittlig ungdomsskoledisco, og rundenavn og en powerpointpresentasjon som jeg aldri har sett maken til på en vestlandsquiz, iallefall (Oslodelegasjonen påstod at de også har storskjerm på quizene sine, men de gangene jeg har sett det så har det vært svart skrift på hvit bakgrunn, ingenting i nærheten av de epilepsifremkallende kakofoniene de kjørte på skjermen her). Jeg kan altså styre min begeistring for The big quiz thing, men det var artig å ha vært med på, bare fordi det var så fryktelig … amerikansk. Men anbefalingen går til en vanlig liten pøbbquiz på en vanlig liten pøbb.

5. Fred Flare  Dette er noe vi ikke gjorde, rett og slett fordi det ikke er noen Fred Flare-butikk oppe og går i New York akkurat nå. Man kunne bestille ting på nettsidene deres, og hente dem på et lager et par dager senere, men det virket litt tamt, da jeg tror halve moroa er å gå rundt i butikken og se alle de rare tingene de har der. Jeg tror de skal få det igjen snart, og da kan det være artig å gå innom og kjøpe seg et zombiebrettspill , en kamerablyantspisser  eller en leppeveske.

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

