Katakombene 2011

Jeg har nok en gang vært i Skien og sett rar film. Her kommer en liten oppsummering om hva jeg synes:

Memories of Matsuko (Jap 2006 130.min): En ung mann får i oppdrag å rydde opp i leiligheten til en tante han ikke visste han hadde, etter hennes død. Vi får fortalt historien om hennes veldig tragiske liv, på en munter måte. Her er det farger og sang i lange baner, mens stakkars Matsuko går på smell etter smell.

For det første; jeg er glad jeg ikke hadde epilepsi da jeg så denne filmen, for det andre; skal liksom det å sitte hjemme og spise og være avstandsforelsket i en boybandstjerne være et meningsløst liv? Denne filmen traff ganske mange strenger hos meg, kanskje mest av alt en veldig fin/trist beskrivelse av et far/datterforhold, og om å ville gjøre andre glade.

Doctor Mabuse, the Gambler – 1ste Akt (Tys 1922 – 20 min.) Skummel doktor-type bestemmer seg for å lure til seg penger på børsen. Litt sånn Trading Places-aktig. Bare svart/hvitt, stumfilm og på tysk.

Jeg vet dette er gjort før, men jeg må bare kritiser Gamle Dager for å ha S-er som ser ut som F-er. På den andre siden var det undertekster på engelsk som jeg kunne lest, men det ville vært for enkelt. Jeg liker litt sånn lureri-greier, og stumfilm i små doser er alltid artig.

Exit through the Gift Shop (Eng 2010 – 87 min.) En fyr skal lage dokumentarfilm om Banksy (han engelske gatekunstartisten), men Banksy synes han er så kul at han heller lager dokumentarfilm om ham. Og dette er handlingen sterkt forenklet. Og muligens er hele greia bare oppspinn. Filmen gir jaffal et slags innblikk i gatekunstmiljøet.

Jeg ble litt forelsket i Banksy . Jeg likte det jeg har sett av ham før, og i filmen framstod han som både smart og sympatisk. Han der andre fyren -Mr Brainwash(!!) var nå en skrue. Dette er den filmen jeg i ettertid har drevet og anbefalt folk å se.

Night of the Hunter (Usa 1955 93 min. ) En predikant gifter seg med en enke for å få kloka i pengene som hennes avdøde mann stjal. Og der er to unger som vet hvor pengene er.

Skumle prester er skumle (jeg har sett folk skrive sånt på internettet, jeg er ikke helt sikker på om jeg bruker det riktig, men det er iallefall sant uansett). Denne filmen var sånn 50-tallscreepy. Jeg satt med en sånn halvekkel følelse inni meg hele tiden (vel, nesten hele tiden, for mot slutten av filmen skiftet den plutselig av uante årsaker sjanger to ganger. Det var bare rart).

Secret of Kells (Irl 2009 75 min.) Tegnefilm om … flere slemme prester faktisk. Men han her mener det godt, han er bare litt mer opptatt av å bygge en mur for å holde vikingene ute, enn å la nevøen være kunstnerisk og skrive bok (jeg forklarer dette dårlig ser jeg. I filmen virket det ganske urimelig)

Veldig vakker film, men litt kjedelig.

Spis / Quiz: God pizza, veldig vanskelig quiz. På vanlige quizer pleier film å være spesialområdet mitt, men på Katakombequizen blir jeg stort sett sittende der som en annen nepe. Gøy med spørsmål om Terrence Hill, da (jeg har vært litt forelsket i ham)

Bislett Superheltutleie (10 min) Film jeg har vært med på å lage. Vist på Katakombene. Jeg kan dø lykkelig!

Hasse og Tage: Att angöra en brygga (Sve 1965 101 min.)  Svensker prøver å legge til kai med en seilbåt. Resulterer i mye slapstick.

Filmen begynner med et nærbilde av en flaskepost. Jeg trodde det var en druknet bever med en sneip i kjeften. Sånt sett fortonet resten av filmen seg mindre rar enn hva jeg trodde det skulle bli. Det var også ikke så irriterende, som slap stick kan være. Mye av kløningen var på en måte troverdig, hvis man kan bruke et sånt ord. Jeg lo masse, men dette er definitivt en film man bør se sammen med andre.

Stuck (USA 2007 85 min): En fyr som akkurat er blitt kastet ut av leiligheten sin blir påkjørt av en sykepleier på vei hjem av fest. Og så blir det liksom ikke helt til at hun klarer å gjøre det man bør gjøre når man havner i en slik situasjon, og ender med å bare la fyren sitte fast i bilen.

Jeg skylder Hjorthen, som hadde med seg denne filmen, en unnskyldning her. Jeg sa jeg hatet ham litt etter å ha sett den, men faktum er at dette var en av de filmene jeg likte best i år. Men fytti hælvete så ekkel den var! Dessuten er dette en sånn film som er drevet av dårlige valg, noe som kan være veldig irriterende, men lynnet til hun sykepleierdama, kombinert hvordan ting blir verre litt etter litt, gjør at jeg, ikke akkurat forstår henne, men aksepterer valgene sånn for historiens skyld.

Valerie and her week of Wonders (Tch 1970 71 min.) Valerie kommer i puberteten og har en rar drøm. Det er vanskelig å oppsummere handlingen i denne filmen, da jeg ikke er helt sikker på at den har en. Valerie møter iallefall en hel masse personer som er i slekt med henne, vampyrer eller vil kline med henne. Og som om det ikke var ille nok; som oftest kan man bytte ut ordet «eller» i forrige setning med «og». Dette var rart, men jeg likte Tre nøtter til Askepott-vibbene jeg fikk av musikken og frisyrene (og helt sikkert noe filmtekniske greier, jeg ikke er bevisst på, for jeg ikke vet hva de er. )

Oppsummert: Jeg spiste bare et browniestykke, det angrer jeg litt på, for de var skamgode som vanlig. Jeg både gråt, lo og gjemte meg bak pledd mer enn på noen av de tidligere Katakombene, så nok en gang må det sies ha vært en suksess. Men hva er greia med å ha Egennavn i halvparten av filmene? Det gjør det jo umulig å huske hva de heter. Gleder meg allerede til neste år (da skal jeg spise mer brownies og ha med meg pute som jeg kan gjemme meg bak; pledd føltes ikke trygt nok)

That’s all.

  1. Katakombene 2011: Tradisjoner og overraskelser « Typisk Tor Andre
  2. Hjorthen uttaler seg om ting han ikke har greie på » Katakombene 11: Why are you doing this to me?

Legg igjen en kommentar

