Elviskaka

Helt siden jeg leste denne posten på Virrvarrs gamle blogg, har jeg vært besatt av Elviskake. Jeg har tenkt, snakket og drømt om Elviskake 24/7. OK, det er kanskje litt overdrevet, men jeg var ganske opptatt av den kaka altså, og snakket mye om den, og hver gang jeg var i Oslo prøvde jeg å gå på Nighthawk Diner for å spise kaka, men det ville seg ikke helt. Enten fikk jeg ikke tid, eller så var det stengt og den ene gangen det faktisk klaffa, så spiste jeg pannekaker istedenfor (Hva? Det skjer. Man ser pannekaker på menyen, og man glemmer alt man har bestemt seg på på forhånd. Dette er første gang pannekakene var det sunnere alternativet, da)

Men i sommer klaffet det endelig. Jeg hadde tid, Nighthawk Diner var åpent, og jeg far fast bestemt på ikke å la meg distraheres av pannekaker. Jeg bestillte Elviskake. Og fikk vite at det ikke var noe de hadde fast på menyen, men den ble laget i forbindelse med et utdrikningslag. Åh.

– – –

Jeg klarte ikke å gi slipp på drømmen om Elviskaka, og bestemte meg til slutt for å lage en selv. Når man googler Elviskake (eller Elvis Cake) får man stort sett opp kaker formet som Kongen, evt kaker som ikke var Elvisete nok for meg, så jeg lagde min egen oppskrift. Den var basert på bananbrød, men med bacon og cola i røra, og peanøttsmør-glasur.

Kaka ble… annerledes. Ikke kjempevond, men ikke god heller. Det er mulig jeg stekte den litt lite, eventuelt hadde litt mye banan i, for den ble ganske kompakt. Hvis jeg skal sammenligne den med noe, så minte den mest om komler laget på banan. Glasuren derimot, ble helt himmelsk. Den desidert beste glasuren jeg noen gang har smakt. Jeg var villig til å gi opp all annen mat og bare spise den glasuren resten av livet. Dessverre hadde jeg hatt alt for mye cola i den, så den var veldig flytende.

Alt i alt ble kaka så misslykka at jeg ikke så noen annen løsning enn å spise den selv.

Og så lagde jeg en ny. Denne gangen med mindre banan, dessuten hakket jeg den istedenfor å kjøre den i blenderen slik at den ble banansuppe. Jeg hadde også litt mindre smør i(!) Glasuren lagde jeg etter hukommelsen, noe som var en dårlig ide, for jeg rotet sammen volum og vekt. Jeg hadde dessuten spist opp mesteparten av peanøttsmøret (jeg gjør oppmerksom på at denne bloggposten spinner seg over uker (for ikke å snakke om år, hvis vi skal ta med den tiden jeg forgjeves forsøkte å spise kaka på Nighthawk Diner) og jeg spiste ikke en hel kake og et halvt glass peanøtsmør på en ettermiddag).

Jeg føler på ingen måte at dette var en suksess heller, nå ble det en slags formkake med banan og bakonbiter i, med en alt for søt glasur, men nå gidder jeg ikke mer. Dette skulle egentlig bli en antimatblogg, men jeg jeg har ikke lyst til at noen skal lage denne kaka. Bare google litt grundigere enn hva jeg gjorde, så kommer det nok oppskrifter, hvis dere absolutt vil, eller gjør som jeg gjorde på lørdag: lag Iversens kanelbollemuffins. De har ikke musikklegende i navnet, men er enkle å lage og veldig gode.

 

Men oppskriften på peanøttsmørglasuren kan dere få:

1 dl smør

2dl peanøttsmør

4 dl melis

Litt melk.

Bland sammen smør, peanøttsmør og melis. Ha i melk, spiseskje for spiseskje til glasuren har riktig konsistens. (jeg gjør oppmerksom på at oppskriften fortsatt er fritt etter hukommelsen. Det er sikkert ingen dårlig ide å dobbelsjekke den med internettet)

,

  1. #1 by Beamer on 26 september 2011 - 5:14 pm

    Banankomlesmak! Jeg vet ikke helt hva som er så komisk med det, men jeg ler så innmari av den tanken :-).

  2. #2 by Sonja Dadam on 27 september 2011 - 9:59 pm

    Hele kaka var latterlig, så ikke rart at du ler.

Legg igjen en kommentar

