Referat etter en sesong som fotballsupporter.

I fjor høst ble jeg Blackpool-supporter av David Tennant-relaterte årsaker. Jeg synes det å velge et fotballag som heter det samme som en tv-serie man liker er en alt for lite brukt metode for å finne favorittlag på, og jeg gjorde noe med det. Om der var et fotballag som het Buffy ville jeg helt sikkert heiet på det også.

Det ble en mye mer følelsesmessig ladet opplevelse enn hva jeg hadde trodd. Jeg innrømmer lett noe av motivasjonen for dette var at jeg ville at menn skulle like meg bedre. Og det gjorde de da også, men tydeligvis ikke godt nok til å ville bli kjæresten min, så man kan lett tro at hele prosjektet var bortkastet tid. Men så viste det seg at selve fotballgreiene også ble langt mer emosjonelt enn jeg kunne ha forestilt meg på forhånd. Det var en bra høst. Blackpool vant mye, og selv om jeg ikke gadd se kampene, så ble jeg glad når jeg så resultatene på nettet mandagen etter. Dette var før det tok av. En lørdag utpå senhøsten kjøpte jeg meg nemlig en flaske Carlserg (må ha øl når man ser fotballkamp, må vite, selv om man egentlig ikke liker det noe særlig) og satte meg til for å se kamp. Innen den var slutt stod jeg midt på stuegulvet med hendene på hodet(!) og ropte til tven. Jeg husker ikke hvem vi spilte mot (ja, jeg sier vi ), men vi vant 2-1, og det var fantastisk. Lørdagen etter gjentok jeg det hele (etter å ha utsatt en avtale fra klokka 1800 til 1815 «slik at jeg får sett ferdig kampen først»), bare med vafler og saft istedenfor øl. Jeg liker å gå imot stereotypene. Uka etter var jeg på trimsykkelen, noe som var helt genialt; jeg har aldri tråkket så hardt som da Charlie Adam gikk i angrep og skårte.

Oh. Ja. Charlie Adam. Han er så flink på fotball at jeg er litt forelsket i ham innimellom. Med sin oppstoppernese og antydning til ølmage (jeg tror Blackpool hadde høyest ølmagetetthet (og med «ølmage» så mener jeg som når folk sier FHM-chubby. Fotball får ikke nødvendigvis alltid det beste utav meg, tydeligvis) av alle lagene i PL (det er Premier League for dere ikke-fotball-interesserte der ute. Det er den engelske 1. divisjonen. Bare den heter ikke 1. divisjon. Den heter premier league. 2. divisjon heter heller ikke 2. divisjon. Den heter Championship. Jeg tror kanskje 3. divisjon heter 1. divisjon. Det er så idiotisk at jeg ikke får satt ord på det. Jeg vet aldri hvilken divisjon jeg snakker om det, og for å toppe det hele har jeg en tendens til å kalle PL for Tippeligaen. ) i 2010/2011-sesongen) har han (Charlie Adam. Noen som fortsatt husker begynnelsen av setningen?) vært stjernespilleren på laget, og med min nyfunne fotballinteresse er det nå en egenskap jeg finner sexy. Jeg har lekt litt med tanken om å droppe Blackpool, og bare begynne å heie på det laget Charlie kommer til å spille på fra høsten av (Ja, for det gikk jo som det måtte gå. Blackpool rykket ned og er tilbake i 2. divisjon 1.divisjon Championship), men jeg skjønte fort at det er ikke noe en selvrespekterende supporter ville gjort, så jeg har droppet den planen. Jeg er likevel spent på hvor Charlie kommer til å havne. Jeg håper jo at han blir på Blackpool, men tror ikke egentlig det. Men han overlevde salgsvinduet i vinter, og det gjorde jeg også. Så vidt. Jeg hadde bokstavelig talt mareritt om at han ble solgt fra Blackpool, og våknet midt på natta og måtte på nettet for å sjekke om jeg var sanndrømt.

Når det gjelder tippinga mi av Premier League, så gikk det vel sånn passe. Iallefall hvis man tar hensyn til at den ble utført før jeg ble supporter, og altså hadde null peiling på fotball. Hvis jeg gir meg selv 1 poeng hvor hver plassering et lag er fra der jeg tippet det (jeg har forstått det sånn at det som er normalt å gjøre), så får jeg 62 poeng. (0 poeng er best, da har man alle på riktig plass, jeg tror kanskje det meste man kan få er 200). Det er neppe noen rekord, ikke en gang på kretsmesternivå, men jeg er fornøyd. Jeg hadde to store bommer: Blackpool, som jeg plasserte med hjertet og WBA som led av at de begynner med W, og derfor ble plassert nederst av meg. Ellers var det meste sånn noenlunde  ok. Jeg har en tabell, som kan utleveres ved forespørsel.

  1. #1 by Haldis on 6 juni 2011 - 9:16 am

    Ai – nesten så jeg vurderer å bli fotballsupporter. Alt som kan relateres til David Tennant er per definisjon bra, men siden jeg ikke klarte å opparbeide mer enn mild glede den sesongen Brann gjorde det så bra at de vant serien (er bergenser, burde vært i ekstase, men nei)er jeg redd jeg ikke er eslet for slikt.

  2. #2 by Sonja Dadam on 7 juni 2011 - 7:16 am

    Hei Haldis, og velkommen hit til bloggen! Det krever kanskje en minimal interesse for fotball, hvis man skal heie på feks Blackpool. Hvis man ikke har det så kan man jo bare kose seg med tv-serien Blackpool (som jeg ser jeg har glemt å gi skikkelig reklame for her i posten) istedenfor.

Legg igjen en kommentar

